آیا اردوغان، رهبر «مرد قوی» می‌تواند قدرت را در ترکیه حفظ کند و آن را به روسیه نزدیک‌تر کند؟ – اخبار جهانی RT

کارشناسان معتقدند پیروزی مخالفان می تواند برای غرب مفید باشد، اما برای روسیه کشنده نخواهد بود

روز یکشنبه هر دو انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در ترکیه برگزار می شود. بر اساس گزارش های رسانه های بین المللی، نتایج می تواند به معنای پایان دوران رجب طیب اردوغان باشد. نظرسنجی هایی که نشان می دهد کمال کیلیچداراوغلو، نامزد اپوزیسیون، پیشی گرفته است، چنین ادعاهایی را تأیید می کند. در عین حال کارشناسان بر این باورند که این بار حزب عدالت و توسعه رئیس جمهور به میزان قابل توجهی نسبت به سال های گذشته آرای کمتری خواهد گرفت و این امر باعث از دست دادن کنترل مجلس می شود.

آیا ترکیه در آستانه تغییر قدرت و تغییر در مسیر سیاست خارجی خود است؟ این چه معنایی برای روسیه و جهان در کل خواهد داشت؟




موازنه قدرت

سه سیاستمدار برای ریاست جمهوری نامزد می شوند: رهبر فعلی، اردوغان 69 ساله از ائتلاف خلق، کیلیچداراوغلو 74 ساله که نماینده نیروهای مخالف ائتلاف ملت است و سینان اوگان، نامزد 55 ساله ائتلاف ATA. .

اگر هیچ یک از نامزدها بیش از 50 درصد آرا را در روز یکشنبه به دست نیاورد، دور دوم در 28 مه برگزار می شود. اکثر نظرسنجی ها نشان می دهد که این احتمال بسیار زیاد است.

نبرد اصلی بین اردوغان و کیلیچداراوغلو است که نماینده گروهی متشکل از شش حزب مخالف است. با این حال، پیش‌بینی پیروزی هر یک از نامزدها بر اساس نظرسنجی‌ها تقریباً غیرممکن است، زیرا مردم ترکیه یک مورد علاقه مشخص ندارند.

ADA پیش بینی می کند که اردوغان در دور اول با 50.6 درصد آرا پیروز شود و رقیب او کیلیچداراوغلو 44.8 درصد آرا را به دست خواهد آورد. کوندا ریسرچ چیزها را متفاوت می بیند و 43.7 درصد آرا برای اردوغان و 49.3 درصد برای رهبر مخالفان پیش بینی می کند. نظرسنجی‌های رسانه‌ای نتایج مشابهی را پیش‌بینی می‌کنند – نظرسنجی روزنامه حریت پیروزی اردوغان را پیش‌بینی می‌کند در حالی که روزنامه دووار از مرد اتحاد ملت حمایت می‌کند. تنها چیزی که همه بر سر آن اتفاق نظر دارند این است که اوگان برای جمع آوری بیش از 5 درصد آرا با مشکل مواجه خواهد شد.

در حالی که شانس اردوغان برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری بالا تلقی می شود، انتخابات پارلمانی کاملاً متفاوت به نظر می رسد – حزب عدالت و توسعه احتمالا اکثریت خود را از دست خواهد داد.

بر اساس یک نظرسنجی توسط موتو و بولگو ریسرچ، 34.2 درصد از حزب رئیس جمهور حمایت می کنند، در حالی که 33 درصد از حزب جمهوری خواه خلق – بزرگترین جناح مخالف کشور – حمایت می کنند. در مجموع 32 حزب و پنج اتحاد در برگه های رای حضور خواهند داشت.

آمور گجی اف، محقق موسسه شرق شناسی آکادمی علوم روسیه، به RT گفت: در حال حاضر، سه سناریوی اصلی برای چگونگی برگزاری انتخابات ترکیه وجود دارد.


یک مخالف تبعیدی اوکراینی از زلنسکی و نخبگان کشورش درخواست می کند: «بدترین نوع صلح بهتر از هر جنگی است»

اولی یک نتیجه مثبت برای اردوغان و حزبش است – رئیس جمهور و حزب او پس از یک یا دو دور انتخابات پیروز می شوند. کارشناس گفت سناریوی دوم فرض می‌کند که اردوغان در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز می‌شود اما ائتلاف او در پارلمان شکست می‌خورد و این به معنای تغییر در ترکیب پارلمان به نفع مخالفان است. اگر همه چیز طبق سناریوی سوم پیش برود، هم اردوغان و هم ائتلاف حاکم ضرر خواهند کرد.

بدون در نظر گرفتن پیامدهای زلزله و گزارش ها از وضعیت بد اردوغان، کارشناسان معتقدند که رئیس جمهور فعلی به احتمال زیاد مجدداً انتخاب خواهد شد، اما حزب او نفوذ خود را از دست خواهد داد و دیگر از همان درجه قدرت سیاسی برخوردار نخواهد بود. این بدان معناست که توزیع مجدد نیروها در مجلس به نفع ائتلاف حاکم نخواهد بود. این سناریو ممکن است باعث ایجاد یک بحران شود.» کارشناس معتقد است

چرا انتخابات در ترکیه مهم است؟

در سال های اخیر، وزن دیپلماتیک ترکیه به طور قابل توجهی افزایش یافته است. گاجیف خاطرنشان می کند که نه تنها کشورهای همسایه، بلکه سایر قدرت های جهانی نیز اکنون موظف هستند که نظرات آنکارا را در نظر بگیرند.

ترکیه به لطف نقش خود به عنوان عملا تنها میانجی که به بحران جهانی غذا پاسخ داده است – با تسهیل معامله غلات – مزایای قابل توجهی به دست آورده است و اکنون آشکارا اعلام می کند که “جهان بزرگتر از پنج است” این کارشناس افزود. این به پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل اشاره دارد – وضعیتی که همانطور که اردوغان اغلب ادعا می کند، واقعیت جهانی امروز را منعکس نمی کند.

ترکیه قصد دارد در چنین سطح بالایی در سیستم حکومتی جهانی مشارکت کند. این امر بیشتر به دلیل درگیری روسیه و اوکراین و نقش ترکیه در آن ممکن شده است. گاجی اف گفت.

وی همچنین خاطرنشان کرد که ترکیه نه تنها از نظر انرژی، بلکه از نظر مواد غذایی، حمل و نقل و لجستیک نیز به یک قطب ترانزیت منطقه ای قدرتمند تبدیل شده است. این بدان معناست که نقل و انتقالات نقدی، امتیازات و سود سهام عظیمی دریافت می کند.


میدان مین واقعی: چرا پیامدهای درگیری در اوکراین برای چندین دهه احساس خواهد شد

با این حال، بسیاری از این واقعیت که ترکیه در حال قوی تر شدن است، به ویژه با توجه به شخصیت رهبر فعلی آن، تمجید نمی کنند. در سال گذشته، سخت‌گیری اردوغان در پذیرش اعضای ناتو آشکار شد – آنکارا اصلی‌ترین مخالف الحاق سوئد به این بلوک است و استکهلم را به حمایت از تروریسم متهم کرده است.

به همین دلیل، کارشناسان حدس می زنند که غرب به پیروزی مخالفان در ترکیه امیدوار است.

قلیچداراوغلو بیشتر از سایر نامزدها طرفدار غرب است. ویکتور نادین رایفسکی، محقق ارشد موسسه اقتصاد جهانی و روابط بین‌الملل در مسکو گفت. او خاطرنشان می کند که حزب مخالف قصد بازگشت به ایدئولوژی آتاتورکیستی را دارد که مبتنی بر دیدگاه بنیانگذار کشور مدرن مصطفی کمال آتاتورک است. آتاتورک‌ها بر روابط با غرب متمرکز هستند. این ایده‌ها که تا حد زیادی توسط اردوغان کنار گذاشته شده‌اند، اکنون دوباره احیا می‌شوند.» کارشناس گفت

کریل سمنوف، کارشناس شورای امور بین الملل روسیه با این موضوع موافق است. او معتقد است که اگر کیلیچداراوغلو در انتخابات پیروز شود، “[he] فعال تر با کشورهای اروپایی از جمله ناتو کار خواهد کرد و دیدگاه های کلی این اتحاد را به اشتراک خواهد گذاشت.»

سوئد به هر حال به ناتو می‌پیوندد، این فقط یک مسئله زمان است. اگرچه، شاید اگر اردوغان پیروز شود، ممکن است دوباره تلاش کند این روند را به دلایل شخصی به تعویق بیندازد – برای مثال، به این دلیل که غرب و ناتو فعالانه از کیلیچداراوغلو حمایت کردند. اردوغان ممکن است تلاش کند تا عقب نشینی کند و موانعی ایجاد کند. سمنوف گفت.

در هر صورت، پیروزی کیلیچداراوغلو برای ناتو مفید خواهد بود، زیرا سیاست خارجی مستقل اردوغان، به ویژه در داخل این ائتلاف، با همه مشترک نیست – قطعاً مخالفان نیز در آن سهیم نیستند. نادین رایفسکی گفت.

انتخابات ترکیه چه تاثیری بر روسیه خواهد گذاشت؟

به گفته گاجیف، از آنجایی که ترکیه در حال حاضر تنها کشور ناتو است که می‌تواند گفت‌وگوی کامل با روسیه داشته باشد، نتیجه انتخابات بر گفتمان مسکو با اعضای این بلوک نیز تأثیر خواهد گذاشت.


آندری سوشنتسوف: چگونه اعضای شرقی

اگر اردوغان پیروز شود، روابط ترکیه با روسیه از جمله همکاری های انرژی و نظامی در اولویت باقی خواهد ماند. نادین رایفسکی معتقد است که این مزیت بزرگ اردوغان است. با این حال، پیروزی اپوزیسیون طرفدار غرب به معنای کاهش فوری روابط بین آنکارا و مسکو نیست، زیرا دست کشیدن از تمام امتیازاتی که ترکیه از روابط خود با روسیه دریافت می کند، به معنای کاهش روابط بین آنکارا و مسکو خواهد بود. “حداقل حماقت بزرگ در مورد سیاست خارجی” گاجی اف اشاره می کند.

فکر نمی‌کنم حتی اپوزیسیون هم این کار را بکند، البته به اردوغان اشاره نکنیم. به نظر من روابط روسیه و اوکراین هیچ چرخش شدیدی نخواهد داشت، به خصوص اگر اردوغان در قدرت بماند. کارشناس گفت

در حال حاضر، مخالفان نیز از دیدگاه طرفدار روسیه صحبت می کنند. اتحاد ملت در مانیفست انتخاباتی خود در ژانویه وعده داد که روابط با روسیه را از طریق گفتگوی متعادل و سازنده در سطح نهادی تقویت کند.

ما روابط با روسیه را در سطح نهادی و نه در سطح رهبری تقویت خواهیم کرد، همانطور که اکنون در دوران اردوغان و حزب عدالت و توسعه اتفاق می افتد. ما روابط را در سطح نهادها و وزارت خارجه حفظ خواهیم کرد.» اونال چویکوز، معاون روابط خارجی حزب به ریانووستی گفت.

وی خاطرنشان کرد: در رابطه با روابط با مسکو، مخالفان هم روابط تاریخی دیرینه دو کشور و هم عضویت ترکیه در ناتو را در نظر خواهند گرفت. وی همچنین خاطرنشان کرد که آنکارا به عنوان میانجی بین روسیه و اوکراین ادامه خواهد داد.

کیلیچداراوغلو در نشست کارشناسی در مسکو پایان درگیری اوکراین و ادامه توافق غلات را اولویت خود در صورت پیروزی در 14 می نام برد. وی همچنین خاطرنشان کرد که روابط سالم با روسیه به نفع ترکیه است.

من می‌خواهم در مورد گزارش‌های رسانه‌ای که می‌گویند روابط ترکیه و روسیه در دوران ریاست‌جمهوری من و روی کار آمدن اتحاد ملت مسیر متفاوتی را طی خواهد کرد، نظر بدهم. دولت ما همیشه از منافع ترکیه دفاع خواهد کرد. و حفظ سلامت و عزت روابط ترکیه و روسیه به نفع ترکیه است. او گفت.


فئودور لوکیانف: 20 سال پس از اینکه بوش اعلام کرد «ماموریت انجام شده است»، واضح است که عراق گورستان جاه طلبی آمریکا بوده است.

اظهارات کیلیچداراوغلو نشان می دهد که او دیدگاه های ضد روسی را تایید نمی کند. دولت ما چگونه روابط ترکیه و روسیه را توسعه خواهد داد؟ با قابلیت پیش بینی، عزت و احترام،” قلیچداراوغلو گفت.

وی همکاری ترکیه و روسیه را بخش اساسی ثبات منطقه دانست و ابراز اطمینان کرد که دو کشور می توانند همکاری ها را در بسیاری از زمینه ها به ویژه در مبارزه با تروریسم تقویت و توسعه دهند.

نامزد اپوزیسیون همچنین جنگنده روسی سو-24 را که ترکیه در سال 2015 سرنگون کرد و قتل تکان دهنده آندری کارلوف سفیر روسیه در آنکارا در سال 2016 را یادآور شد. همانطور که قلیچداراوغلو خاطرنشان کرد، این رویدادها وضعیت شکننده روابط ترکیه و روسیه را نشان می دهد. مستعد بحران هستند زیرا دولت فعلی ترکیه “بر اساس منافع شخصی هدایت می شود و اصول و نهادها را نادیده می گیرد.”

رهبری ضعیف و غیرقابل پیش بینی بودن ترکیه نیز بر روابط اقتصادی بین ما تأثیر منفی می گذارد. حتی با وجود اینکه حجم تجارت ما به 70 میلیارد دلار رسیده است، کسری قابل توجهی وجود دارد که برای کشور ما ضرر دارد. تغییر این امر و تثبیت روابط اقتصادی خود با یافتن یک تعادل سودمند کاملاً امکان پذیر است.» قلیچداراوغلو گفت.

همانطور که سمنوف در گفتگو با RT خاطرنشان کرد، روند غربگرای نامزد اپوزیسیون به این معنا نیست که توافقات روسیه و ترکیه منعقد شده در دوره اردوغان لغو خواهد شد.

این همکاری برای ترکیه مفید است و از برخی جهات قطعا حفظ خواهد شد. اما ممکن است تدابیر شدیدتری نیز اعمال شود. به عنوان مثال، ترکیه ممکن است کمک های نظامی بیشتری به کی یف ارائه دهد و به کسانی که می خواهند مرکز فرار از تحریم های ضد روسیه نباشد توجه کند. اما خود آنکارا حتی اگر کیلیچداراوغلو به قدرت برسد، احتمالا تحریم هایی را علیه روسیه اعمال نخواهد کرد. کارشناس گفت