دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل متحد به قرارداد دوربین‌های جاسوسی با ایران حمله کرد – اخبار RT World

دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل با ایران توافق کرده است که دوربین‌های نظارتی را در یک کارگاه قطعات سانتریفیوژ در مجتمع TESA کرج پس از آن که در یک حمله خرابکارانه آشکار در ژوئن حذف شدند، جایگزین کند.

روز چهارشنبه، آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) اعلام کرد که به زودی دوربین های جدیدی را در کارگاه ساخت قطعات سانتریفیوژ ایران در کرج نصب خواهد کرد. این آژانس اعلام کرد که رافائل ماریانو گروسی، مدیرکل، با محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، برای تعویض دوربین ها به توافق رسیده است.

ادامه مطلب


آلمان دو دیپلمات روسی را به دلیل قتل در پارک برلین اخراج کرد

توافق با ایران در مورد جایگزینی دوربین های مدار بسته در تاسیسات کرج یک تحول مهم برای راستی آزمایی و فعالیت های نظارتی آژانس در ایران است. این ما را قادر می سازد تداوم دانش لازم را در این مرکز از سر بگیریم.» گروسی در بیانیه ای اعلام کرد.

در این بیانیه اشاره شده است که دستگاه های جدید جایگزین دستگاه هایی خواهند شد که اوایل سال جاری حذف شده اند. کارگاه کرج در یک حمله خرابکارانه ظاهری در ماه ژوئن تخریب شد که ایران اسرائیل را مقصر آن دانست. تهران دوربین‌های باقی‌مانده را حذف کرد و به آژانس اجازه نداد آنها را تعویض کند.

این بیانیه می افزاید که ایران و آژانس سازمان ملل متحد برای حل مسائل باقی مانده حفاظتی به همکاری با یکدیگر ادامه خواهند داد.

توافق روز چهارشنبه نشان‌دهنده یک پیشرفت جزئی است، زیرا مذاکرات هسته‌ای گسترده‌تر برای بازگرداندن ایران و ایالات متحده به شرایط توافق اتمی دوران اوباما به بن‌بست باقی مانده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا، در سال 2018 به طور یکجانبه آمریکا را از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خارج کرد و تحریم های اقتصادی سختی را علیه ایران به عنوان بخشی از کارزار فشار حداکثری علیه رژیم تهران اعمال کرد. ایران با زیر پا گذاشتن مجموعه ای از تعهدات خود که قبلاً بر اساس توافق توافق شده بود، پاسخ داد.