گسترش جهانی Omicron باعث قفل‌های مجدد، بازگشایی‌های تاخیری می‌شود

گسترش جهانی Omicron باعث قفل‌های مجدد، بازگشایی‌های تاخیری می‌شود

بسیاری از کشورها درست چند روز قبل از جشن های کریسمس و سال نو در حالت آماده باش هستند. (فایل)

سیدنی:

نیوزلند بازگشایی برنامه ریزی شده مرز بین المللی خود را به دلیل گسترش گسترده Omicron در سراسر جهان در روز سه شنبه به تعویق انداخت، زیرا چندین کشور دیگر اقدامات فاصله گذاری اجتماعی را مجددا اعمال کردند.

بسیاری از کشورها درست چند روز قبل از جشن‌های کریسمس و سال نو در حالت آماده‌باش هستند، زیرا آخرین بحران بهداشتی نیز بر بازارهای مالی تأثیر می‌گذارد که از تأثیر آن بر بهبود اقتصاد جهانی بیم دارند.

عفونت های Omicron به سرعت در سراسر اروپا، ایالات متحده و آسیا در حال افزایش است، از جمله در ژاپن که در آن یک خوشه در یک پایگاه نظامی به حداقل 180 مورد افزایش یافته است.

کریس هیپکینز، وزیر واکنش به کووید-19 نیوزیلند، گفت که کشورش که برخی از سخت ترین اقدامات جهان را برای کووید-19 اعمال کرد، شروع بازگشایی پلکانی مرزی خود را تا پایان فوریه به تعویق انداخت.

دولت قبلاً گفته بود که سفرهای بدون قرنطینه تا اواسط ژانویه برای شهروندان نیوزلند و ساکنان استرالیا – جدول زمانی که امکان سفر در طول دوره اوج تعطیلات تابستانی را فراهم می‌کرد – و تا آوریل برای گردشگران خارجی بازگشایی خواهد شد.

هیپکینز در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: “شکی نیست که این ناامید کننده است و بسیاری از برنامه های تعطیلات را به هم می زند، اما مهم است که این تغییرات امروز به وضوح مشخص شود تا بتوانند زمان برای بررسی آن برنامه ها داشته باشند.”

در هند، آرویند کجریوال، وزیر دهلی نو، از شهروندان خواست تا ماسک بزنند و از دولت فدرال درخواست کرد تا دوزهای تقویت کننده واکسن را مجاز کند زیرا این کشور 200 مورد از واکسن را در 12 ایالت گزارش کرده است.

در سنگاپور، وزارت بهداشت در حال انجام آزمایشی برای تعیین اینکه آیا Omicron در پشت مجموعه موارد مشکوک در یک باشگاه ورزشی قرار دارد یا خیر و هشدار داد احتمال موارد بیشتری وجود دارد یا خیر.

در ایالات متحده، مقامات گفتند که این گونه در روز دوشنبه جان یک مرد واکسینه نشده را در تگزاس پس از تبدیل شدن به سویه غالب در این کشور، گرفت. خطوط آزمایش کووید-19 در نیویورک، واشنگتن و دیگر شهرهای ایالات متحده در اطراف بلوک پیچید، زیرا مردم قبل از جشن گرفتن تعطیلات با خانواده، سر و صدا می کردند تا بدانند آیا آنها آلوده شده اند یا خیر.

کره جنوبی، هلند، آلمان و ایرلند از جمله کشورهایی بودند که در روزهای اخیر قرنطینه های جزئی یا کامل یا سایر اقدامات فاصله گذاری اجتماعی را دوباره اعمال کردند.

اسرائیل با استناد به نگرانی در مورد این نوع، ایالات متحده را به لیست “پرواز ممنوع” خود اضافه کرد، در حالی که کویت گفت اگر بیش از 9 ماه از دوز دوم واکسن آنها گذشته باشد، مسافران ورودی را ملزم به دریافت واکسن تقویتی می کند.

رویکردهای متفاوت

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا روز دوشنبه گفت که با افزایش شدید تعداد بستری‌ها در لندن، وضعیت «بسیار دشوار» است. دولت او هیچ اقدامی از جمله محدود کردن گردشگری را رد نکرد.

در استرالیا، جایی که موارد Omicron افزایش یافته است اما میزان بستری شدن در بیمارستان نسبتاً کم است، نخست وزیر اسکات موریسون از رهبران ایالت و قلمرو خواست تا از قرنطینه بیشتر خودداری کنند.

او گفت: “ما به قرنطینه برنمی گردیم. ما با عقل سلیم و مسئولیت پذیری با این ویروس زندگی می کنیم.”

نوع Omicron اولین بار ماه گذشته در جنوب آفریقا و هنگ کنگ شناسایی شد و تاکنون در حداقل 89 کشور گزارش شده است.

شدت بیماری ناشی از آن هنوز مشخص نیست، اما سازمان بهداشت جهانی (WHO) هشدار داد که این بیماری سریعتر از نوع دلتا در حال گسترش است و باعث ایجاد عفونت در افرادی می شود که قبلاً واکسینه شده اند یا از بیماری کووید-19 بهبود یافته اند.

تاثیر بر بازار

گسترش سریع این نوع، این نگرانی را برانگیخته است که کشورهای بیشتری ممکن است محدودیت‌های مخرب اقتصادی اعمال کنند و بر بازارها تأثیر بگذارند.

معاملات سهام ایالات متحده در روز دوشنبه بیش از یک درصد کاهش یافت، در حالی که سرمایه گذاران نفت نگران بودند که محدودیت های جدید در اروپا بر تقاضای سوخت تأثیر بگذارد و قیمت نفت خام را کاهش دهد.

خلق و خوی منفی تا حدودی در ساعات آسیایی با افزایش قیمت سهام در اروپا و ایالات متحده و برخی از دارایی ها به دلیل فروش خریداران در روز دوشنبه تضعیف شد، اگرچه حجم معاملات در تعطیلات پایان سال کم بود.

با بازگشت محتاطانه سرمایه گذاران به دارایی های پرریسک تر، یوان چین در برابر دلار کاهش یافت.

مجمع جهانی اقتصاد روز دوشنبه نشست سالانه خود در داووس را به دلیل Omicron به تعویق انداخت و رویداد برنامه ریزی شده برای ژانویه را تا اواسط سال 2022 به تعویق انداخت.

بیش از ۲۷۴ میلیون نفر در سراسر جهان به ویروس کرونا مبتلا شده اند و بیش از ۵.۶۵ میلیون نفر جان خود را از دست داده اند.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)