آژانس اتمی سازمان ملل: “پیشرفتی در آستانه مذاکرات هسته ای ایران وجود ندارد”.

آژانس اتمی سازمان ملل:

توافق هسته ای ایران از زمان خروج آمریکا از آن در سال 2018 به تدریج در حال فروپاشی است (نمایندگی)

وین:

دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل روز چهارشنبه گفت: «هیچ پیشرفتی» در مذاکرات با تهران در مورد اختلافات بر سر نظارت بر برنامه اتمی ایران، درست چند روز پیش از آغاز مجدد مذاکرات در مورد احیای توافق هسته‌ای 2015 ایران، حاصل نشده است.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) در نشست فصلی هیئت مدیره آژانس گفت که مذاکراتی که روز سه‌شنبه در تهران برگزار کرد، علی‌رغم اینکه «سازنده» بود، «بدون نتیجه» بود.

گروسی در اوایل سال جاری به دنبال رفع محدودیت‌های بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سؤالات باقی‌مانده در مورد وجود مواد هسته‌ای اعلام‌نشده در سایت‌های ایران و رفتار با کارکنان آژانس در این کشور بود.

گروسی به خبرنگاران گفت: «از نظر ماهیت… نتوانستیم پیشرفت کنیم.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، به تلویزیون ایران گفت که تیمش «تا آخرین لحظه تلاش کردند» اما هنوز جای کار وجود دارد.

گروسی در میان دیگر مقامات تهران با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیدار کرد.

امیرعبداللهیان روز چهارشنبه به خبرگزاری ایرنا گفت که «بیانیه مشترکی» حاصل شده که «در اسرع وقت» منتشر خواهد شد.

“پا کشیدن”

سفر گروسی پیش از از سرگیری مذاکرات بین تهران و قدرت های جهانی در روز دوشنبه انجام شد که هدف آن احیای توافق سال 2015 بود که به کاهش تحریم های ایران در ازای محدود کردن برنامه هسته ای اش داد.

ایالات متحده گفت که از نتیجه سفر گروسی “ناامید” است و اعلام کرد که آماده مذاکره در وین است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: «اما البته شکست ایران در همکاری نشانه بدی در مورد جدیت آنها در نتیجه گیری موفقیت آمیز مذاکرات ما است».

اعضای باقی‌مانده این توافق شامل فرانسه، آلمان، بریتانیا، چین، روسیه و ایران با شرکت آمریکا به‌طور غیرمستقیم در آن شرکت خواهند کرد.

از زمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در سال 2018 به طور یکجانبه از این توافق خارج شد، این توافق به تدریج در حال فروپاشی است.

سال بعد، ایران با شروع به دور شدن از تعهدات خود تحت این توافق، که به برجام نیز معروف است، تلافی کرد.

راب مالی، مذاکره کننده آمریکایی برای مذاکرات برجام هشدار داد که اگر ایران پیشرفت در مذاکرات را به تعویق بیندازد، واشنگتن “بیکار نخواهد نشست”.

«اگر (ایران) به همان کاری که اکنون به نظر می رسد ادامه دهد، یعنی کشاندن پای خود بر سر میز دیپلماتیک هسته ای و سرعت بخشیدن به سرعت خود در مورد برنامه هسته ای خود… ما باید مطابق با آن واکنش نشان دهیم.» مالی به شبکه تلویزیونی NPR آمریکا گفت.

در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اتحادیه اروپا بیانیه‌ای مشترک صادر کرد و گفت که «عمیقاً نسبت به نتیجه بی‌نتیجه مذاکرات» با گروسی نگران است.

نماینده روسیه در عین حال گفت که از “قصد گروسی برای ادامه همکاری با طرف ایرانی و درخواست از تهران برای انجام همین کار” حمایت می کند.

“بیش از حد تهاجمی”

یکی از گام‌های دور شدن از توافق در اوایل سال جاری زمانی که ایران شروع به محدود کردن برخی از فعالیت‌های بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کرد، رخ داد.

ایران و آژانس در حال حاضر یک توافق موقت دارند که به آژانس بین المللی انرژی اتمی دسترسی به تجهیزات نظارتی در تاسیسات هسته ای ایران را می دهد.

با این حال، آژانس هشدار داده است که این توافق یک راه حل بادوام نیست و گروسی گفت که “نزدیک به… نقطه ای است که در صورت ادامه آن نمی توانم تداوم دانش” برنامه هسته ای ایران را تضمین کنم.

گروسی همچنین گفت که در تهران در مورد بررسی های امنیتی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی که آژانس آن را “بیش از حد تهاجمی” توصیف کرده است، ابراز نگرانی کرده است.

وی خاطرنشان کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران یک توافقنامه حقوقی دارند که “به منظور محافظت از بازرسان در برابر ارعاب و مصادره اموال آنها”.

وی گفت: «همکاران ایرانی ما تعدادی تدابیر را اتخاذ کرده‌اند که به سادگی با این امر ناسازگار است».

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)