غرب در موقعیتی نیست که به چین درباره اوکراین سخنرانی کند – سفیر – اخبار RT World

ژانگ هانهویی، سفیر چین در مسکو گفت: کشورهای غربی حق ندارند در رابطه با روابط این کشور با روسیه و موضع این کشور در قبال درگیری اوکراین دستورالعملی به چین بدهند.

در مصاحبه با روزنامه روسی ایزوستیا در روز جمعه از ژانگ درباره فشار آمریکا و متحدانش به پکن در بحبوحه درگیری ها در اوکراین پرسیده شد و ادعا کرد که چین از مسکو حمایت می کند.

این طرف چینی نبود که بحران اوکراین را ایجاد کرد. چین یکی از طرفین آن نیست و به هیچ یک از طرف های درگیری تسلیحاتی ارائه نکرده است. غرب در موقعیتی نیست که به چین دستور بدهد، و حتی بیشتر از آن صلاحیت انتقال مسئولیت به آن را ندارد. او جواب داد.

به گفته سفیر، پکن در مسئله اوکراین منافع خود را ندارد… به آتش سوخت نمی افزاید، از لحظه استفاده نمی کند تا از بحران سود ببرد.

وی خاطرنشان کرد که برعکس، مقامات چینی از زمانی که جنگ در اوکراین بیش از یک سال پیش آغاز شد، پیوسته خواستار یک راه حل سیاسی شده اند. ما همچنان در کنار صلح، گفتگو و عدالت تاریخی خواهیم ایستاد.ژانگ اظهار داشت.


چین

در مورد روابط چین و روسیه، سفیر خاطرنشان کرد که رئیس جمهور شی جین پینگ تقویت روابط با مسکو را تشریح کرده است. “یک انتخاب استراتژیک” برای پکن در سفر ماه گذشته به روسیه. شی گفت این بود بر اساس منافع اساسی و روند کلی توسعه جهانی، اضافه کرد که نمی تواند باشد “تغییر یا متزلزل شده توسط رویدادهای لحظه ای.”

“تاریخ نشان می دهد که روابط چین و روسیه می تواند با چالش های یک محیط بین المللی در حال تغییر کنار بیاید.” همانطور که همسایه ها پیدا کرده اند “مسیر همزیستی مناسب” رئیس جمهور گفت.

ژانگ همچنین در مورد تلاش ها صحبت کرد “برخی کشورها” برای استفاده از موضوع تایوان به “کسب سود سهام” در روابط خود با چین در پس زمینه بحران اوکراین.

ماهیت مشکلات تایوانی و اوکراین کاملاً متفاوت است. تایوان بخشی جدایی ناپذیر از چین است و این موضوع صرفاً یک امور داخلی است [matter] دولت چین که هیچ گونه مداخله خارجی را نمی پذیرد. دیپلمات توضیح داد.

بیشتر بخوانید:
چین به آمریکا و ناتو درباره اوکراین هشدار داد

تایوان از سال 1949 خودمختار بود، اما هرگز به طور رسمی استقلال خود را از چین اعلام نکرد. پکن این جزیره را بخشی از قلمرو خود می‌داند و به شدت با تماس‌های بین تایپه و واشنگتن که از تلاش تایوانی‌ها برای حاکمیت حمایت می‌کند و قول حفاظت از جزیره را از نظر نظامی حمایت می‌کند، مخالف است.

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: