واکسن ها؟ جابز تقویت کننده؟ بحران اقتصادی؟ همه‌گیری کووید اکنون چه خواهد کرد

واکسن ها؟  جابز تقویت کننده؟  بحران اقتصادی؟  آینده همه‌گیری کووید چیست؟

دو سال پس از اولین ظهور ویروس در چین، کووید هنوز بر جهان تأثیر می گذارد. (فایل)

ژنو:

جهان می‌تواند شاهد محو شدن همه‌گیری کووید در سال آینده باشد و تبدیل به یک بیماری بومی مانند سایر بیماری‌هایی شود که بشر با آن زندگی می‌کند، مگر اینکه نابرابری آشکار در دسترسی به واکسن آن را از بین ببرد و انواع بدتر ظاهر شود.

حتی در شرایطی که کشورها برای مقابله با یک نوع ویروس نگران‌کننده جدید تلاش می‌کنند و اروپا با تجدید حیات زمستانی مبارزه می‌کند، کارشناسان بهداشت می‌گویند که مهار این همه‌گیری در سال آینده امکان‌پذیر است.

تمام دانش و ابزار مورد نیاز برای تحت کنترل درآوردن ویروس وجود دارد، با در دسترس بودن ذخایر بالونی واکسن های ایمن و موثر و درمان های جدید.

اما مشخص نیست که آیا ما انتخاب های سخت مورد نیاز را انجام خواهیم داد یا اجازه خواهیم داد که همه گیری به خشم خود ادامه دهد و به طور بالقوه راه را برای وضعیت بسیار بدتری باز کند.

ماریا ون کرخوف، کارشناس ارشد سازمان جهانی بهداشت در مورد بحران کووید، اخیراً به خبرنگاران گفت: «مسیر این همه‌گیری در دستان ما است.

او گفت: آیا می‌توانیم به وضعیتی برسیم که در سال 2022 کنترل انتقال را به دست آوریم؟ کاملاً. ما قبلاً می توانستیم این کار را انجام دهیم، اما نکردیم.»

یک سال پس از عرضه اولین واکسن ها به بازار، بیش از 7.5 میلیارد دوز در سراسر جهان تجویز شده است.

و جهان در مسیر تولید حدود 24 میلیارد دوز تا ژوئن آینده است – بیش از اندازه کافی برای همه افراد روی کره زمین.

اما کمبود شدید واکسن در کشورهای فقیرتر و مقاومت در میان برخی از آنها برای دریافت واکسن در جایی که در دسترس است، کشورها را آسیب‌پذیر کرده است زیرا انواع جدید و قابل انتقال‌تر مانند دلتا موجی پس از انتشار موجی از عفونت را برانگیخته است.

و بنابراین صحنه های بیماران لوله گذاری شده در بیمارستان های پر ازدحام و صف های طولانی مردمی که برای یافتن اکسیژن برای عزیزانشان به تکاپو می افتادند ادامه دارد.

تصاویری از آتش سوزی های بداهه تشییع جنازه در دلتای هند در حال سوختن نشان دهنده هزینه های انسانی این همه گیری است.

به طور رسمی، بیش از 5.1 میلیون نفر در سراسر جهان جان خود را از دست داده اند، اگرچه WHO می گوید که تلفات واقعی احتمالاً دو تا سه برابر این رقم است.

در ایالات متحده، که با نزدیک به 800,000 مرگ، بدترین کشور را تحت تأثیر قرار می دهد، جریان دائمی آگهی های ترحیم کوتاه در حساب توییتر FacesOfCovid شامل بسیاری از افرادی می شود که این کار را انجام نداده اند.

“آماندا، معلم ریاضی 36 ساله در کنتاکی. کریس، مربی 34 ساله فوتبال دبیرستانی در کانزاس. چری، معلم خواندن کلاس هفتم 40 ساله در ایلینوی. همه اینها در در یک پست اخیر آمده است.

“بخشی از مبلمان”

دو سال پس از اولین ظهور ویروس در چین، کشورها همچنان بین باز کردن و اعمال مجدد محدودیت‌ها در حال چرخش هستند.

در بحبوحه قرنطینه های جدید و در پیش بودن واکسیناسیون اجباری، اعتراضات ضد واکس تعدادی از کشورهای اروپا را تکان می دهد و بار دیگر کانون همه گیری همه گیر شده است.

با وجود چنین صحنه هایی، بسیاری از کارشناسان معتقدند که مرحله همه گیری به زودی به پایان خواهد رسید.

آنها می گویند کووید به طور کامل ناپدید نمی شود، اما به یک بیماری بومی کنترل شده تبدیل خواهد شد که ما یاد خواهیم گرفت مانند آنفولانزا با آن زندگی کنیم.

اندرو نویمر، اپیدمیولوژیست در دانشگاه کالیفرنیا در ایروین، به خبرگزاری فرانسه گفت که اساساً “به بخشی از مبلمان تبدیل خواهد شد.”

آنتونی فائوچی، کارشناس ارشد بیماری‌های عفونی ایالات متحده، همچنین می‌گوید افزایش واکسیناسیون باید به زودی ما را به نقطه‌ای برساند که کووید “ممکن است گهگاهی در پس‌زمینه بالا و پایین باشد، اما آنطور که در حال حاضر انجام می‌دهد بر ما مسلط نخواهد شد”.

نزدیک بینی

اما نابرابری آشکار در دسترسی به واکسن همچنان یک چالش بزرگ است.

اعداد سازمان ملل نشان می دهد که حدود 65 درصد از مردم در کشورهای با درآمد بالا حداقل یک دوز واکسن مصرف کرده اند، اما در کشورهای کم درآمد کمی بیش از هفت درصد است.

سازمان جهانی بهداشت با نامگذاری عدم تعادل به عنوان یک خشم اخلاقی، از کشورهای ثروتمند خواسته است تا زمانی که آسیب پذیرترین افراد در همه جا اولین تزریقات خود را دریافت نکرده اند، از ارائه واکسن های تقویتی به افرادی که کاملاً واکسینه شده اند خودداری کنند – اما بی فایده است.

کارشناسان بهداشت تاکید می‌کنند که انتشار بی‌وقفه کووید در برخی مکان‌ها به طور چشمگیری احتمال ظهور انواع جدید و خطرناک‌تر را افزایش می‌دهد و کل جهان را در معرض خطر قرار می‌دهد.

قرار دادن چنین ترس‌هایی حتی بیشتر در کانون توجه، ظهور Omicron در هفته گذشته بود، یک نوع جدید مربوط به کووید که برای اولین بار در جنوب آفریقا شناسایی شد.

WHO هشدار داده است که خطر “بسیار بالا” در سطح جهانی دارد، اگرچه هنوز مشخص نیست که آیا این واکسن مسری تر، خطرناک تر است یا بهتر از انواع قبلی در دور زدن واکسن محافظت می شود.

تدروس آدهانوم گهبریسوس، رئیس سازمان جهانی بهداشت، از زمان شروع همه‌گیری، تکرار کرده است: «هیچ‌کس تا زمانی که همه در امان نباشند، در امان نیست».

گوتام منون، استاد فیزیک و زیست شناسی در دانشگاه آشوکا در هند، موافق است که این به نفع کشورهای ثروتمند است که کشورهای فقیرتر نیز از جرقه استفاده کنند.

او می‌گوید: «این که تصور کنیم فقط با واکسینه کردن خود از شر مشکل خلاص شده‌اند، نزدیک‌بینانه است.

همه گیری دوگانه؟

اگر جهان نتواند به این عدم تعادل رسیدگی کند، کارشناسان هشدار می دهند که بدترین ها ممکن است همچنان در راه باشند.

یکی از سناریوهای کابوس‌آمیز که توسط WHO به تصویر کشیده شده است، همه‌گیری کووید را پیش‌بینی می‌کند که در میان رگبار پیوسته گونه‌های جدید و خطرناک‌تر از کنترل خارج شود، حتی زمانی که یک ویروس جداگانه مانند زیکا که توسط پشه‌ها منتقل می‌شود، جرقه یک بیماری همه‌گیر موازی را می‌زند.

سردرگمی، اطلاعات نادرست و بحران های مهاجرت ناشی از فرار مردم از مناطق مستعد پشه، اعتماد به مقامات و علم را کاهش می دهد، زیرا سیستم های بهداشتی فرو می ریزند و آشفتگی های سیاسی به وجود می آید.

به گفته مایکل رایان، مدیر اورژانس سازمان جهانی بهداشت، این یکی از چندین سناریو «قابل قبول» است.

بیماری همه گیر مضاعف نگران کننده است، زیرا ما اکنون یک ویروس داریم که باعث بیماری همه گیر شده است و بسیاری دیگر در صف هستند.

WHO از کشورها می‌خواهد برای کمک به آماده‌سازی و پیشگیری از بحران‌های آینده، به یک معاهده همه‌گیر متعهد شوند.

جیمی متزل، آینده‌پژوه فناوری و مراقبت‌های بهداشتی می‌گوید: «این مطمئنا آخرین ویروس بیماری‌زای خطرناکی نیست که ما تجربه خواهیم کرد.

صرف نظر از اینکه وضعیت کووید چگونه تکامل می‌یابد، “معلوم است که ما هرگز نمی‌توانیم یک خلع سلاح کامل داشته باشیم”.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)