گزارش: دانشمندان مولکولی ایجاد کردند که عفونت COVID-19 را مسدود می کند

گزارش: دانشمندان مولکولی ایجاد کردند که عفونت COVID-19 را مسدود می کند

دانشمندان مولکول جدیدی ساخته اند که به ویروس SARS-CoV-2 می چسبد و آن را متوقف می کند.

لندن:

دانشمندان مولکول جدیدی ساخته اند که به سطح ویروس SARS-CoV-2 می چسبد و از ورود آن به سلول های انسانی و انتشار عفونت COVID-19 جلوگیری می کند.

به گزارش خبرگزاری PTI، محققان دانشگاه آرهوس دانمارک خاطرنشان کردند که ساخت این مولکول ارزان‌تر و آسان‌تر از آنتی‌بادی‌هایی است که در حال حاضر برای درمان کووید-19 و تشخیص عفونت ویروسی با استفاده از آزمایش‌های آنتی ژن سریع استفاده می‌شود.

این مولکول که روز سه‌شنبه در مجله PNAS توضیح داده شد، متعلق به دسته‌ای از ترکیبات به نام آپتامرهای RNA است و بر اساس همان نوع بلوک‌های ساختمانی است که برای واکسن‌های mRNA استفاده می‌شود.

آپتامر قطعه ای از DNA یا RNA ماده ژنتیکی است که به ساختار سه بعدی (3 بعدی) تا می شود که می تواند یک مولکول هدف خاص مورد علاقه را تشخیص دهد.

به گفته محققان، آپتامر RNA با چسباندن خود به سطح ویروس، از عملکرد پروتئین سنبله به عنوان کلیدی که به ویروس اجازه ورود به سلول را می دهد، جلوگیری می کند.

به گفته آنها، آپتامر RNA نوع جدیدی از واکسن نیست، بلکه ترکیبی است که به طور بالقوه می تواند از انتشار ویروس در بدن پس از قرار گرفتن در معرض ویروس جلوگیری کند.

به گفته محققان، اتصال موثر به ویروس SARS-CoV-2 همچنین به این معنی است که آپتامر می تواند برای آزمایش عفونت COVID-19 استفاده شود.

یورگن کیمز، سرپرست تیم تحقیق، استاد دانشگاه آرهوس، گفت: ما آزمایش آپتامر جدید را در آزمایش‌های سریع آغاز کرده‌ایم و انتظار داریم که بتوانیم غلظت‌های بسیار پایین ویروس را شناسایی کنیم.

مطالعات در کشت سلولی نشان می‌دهد که آپتامر در برابر انواع قبلی ویروس کرونا که محققان آزمایش کرده‌اند، کار می‌کند.

کیمز خاطرنشان کرد: از زمانی که مقاله را برای بررسی همتایان ارسال کردیم، مطالعات خود را ادامه دادیم و توانستیم نشان دهیم که این مقاله نوع دلتا را نیز می شناسد.

او گفت: “اکنون ما منتظر نمونه هایی از نوع تازه شناسایی شده، Omicron هستیم، بنابراین می توانیم آزمایش کنیم که آیا آپتامر نیز آن را تشخیص می دهد یا خیر.”

به گفته محققان، به دلیل اندازه کوچک و پایداری شیمیایی، آپتامر جدید توسعه یافته پتانسیل را به عنوان جایگزینی برای آنتی بادی ها و نانوبادی هایی که پروتئین اسپایک را هدف قرار می دهند، دارد.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)