سازمان ملل می‌گوید طالبان دست‌کم 72 قتل فراقانونی در افغانستان را پشت سر گذاشته‌اند.

سازمان ملل می‌گوید که طالبان دست‌کم 72 قتل غیرقانونی در افغانستان را پشت سر گذاشته‌اند

نماینده سازمان ملل گفت: «در چندین مورد، اجساد در معرض دید عموم قرار گرفتند. (فایل)

ژنو:

سازمان ملل روز سه شنبه ادعاهای موثق در مورد بیش از 100 قتل غیرقانونی در افغانستان از زمان به دست گرفتن قدرت توسط طالبان در ماه اوت که اکثر آنها توسط خود طالبان انجام شده است را محکوم کرد.

نادا النشیف، معاون دبیرکل حقوق بشر سازمان ملل متحد، با وجود عفو عمومی اعلام شده از سوی حاکمان جدید طالبان پس از 15 اوت، گفت که از ادامه گزارش‌های مربوط به چنین قتل‌هایی به شدت نگران است.

او به شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت: «بین ماه اوت و نوامبر، ما ادعاهای موثقی در مورد بیش از 100 قتل نیروهای سابق امنیت ملی افغانستان و سایر افراد مرتبط با دولت سابق دریافت کردیم.

او گفت: “حداقل 72 مورد از این قتل ها “به طالبان نسبت داده شده است.”

او گفت: “در چندین مورد، اجساد در انظار عمومی به نمایش گذاشته شد. این باعث تشدید ترس در میان این دسته از جمعیت شده است.”

“روش های وحشیانه”

النشیف، که به‌روزرسانی روز سه‌شنبه را به نمایندگی از میشل باشله، مسئول حقوق سازمان ملل متحد به شورا ارائه کرد، گفت که بسیاری از اعضای گروه جهادی دولت اسلامی – خراسان – دشمن اصلی طالبان – نیز به همین سرنوشت دچار شده‌اند.

او با اشاره به گزارش‌هایی مبنی بر «روش‌های وحشیانه قتل، از جمله حلق آویز کردن، گفت: «تنها در ولایت ننگرهار… به نظر می‌رسد الگویی از حداقل 50 قتل غیرقانونی افراد مظنون به عضویت در گروه داعش وجود دارد. سر بریدن و نمایش عمومی اجساد».

اظهارات او پس از آن بیان شد که ایالات متحده و سایر کشورها به شدت طالبان را به دنبال گزارش دیده‌بان حقوق بشر در اوایل ماه جاری که 47 اعدام موقت را مستند کرده بود، محکوم کردند.

این گزارش گفت که این قتل ها مربوط به اعضای سابق نیروهای امنیت ملی افغانستان، سایر پرسنل نظامی، پلیس و ماموران اطلاعاتی بود که از اواسط ماه اوت تا اکتبر “به نیروهای طالبان تسلیم شده بودند یا توسط آنها دستگیر شده بودند”.

قاری سید خوستی، سخنگوی طالبان، گزارش دیده‌بان حقوق بشر و سایر ادعاهای مربوط به قتل‌های غیرقانونی را به صراحت رد کرد و آن را «بدون شواهد» دانست.

او گفت که مواردی از اعضای سابق نیروهای دفاع و امنیت ملی افغانستان که اکنون منقرض شده اند وجود دارد که کشته شده اند، اما این “به دلیل رقابت ها و دشمنی های شخصی” بوده است.

“بهمن گرسنگی”

النشیف در به روز رسانی خود در روز سه شنبه تصویری ناامیدکننده از بحران عمیق انسانی در افغانستان ترسیم کرد و گفت که بسیاری از آنها برای بقای خود “به انجام اقدامات ناامیدکننده” از جمله کار کودکان و حتی “فروش کودکان” تحت فشار قرار می گیرند.

سازمان ملل می گوید که بیش از 23 میلیون افغان – بیش از نیمی از جمعیت – در ماه های زمستان با کمبود “حاد” مواد غذایی مواجه خواهند شد که میلیون ها نفر را مجبور می کند بین مهاجرت و گرسنگی یکی را انتخاب کنند.

برنامه جهانی غذای سازمان ملل روز سه شنبه گفت که آخرین بررسی های آن تخمین می زند که 98 درصد افغان ها غذای کافی مصرف نمی کنند — 17 درصد نسبت به ماه اوت افزایش یافته است.

مری الن مک گروتی، مدیر برنامه جهانی غذا در افغانستان در بیانیه‌ای گفت: «افغانستان با بهمنی از گرسنگی و فقر مواجه است که من هرگز ندیده‌ام».

این بحران به دلیل اثرات ترکیبی خشکسالی ناشی از گرم شدن کره زمین و بحران اقتصادی است که با تصمیم جامعه بین المللی برای مسدود کردن کمک های مالی به کشور وابسته به کمک پس از تسلط طالبان تشدید شده است.

النشیف هشدار داد که «گزینه‌های سیاسی دشواری که کشورهای عضو در این مقطع حساس برای جلوگیری از فروپاشی اقتصادی انجام می‌دهند، به معنای واقعی کلمه مرگ و زندگی است».

او نگرانی خاصی را در مورد محدودیت‌های شدید اعمال شده بر زنان و دختران از زمان تسلط طالبان، علیرغم تعهد آنها به یک حکومت نرم‌تر در مقایسه با اولین دوره قدرت خود در دهه 1990، ابراز کرد.

او گفت که فرمان طالبان در 3 دسامبر مبنی بر اینکه حقوق زنان باید اجرا شود و هیچ کس نمی تواند زنان را مجبور به ازدواج کند “یک سیگنال مهم” بود، اما تاکید کرد که “بسیاری از سوالات را بی پاسخ می گذارد”.

النشیف خاطرنشان کرد که “حداقل سن ازدواج را مشخص نمی کند.”

این فرمان همچنین هیچ اشاره‌ای به آموزش متوسطه دختران – که برای میلیون‌ها نفر به حالت تعلیق درآمده است – یا اشتغال زنانی که از بازگشت به مشاغل در بخش دولتی منع شده‌اند، نشده است.

“احترام و حمایت مقامات بالفعل از حقوق و آزادی های اساسی همه افراد در افغانستان، بدون تبعیض، برای تضمین ثبات است.”

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)