دادگاه عالی سریلانکا مسیری را برای جرم زدایی از همجنسگرایی باز می کند

دادگاه عالی سریلانکا مسیری را برای جرم زدایی از همجنسگرایی باز می کند

فعالان همچنان باید برای حمایت از 225 نماینده مجلس لابی کنند.

کلمبو:

رئیس مجلس سریلانکا روز سه‌شنبه گفت، دادگاه عالی سریلانکا به لایحه‌ای که به دنبال جرم‌زدایی از همجنس‌بازی است، چراغ سبز نشان داده است، اقدامی که توسط فعالان این کشور به عنوان یک «تحول تاریخی» مورد استقبال قرار گرفت.

فعالان حقوق LGBTQ+ در سریلانکا سال‌هاست که برای تغییر قانون در کشوری که همجنس‌بازی همچنان با مجازات زندان و جریمه محکوم می‌شود، مبارزه کرده‌اند، که منجر به طرح لایحه این عضو خصوصی در پارلمان در ماه گذشته شد.

رئیس مجلس، ماهیندا یاپا آبیواردنا، گفت که دادگاه عالی پس از شنیدن بیش از ده‌ها دادخواست از هر دو طرف این بحث، حکم داد که این موضوع خلاف قانون اساسی نیست.

رئیس مجلس به مجلس گفت: «دیوان عالی بر این عقیده است که این لایحه در مجموع یا هر مفاد آن با قانون اساسی مغایرت ندارد».

Kaveesha Coswatte وکیل دادگستری و افسر وکالت برای iProbono در سریلانکا گفت که این تصمیم به عنوان یک “تحول تاریخی که امید به تغییر واقعی ایجاد کرده است” در نظر گرفته می شود، که از بسیاری از دادخواست های حمایت کننده از این لایحه حمایت کرد.

فعالان همچنان باید برای حمایت از 225 نماینده پارلمان برای پیشبرد قانون پیشنهادی از طریق پارلمان لابی کنند.

نه دولت و نه اپوزیسیون هیچ اظهارنظری در مورد اینکه آیا از این لایحه که برای بررسی توسط یک نماینده مجلس پیشنهاد شده است یا خیر، اظهار نظر نکرده اند، بنابراین گام های بعدی برای تبدیل شدن به قانون یا نشدن آن هنوز مشخص نیست.

Coswatte افزود: “اما سرانجام درها باز است. این تصمیم دادگاه عالی برای جامعه از نظر هر نوع پیشرفتی که در چند سال گذشته دیده اند مهم است.”

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)