رئیس سیا اذعان کرد که آمریکا از توافق ایران و عربستان چشم بسته است – WSJ – اخبار RT World

دیپلمات‌های ارشد تهران و ریاض روز پنجشنبه در پکن برای برقراری مجدد تماس‌ها بین رقبای دیرینه دیدار کردند.

به گزارش وال استریت ژورنال، ویلیام برنز، مدیر سیا به مقامات سعودی گفته است که پس از موافقت پادشاهی با توافق عادی سازی با ایران که با میانجیگری چین انجام شد، ایالات متحده غافلگیر شد.

برنز طی یک سفر اعلام نشده این هفته به عربستان سعودی “ابراز ناامیدی” با ریاض و واشنگتن گفت “احساس کوری کردم” چندین منبع ناشناس روز پنجشنبه به ژورنال گفتند که از طریق دیپلماسی مجدد با ایران و سوریه.

وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی روز پنجشنبه در پایتخت چین گفتگو کردند و در آن تعدادی از مسائل مربوط به ابتکار جدید از جمله بازگشایی سفارتخانه ها در هر دو کشور، تعیین سفرا و حتی سفر ابراهیم رئیس جمهور ایران به ریاض را مورد بحث و بررسی قرار دادند. رئیسی.


ایران و عربستان سعودی به تعامل مجدد ادامه می دهند

تهران و ریاض پس از سال‌ها درگیری به‌عنوان دشمنان منطقه‌ای، در 10 مارس پس از مذاکرات محرمانه با میانجیگری پکن، توافقنامه عادی‌سازی را منعقد کردند و توافق کردند که روابط دیپلماتیک رسمی را پس از قطع روابط در سال 2016 از سر بگیرند. این توافق یک دستاورد دیپلماتیک بزرگ برای چین و یک دستاورد مهم بود. دگرگونی در ژئوپلیتیک خاورمیانه

از زمان اعلام این توافق، دیپلمات‌های ارشد عربستان سعودی و ایران حداقل سه بار تلفنی صحبت کرده‌اند و امیدوارند در مورد چندین موضوع باقی‌مانده به مصالحه دست یابند – یعنی جنگ در یمن، که بیش از هشت سال ادامه داشته و آن را ترک کرده است. صدها هزار کشته

تهران همچنین در حال تلاش برای برقراری مجدد تماس با امارات متحده عربی، یکی دیگر از پادشاهی های خلیج فارس است که مدت ها با جمهوری اسلامی در تضاد است. اوایل این هفته، علی باقری، معاون وزیر امور خارجه ایران گفت که کشورش برای اولین بار در یک دهه اخیر سفیر خود را در ابوظبی منصوب کرده است. بر اساس گزارش رویترز، ریاض همچنین به دنبال دستیابی به تفاهم مشابهی با سوریه است و امیدوار است از بشار اسد، رئیس جمهور این کشور برای دیدار در اواخر سال جاری دعوت کند.

در حالی که کاخ سفید از دیپلماسی جدید در انظار عمومی استقبال کرده است، شکایات گزارش شده برنز به مقامات سعودی در این هفته می تواند نگرانی ها در مورد نفوذ فزاینده پکن در منطقه را برجسته کند. تنش ها بین ریاض و واشنگتن نیز از سال گذشته افزایش یافته است، زمانی که اوپک پلاس، گروهی از صادرکنندگان بزرگ نفت به رهبری عربستان سعودی، تصمیم به کاهش تولید گرفتند. این حرکت گزارش شده است “عصبانی” رئیس جمهور جو بایدن، که مدعی شد این کاهش به نفع روسیه، یکی دیگر از صادرکنندگان بزرگ انرژی است.

بیشتر بخوانید:
مذاکرات صلح یمن پس از توافق ایران و عربستان تشدید شد