آتش بس یک هفته ای در سودان پس از حملات هوایی به پایتخت خارطوم

آتش بس یک هفته ای در سودان پس از حملات هوایی به پایتخت خارطوم

این درگیری صدها نفر را که بیشتر آنها غیرنظامی هستند کشته و بیش از یک میلیون نفر را آواره کرده است.

خارطوم:

حملات هوایی و تبادل توپخانه روز شنبه پایتخت سودان را تکان داد و مردان مسلح سفارت قطر را غارت کردند، در حالی که ژنرال های متخاصم این کشور به مبارزه خود برای کنترل ادامه دادند، حتی در حالی که با یک توقف کوتاه بشردوستانه موافقت کردند.

ایالات متحده و عربستان سعودی روز شنبه در بیانیه ای مشترک پس از گفتگو در جده اعلام کردند که با درگیری شدید در خارطوم، طرف های رقیب بر سر آتش بس هفت روزه که از شامگاه 22 مه آغاز می شود، به توافق رسیدند.

این آتش بس «به مدت هفت روز به قوت خود باقی خواهد ماند و ممکن است با توافق دو طرف تمدید شود».

چندین آتش بس اعلام شده از زمان شروع درگیری ها در پنج هفته پیش نقض شده است، که وزارت خارجه عربستان در بیانیه ای که اوایل یکشنبه توسط خبرگزاری رسمی عربستان منتشر شد، اذعان کرد.

در این بیانیه آمده است: «برخلاف آتش‌بس‌های قبلی، توافقنامه منعقده در جده توسط طرف‌ها امضا شد و توسط یک مکانیسم نظارتی آتش‌بس توسط آمریکا-سعودی و بین‌المللی حمایت خواهد شد».

در این بیانیه آمده است که مذاکرات بعدی «بر گام‌های اضافی لازم برای بهبود شرایط امنیتی و بشردوستانه برای غیرنظامیان مانند تخلیه نیروها از مراکز شهری، از جمله خانه‌های غیرنظامی، تسریع رفع موانع بر سر حرکت آزادانه غیرنظامیان و فعالان بشردوستانه، و توانمند ساختن کارمندان عمومی به وظایف عادی خود را از سر بگیرند.»

جنگ قدرت بین عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش عادی و معاون سابق وی، تبدیل به رقیب محمد حمدان داگلو، که رهبری نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی (RSF) را بر عهده دارد، در 15 آوریل به درگیری آغاز شد.

این درگیری صدها نفر را که بیشتر آنها غیرنظامی هستند کشته و بیش از یک میلیون نفر را آواره کرده است.

سازمان ملل متحد نسبت به وخامت سریع وضعیت بشردوستانه در سومین کشور بزرگ آفریقا هشدار داده است، جایی که از هر سه نفر یک نفر قبل از جنگ به کمک متکی بوده است.

اعلام آتش‌بس روز شنبه دو هفته پس از آن صورت می‌گیرد که نمایندگان ژنرال‌های متخاصم برای اولین بار برای گفتگو در جده گرد هم آمدند.

در 11 مه آنها تعهدی را برای احترام به اصول بشردوستانه و اجازه دادن به کمک های بسیار مورد نیاز را امضا کردند.

اما مارتین گریفیتس، رئیس کمک‌های سازمان ملل متحد، روز پنجشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که نقض “مهم و فاحش” این توافق صورت گرفته است که با آتش‌بس فاصله داشت.

فشار برای گفتگو

روز جمعه، برهان داگلو را برکنار کرد و عنوان معاونت خود در شورای حاکمیتی حاکم را به مالک آگار رهبر شورشیان سابق داد و سه متحد خود را به مشاغل اصلی ارتش منصوب کرد.

آگار، رهبر سابق شورشیان که در سال 2020 قرارداد صلح با مقامات خارطوم امضا کرد، روز شنبه در بیانیه ای گفت که مصمم است برای “پایان دادن به جنگ” تلاش کند و برای مذاکره فشار بیاورد.

وی همچنین مستقیما خطاب به داگلو گفت: ثبات سودان تنها با یک ارتش حرفه ای و متحد می تواند دوباره برقرار شود.

ادغام نیروهای RSF در نیروهای مسلح معمولی نقطه اصلی اختلاف میان داگلو و برهان بوده است.

این نیرو که ریشه‌های خود را به شبه‌نظامیان بدنام جنجاوید برمی‌گرداند که در اوایل دهه 2000 برای سرکوب شورش گروه‌های اقلیت قومی در دارفور استخدام شدند، بسیار متحرک هستند اما به بد انضباط بودن شهرت دارند.

جنگجویان آن متهم به سرقت و غارت گسترده از جمله در مأموریت های دیپلماتیک و دفاتر گروه های امدادی شده اند.

“حداکثر خویشتن داری”

روز شنبه، سفارت قطر جدیدترین نمایندگی دیپلماتیکی بود که مورد حمله قرار گرفت که با محکومیت دوحه مواجه شد.

این وزارتخانه گفت: «کارمندان سفارت قبلا تخلیه شده بودند و هیچ یک از دیپلمات ها یا کارکنان سفارت هیچ آسیبی ندیدند.

مجدداً خواستار «توقف فوری درگیری‌ها» شد.

قطر به طور مشخص RSF داگلو را مسئول معرفی نکرد، اما بیانیه ای از سوی مقامات طرفدار برهان، تقصیر را آشکارا به گردن شبه نظامیان انداخت.

سفارت‌های اردن، عربستان سعودی و ترکیه نیز در هفته‌های اخیر مورد حمله قرار گرفته‌اند.

حمله روز شنبه یک روز پس از آن صورت گرفت که رهبران عرب در نشستی در عربستان سعودی از ژنرال های متخاصم سودان خواستند تا جنگ را متوقف کنند.

اگرچه جنگ اصلی در خارطوم در حال انجام است، خشونت به منطقه ویران شده از جنگ در غرب دارفور نیز سرایت کرده است، جایی که RSF ریشه دارد.

کانون وکلا در دارفور اعلام کرده است که در نیالا، پایتخت دارفور جنوبی، درگیری‌ها از روز پنجشنبه 22 نفر را کشته و غیرنظامیان را مجبور به فرار به مناطق امن‌تر به دلیل اصابت گلوله‌ها به خانه‌هایشان کرده است.

روز جمعه، گریفیث، رئیس سازمان ملل متحد گفت که در حال تخصیص 22 میلیون دلار بودجه اضطراری برای کمک به سودانیانی است که از خشونت فرار می کنند.

او گفت که این کمک ها به تلاش های امدادی در چاد، جمهوری آفریقای مرکزی، مصر و سودان جنوبی که سودانی ها به آنجا پناه برده اند کمک خواهد کرد.

ایالات متحده 103 میلیون دلار به سودان و کشورهای همسایه برای حمایت از آوارگان وعده داده است.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)