دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده از دادگاه عالی ایالات متحده خواست تا از انتشار تحقیقات در مورد شورش کنگره جلوگیری کند

دونالد ترامپ از دادگاه عالی ایالات متحده درخواست کرد تا از انتشار تحقیقات در مورد شورش کنگره جلوگیری کند

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا از دیوان عالی آمریکا خواست تا از انتشار اسناد کاخ سفید جلوگیری کند.

واشنگتن:

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا روز پنجشنبه از دادگاه عالی خواست تا از انتشار اسناد کاخ سفید برای کمیته کنگره که در مورد حمله 6 ژانویه به ساختمان کنگره توسط حامیانش تحقیق می‌کند، جلوگیری کند.

ترامپ از عالی‌ترین دادگاه کشور خواست تا حکم دادگاه تجدیدنظر فدرال را در ماه جاری متوقف کند که تلاش او برای مخفی نگه‌داشتن اسناد و سوابق را رد کرد.

ترامپ که متهم به دامن زدن به حمله به کنگره است، به دنبال استفاده از امتیاز خود به عنوان رئیس جمهور سابق برای مخفی نگه داشتن سوابق کاخ سفید که ممکن است مربوط به این حمله باشد، است.

دادگاه استیناف در ماه جاری با یک دادگاه بدوی موافقت کرد که حکم داد جو بایدن، رئیس جمهور جو بایدن می تواند از امتیاز اجرایی در سوابق چشم پوشی کند تا آنها را به هیئتی که خشونت حامیان ترامپ را بررسی می کند، تحویل دهد.

وکلای ترامپ در پرونده‌ای به دیوان عالی استدلال کردند که «رئیس‌جمهور سابق حق دارد از امتیاز اجرایی حتی پس از دوره ریاست‌جمهوری خود دفاع کند».

آنها درخواست سوابق کنگره را به عنوان “بسیار گسترده” محکوم کردند و کمیته مجلس نمایندگان تحت کنترل دموکرات ها را به انجام تحقیقات درباره یک “دشمن سیاسی” متهم کردند.

وکلای ترامپ گفتند: «کنگره ممکن است اسناد محرمانه و ریاست جمهوری رئیس جمهور سابق را برای دستیابی به اهداف سیاسی مورد بررسی قرار ندهد.

آنها گفتند: “در یک فضای سیاسی که به طور فزاینده حزبی می شود، چنین درخواست هایی بدون توجه به اینکه چه حزبی در قدرت است به یک امر عادی تبدیل می شود.”

وکلای ترامپ از امتیاز اجرایی دفاع کردند و گفتند که «توانایی روسای جمهور و مشاوران آنها برای ارائه و دریافت مشاوره کامل و صریح بدون نگرانی از انتشار عمومی ارتباطات برای دستیابی به یک هدف سیاسی، تأثیر می گذارد».

دادگاه استیناف ایالات متحده موافقت کرد که انتشار سوابق کاخ سفید را تا زمانی که وکلای رئیس جمهور سابق جمهوری خواه نتوانند درخواست تجدید نظر خود را به دیوان عالی ارائه دهند، به تاخیر بیاندازد.

وکلای ترامپ از اکثریت محافظه‌کار دادگاه عالی خواستند تا جلسه استماع درباره قانون اساسی بودن این درخواست را تعیین کند و در این مدت از انتشار اسناد جلوگیری کند.

منافع عمومی

دادگاه تجدیدنظر در حکم خود گفت: «حق رئیس جمهور سابق قطعاً از اهمیتی بالاتر از رئیس جمهور فعلی برخوردار نیست».

دادگاه گفت: “در این مورد، پرزیدنت بایدن، به عنوان رئیس قوه مجریه، مشخصا دریافته است که کنگره نیاز قانع کننده ای به این اسناد را نشان داده است و افشای آن به نفع ملت است.”

دادگاه تجدید نظر گفت که منافع عمومی بیشتر از منافع ترامپ در رابطه با سوابق است که توسط آرشیو ملی نگهداری می شود.

این سوابق توسط کمیته منتخب مجلس نمایندگان بررسی می شود که تلاش 6 ژانویه صدها نفر از حامیان ترامپ برای جلوگیری از تأیید پیروزی بایدن در انتخابات نوامبر 2020 را بررسی می کند.

اسنادی که ترامپ امیدوار است آنها را مسدود کند شامل ایمیل‌ها، سوابق تلفنی، مطالب توجیهی و سایر سوابق است.

بیش از 770 صفحه شامل سوابق رئیس سابق دفتر وی، مارک میدوز، مشاور ارشد سابق وی، استفان میلر و معاون سابق مشاور مشاور سابق وی، پاتریک فیلبین است.

ترامپ همچنین به دنبال جلوگیری از انتشار دفتر خاطرات روزانه کاخ سفید – سابقه فعالیت‌ها، سفرها، جلسات توجیهی و تماس‌های تلفنی او بوده است.

یکی دیگر از اسنادی که ترامپ نمی‌خواهد کنگره ببیند شامل یادداشت‌هایی به کایلی مک‌انانی، دبیر مطبوعاتی سابقش، یادداشتی دست‌نویس درباره رویدادهای 6 ژانویه و متن پیش‌نویس سخنرانی او در راهپیمایی «نجات آمریکا» است که قبل از حمله انجام شد.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)