آمریکا بر اساس معاهده جدید به اشتراک گذاری برخی از داده های تسلیحات هسته ای با روسیه را متوقف می کند

آمریکا بر اساس معاهده جدید به اشتراک گذاری برخی از داده های تسلیحات هسته ای با روسیه را متوقف می کند

ایالات متحده گفت که این اقدام در تلافی “نقض مستمر” توافق توسط مسکو است. (فایل)

واشنگتن:

ایالات متحده اعلام کرد که از روز پنجشنبه ارائه برخی از اعلان‌های مورد نیاز بر اساس معاهده کنترل تسلیحات استارت جدید، از جمله به‌روزرسانی‌های مکان‌های موشکی و پرتاب‌کننده‌های این کشور را برای تلافی «نقض‌های مداوم» مسکو از این توافق، متوقف می‌کند.

در یک برگه اطلاعات در وب سایت خود، وزارت امور خارجه اعلام کرد که از دادن اطلاعات تله متری به روسیه – داده های جمع آوری شده از راه دور در مورد پرواز یک موشک – در مورد پرتاب موشک های قاره پیما و بالستیک زیردریایی ایالات متحده جلوگیری می کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه رسماً از این معاهده که زرادخانه های راهبردی هسته ای مستقر را محدود می کند، خارج نشده است. او در 21 فوریه گفت که روسیه مشارکت خود را متوقف خواهد کرد و آخرین ستون کنترل تسلیحاتی آمریکا و روسیه را به خطر خواهد انداخت.

پیمان استارت جدید که در سال 2010 امضا شد و در سال 2026 منقضی می‌شود، تعداد کلاهک‌های هسته‌ای استراتژیک را که کشورها می‌توانند مستقر کنند، محدود می‌کند. بر اساس مفاد آن، مسکو و واشنگتن نمی توانند بیش از 1550 کلاهک هسته ای استراتژیک و 700 موشک و بمب افکن مستقر در زمین و زیردریایی برای تحویل آنها مستقر کنند.

در برگه اطلاعات وزارت امور خارجه آمده است: «از اول ژوئن 2023، ایالات متحده از روسیه اطلاعیه‌های مورد نیاز بر اساس این معاهده، از جمله به‌روزرسانی‌ها در مورد وضعیت یا مکان اقلام مرتبط با معاهده مانند موشک‌ها و پرتابگرها را دریغ می‌کند». این بیانیه گفت که روسیه در اواخر فوریه ارائه آنها را متوقف کرد.

یکی از مقامات دولت بایدن گفت که ایالات متحده “به پایبندی به محدودیت های اصلی (پیمان) ادامه خواهد داد… و انتظار دارد که روسیه نیز به این کار ادامه دهد.”

این مقام در گفتگو با خبرنگاران که خواست نامش فاش نشود، گفت که گام های ایالات متحده قابل برگشت هستند و ایالات متحده به دنبال بازگرداندن مسکو به مذاکرات کنترل تسلیحات است که با توجه به حمله روسیه به اوکراین در فوریه 2022 و ارسال تسلیحات آمریکا به کیف، دورنمای بعید است.

او گفت: «ما یک رویکرد گام‌به‌گام را در پیش گرفته‌ایم»، و توضیح داد که ایالات متحده می‌خواهد از پاسخ‌های خود به تعلیق روسیه استفاده کند تا «فرصتی را به آن‌ها ارائه دهد تا به میز مذاکره بازگردند تا در مورد بازگشت به انطباق تحت استارت جدید صحبت کنند. البته یک بار دیگر این اطلاعات را دریافت کردم.»

او گفت هفته گذشته یک “تعامل دوجانبه” آمریکا و روسیه وجود داشت که در آن مسکو “از تغییر مسیر فعلی خود در استارت جدید خودداری کرد و در نتیجه ما از امروز این اقدامات متقابل را انجام می دهیم.”

وزارت امور خارجه اعلام کرد که همچنان به روسیه در مورد پرتاب موشک‌های بالستیک قاره‌پیما (ICBM) و موشک‌های بالستیک زیردریایی (SLBM) مطابق با موافقتنامه اطلاعیه‌های پرتاب موشک بالستیک در سال 1988 و تمرین‌های راهبردی مطابق با توافق جداگانه‌ای در سال 1989، اطلاع می‌دهد.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)