گزارش: صندوق بین‌المللی پول ادعای دولت پاکستان را که با کمبود نقدینگی مواجه شده است در خصوص رعایت شرایط وام را رد کرد

گزارش: صندوق بین‌المللی پول ادعای دولت پاکستان را که با کمبود نقدینگی مواجه شده است در خصوص رعایت شرایط وام را رد کرد

روزنامه اکسپرس تریبون گزارش داد که روز جمعه بیانیه ای از صندوق دریافت کرده است.

اسلام آباد:

به گزارش رسانه ها، صندوق بین المللی پول ادعای دولت پاکستان را که با کمبود نقدینگی مواجه است مبنی بر اینکه تمام شروط برای دستیابی به توافق با نهاد مالی جهانی برای آزادسازی وجوه تحت یک تسهیلات وام از قبل توافق شده را برآورده کرده است، رد کرده است.

صندوق بین‌المللی پول در سال 2019 قراردادی را امضا کرد که در صورت تحقق برخی شرایط، 6 میلیارد دلار به پاکستان ارائه می‌کند.

این طرح چندین بار از مسیر خارج شد و بازپرداخت کامل آن هنوز به دلیل اصرار کمک کننده مبنی بر اینکه پاکستان باید تمام تشریفات را انجام دهد، در انتظار است.

شهباز شریف نخست وزیر و اسحاق دار وزیر دارایی بارها ادعا کرده اند که پاکستان تمام شروط قبلی توافق شده برای دستیابی به توافقنامه در سطح کارکنان را رعایت کرده و دلیلی برای عقب انداختن این توافق وجود ندارد.

روزنامه اکسپرس تریبون گزارش داد که روز جمعه بیانیه ای از صندوق دریافت کرد که ادعای دولت را در مورد انجام تمام اقدامات قبلی لازم برای تکمیل بررسی نهم رد کرد.

این روزنامه به نقل از ناتان پورتر، رئیس هیئت صندوق بین‌المللی پول در پاکستان، گفت: «صندوق بین‌المللی پول به همکاری با مقامات پاکستانی ادامه می‌دهد تا بررسی نهم پس از تأمین مالی لازم و نهایی شدن توافق به نتیجه برسد».

این روزنامه گفت که بیانیه آقای پورتر آنچه را که مقامات پاکستانی از 9 فوریه، زمانی که مذاکرات رو در رو بدون نتیجه پایان یافت، ادعا کرده اند، نفی می کند.

ناتان پورتر میزان تامین مالی لازم را که پاکستان باید برای پایان دادن به نهمین بازنگری برای بخش وام 1.2 میلیارد دلاری که اکنون هفت ماه به تعویق افتاده است، ارائه دهد، توضیح نداد.

وزیر دارایی گفته بود که پاکستان برای پر کردن شکاف مالی تا ژوئن سال جاری به ۶ میلیارد دلار نیاز دارد. عربستان سعودی و امارات متحده عربی به پاکستان برای ارائه 3 میلیارد دلار تضمین داده بودند، اما هیچ تضمین قاطعی برای بقیه وام ها وجود ندارد.

ذخایر ارزی رسمی ناخالص پاکستان 4.5 میلیارد دلار است. این کشور باید تا ژوئن سال جاری نزدیک به 4 میلیارد دلار بابت اصل و سود بدهی به دنیا بپردازد.

منابع گفتند، از آنجایی که دولت برنامه مالی معتبری برای دوره ژوئیه تا دسامبر سال مالی آینده ندارد، پاکستان همچنین باید بودجه ای را برای بازپرداخت وام ها در نیمه اول سال مالی آینده ترتیب دهد.

به گفته منابع وزارت دارایی، بازپرداخت بدهی خارجی با احتساب بهره برای دوره جولای تا دسامبر بالغ بر 11 میلیارد دلار است.

حتی اگر چین و عربستان سعودی بدهی های کوتاه مدت خود را کاهش دهند، پاکستان همچنان به بیش از 4 میلیارد دلار برای بازپرداخت طلبکاران بین المللی در نیمه اول سال مالی آینده نیاز خواهد داشت.

اینها شامل پرداخت ها به بانک جهانی، بانک توسعه آسیایی، صندوق توسعه عربستان سعودی، بانک توسعه اسلامی و بانک های تجاری چین است.

آقای پورتر همچنین در بیانیه خود به بودجه سال مالی آینده اشاره کرده است که دولت می خواهد حدود 10 ژوئن ارائه کند.

آقای پورتر گفت: “علاوه بر این، صندوق بین المللی پول از مقامات در اجرای سیاست ها در دوره پیش رو، از جمله در کار فنی برای تهیه بودجه مالی 2024، که قرار است قبل از پایان ژوئن توسط مجلس ملی تصویب شود، حمایت می کند.”

به نظر می رسید که وزارت دارایی که از قبل برای برآوردن شرایط دیگر تلاش می کرد، از تقاضای جدید صندوق بین المللی پول عصبانی شده بود. مقامات ارشد وزارت دارایی استدلال کردند که صندوق بین المللی پول نباید تصویب بررسی نهم را با بودجه سال آینده مرتبط کند.

آنها گفتند که موضوع بودجه سال مالی 24-2023 باید در زمان بحث برای بررسی یازدهم مطرح شود.

یکی از اعضای کابینه که خواست نامش فاش نشود، گفت: «تقاضای صندوق بین‌المللی پول نگران‌کننده است».

کمتر از دو ماه به پایان برنامه متوقف شده 6.5 میلیارد دلاری صندوق بین المللی پول باقی مانده است.

در این گزارش آمده است که به نظر نمی رسد احتمالی وجود نداشته باشد که پاکستان و صندوق بین المللی پول سه بازبینی باقی مانده از برنامه را به راحتی تکمیل کنند.

منابع وزارت دارایی گفتند که وزیر دارایی اخیراً از آقای پورتر خواسته است تا تقاضا برای توافق در مورد بودجه سال آینده را بررسی کند. با این حال، صندوق بین المللی پول، که قبلاً از ادعاهای متناقض دولت در مورد تکمیل شرایط آشفته شده است، ممکن است هیچ کمک بزرگی به پاکستان ارائه نکند.

این روزنامه می‌گوید که نگرانی‌هایی وجود دارد که دولت ائتلافی ممکن است تلاش کند از بودجه‌ای سیاسی رونمایی کند که خروج کشور از بحران اقتصادی را در آینده نزدیک دشوارتر می‌کند.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)