چگونه واکسن‌های کووید گاهی بر قلب تأثیر می‌گذارند – جدیدترین مطالعه

چگونه واکسن‌های کووید گاهی بر قلب تأثیر می‌گذارند - جدیدترین مطالعه

تأثیر واکسن کووید بر قلب: این مطالعه روی 38 میلیون نفر بالای 16 سال در سراسر بریتانیا مورد بررسی قرار گرفت.

بر اساس بزرگترین مطالعه تا کنون در این زمینه، شکل نادر التهاب قلب که برخی افراد پس از تزریق واکسن کووید به آن مبتلا می شوند، در پاسخ به واکسیناسیون بسیار کمتر از پس از خود بیماری رخ می دهد.

محققان روز سه‌شنبه گفتند که اولین دوز واکسن‌های AstraZeneca Plc، Pfizer Inc. یا Moderna Inc. می‌تواند خطر ابتلا به میوکاردیت – التهاب عضله قلب – را افزایش دهد، همانطور که دومین واکسن مدرنا ممکن است انجام شود. دو واکسن RNA پیام رسان Pfizer و Moderna فقط خطر ابتلا به افراد زیر 40 سال را افزایش می دهد.

دانشمندان دانشگاه آکسفورد دریافتند که تعداد موارد میوکاردیت پس از کووید-19 حداقل چهار برابر بیشتر است. خطر واکسن، اگرچه نادر است، اما یک نقطه گیر کلیدی در بحث بریتانیا در مورد مجاز کردن واکسن برای کودکان است.

جولیا هیپیسلی کاکس، استاد اپیدمیولوژی بالینی و عمل عمومی در آکسفورد، که این مطالعه را رهبری می کند، گفت: «ما می دانیم که واکسن های کووید-19 در کاهش خطرات پیامدهای شدید بسیار مؤثر هستند. “با این حال، مهم است که ما در مورد خطرات این شرایط نادر از واکسن ها نیز بدانیم و شناسایی کنیم، تا اطمینان حاصل کنیم که پزشکان می دانند به دنبال چه چیزی باشند، به تشخیص زودهنگام کمک کنند و تصمیم گیری بالینی را مطلع کنند.”

این مطالعه 38 میلیون نفر بالای 16 سال را در سراسر بریتانیا مورد بررسی قرار داد و بروز عوارض قلبی عروقی را در 28 روز پس از واکسیناسیون یا مثبت شدن تست کووید-19 بررسی کرد.

محققان تخمین زدند که موارد اضافی میوکاردیت در ماه پس از واکسیناسیون بین 1 تا 10 مورد در هر میلیون نفر بوده است، در حالی که پس از ابتلا به SARS-CoV-2 40 مورد از این نوع در هر میلیون نفر بوده است.

این مطالعه همچنین نشان داد که پس از ابتلا به کووید-19، خطر پریکاردیت – نوعی التهاب موضعی تر – و ضربان قلب نامنظم بیشتر است. به گفته دانشمندان، دوز دوم مدرنا با خطر بالاتر آریتمی همراه است.

این تحقیق شامل دوزهای تقویت کننده نمی شود، که موضوع داغی است زیرا دولت ها عوارض جانبی بالقوه را در مقابل رفع مصونیت جمعیت خود با گسترش نوع جدید omicron در سراسر جهان ارزیابی می کنند. سایر محدودیت‌ها شامل این واقعیت است که جوانان 16 تا 40 ساله در مقایسه با افراد بالای 40 سال که شرکت کردند، در نمونه کمتر حضور داشتند.

در ایالات متحده، سازمان غذا و دارو قبلاً تعیین کرده بود که مزایای واکسیناسیون در افراد بین 16 تا 17 سال بر خطر میوکاردیت بیشتر است.