دستگیری عمران خان مانع از برنامه او برای بازی دوم در پست نخست وزیر پاکستان می شود

دستگیری عمران خان مانع از برنامه او برای بازی دوم در پست نخست وزیر پاکستان می شود

عمران خان زمانی که در سال 2018 نخست وزیر شد، از حمایت مردمی واقعی برخوردار شد.

اسلام آباد:

عمران خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان از زمان برکناری از قدرت در سال گذشته با رای عدم اعتماد، قول داده است که برای بار دوم کاپیتان این کشور شود.

اما روز سه‌شنبه، ستاره بین‌المللی کریکت در حالی که در دادگاه عالی اسلام‌آباد برای مواجهه با یکی از انبوه پرونده‌هایی که علیه او مطرح شده بود، بازداشت شد.

خان 70 ساله از زمان اخراج وی، با موفقیت از بازداشت طفره رفته و با ده ها اتهام که به گفته تحلیلگران، یک تاکتیک رایج برای سرکوب مخالفان در پاکستان است، مبارزه کرده است.

او همچنین از یک سوء قصد در نوامبر جان سالم به در برد که در آن گلوله به پایش اصابت کرد – حمله ای که او شهباز شریف، نخست وزیر فعلی و یک افسر ارشد ارتش را مقصر دانست.

این درام سیاسی در پس زمینه سقوط آزاد اقتصادی و افزایش چشمگیر حملات ستیزه جویان، پیش از انتخابات عمومی که حداکثر تا اکتبر برگزار می شود، پخش شده است.

با توجه به اینکه خان کاریزماتیک اکنون محبوس شده است و لژیون حامیان او به خیابان ها برای اعتراضات خشونت آمیز فراخوانده می شوند، چشم انداز سیاسی او – و پاکستان – نامشخص است.

– پشتیبانی مردمی –

خان زمانی که در سال 2018 نخست‌وزیر شد از حمایت مردمی واقعی برخوردار بود، اما منتقدان می‌گویند که او نتوانست به وعده‌های خود برای احیای اقتصاد و بهبود وضعیت فقرا عمل کند.

حزب تحریک انصاف پاکستان (PTI) او توسط میلیون ها نفر که با تماشای بازی کریکت او بزرگ شده بودند رای دادند، جایی که او به عنوان یک بازیکن همه کاره عالی بود و کشور را به قهرمانی در جام جهانی در سال 1992 رساند.

حزب تحریک انصاف چندین دهه سلطه حزب خلق پاکستان و پاکستان مسلم لیگ-ن – دو گروه معمولاً متخاصم را که برای برکناری او در آوریل 2022 به نیروهای خود ملحق شدند، سرنگون کرد.

چشم انداز خان این بود که پاکستان به یک دولت رفاهی با الگوبرداری از عصر طلایی اسلامی در قرون هفتم تا چهاردهم، دوره شکوفایی فرهنگی، اقتصادی و علمی در جهان اسلام تبدیل شود.

اما او در بهبود وضعیت مالی پاکستان پیشرفت چندانی نداشت، با تورم فزاینده، بدهی های فلج کننده و روپیه ضعیفی که اصلاحات اقتصادی را تضعیف می کرد.

وضعیت امنیتی رو به وخامت، به ویژه پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در سال 2021، نیز تحت نظارت او اتفاق افتاد.

– نوک پا در سیاست –

خان، پسر خانواده‌ای ثروتمند لاهوری که در آکسفورد تحصیل کرده بود، تا زمان بازنشستگی از کریکت بین‌المللی به یک پلی‌بوی شهرت داشت.

سال‌ها او خود را با پروژه‌های خیریه مشغول کرد و میلیون‌ها دلار جمع‌آوری کرد تا یک بیمارستان سرطان به افتخار مادرش بسازد.

او وارد سیاست شد و سال ها تنها کرسی پارلمان حزب تحریک انصاف را در اختیار داشت.

اما این حزب در طول حکومت نظامی ژنرال پرویز مشرف به شدت رشد کرد و در انتخابات 2013 به یک نیروی واقعی تبدیل شد و پنج سال بعد اکثریت را به دست آورد.

با این حال، اداره کشور دشوارتر از حضور در اپوزیسیون بود.

تورم دو رقمی قیمت کالاهای اساسی را افزایش داد و پاکستان مجبور شد وام های سنگینی را صرفاً برای تامین بدهی های خارجی بگیرد. خان همچنین با ارتش – کلید قدرت سیاسی در پاکستان – اختلاف پیدا کرد.

بوشرا بی بی، همسر فعلی او که سه بار ازدواج کرده، از خانواده ای محافظه کار است و در مکان های عمومی محجبه است.

خان که اغلب به‌عنوان فردی تندخو و گستاخ توصیف می‌شود، برای توصیف مبارزات سیاسی‌اش اغلب از قیاس‌های کریکت استفاده می‌کند.

او در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: “من تا آخرین توپ می جنگم.”

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)