خصومت های اخیر بین نیروهای سوریه و ایالات متحده می تواند نقطه عطفی باشد – RT World News

به نظر می رسد که نیروهای دمشق و متحدان تحت حمایت ایران به سمت رویارویی رودررو با اشغالگران آمریکایی حرکت می کنند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا ماه گذشته پس از اعلام کشته شدن یک پیمانکار در حمله هواپیمای بدون سرنشین، دستور حملات هوایی به تعدادی از مواضع در شمال شرق سوریه را صادر کرد.

آنچه در پی آن رخ داد، واکنش بی‌سابقه‌ای از سوی ارتش عربی سوریه (SAA) و شبه‌نظامیان متحد آن بود که مواضع ایالات متحده را در طول روز بعد گلوله باران کردند. این تبادل آتش نقطه عطفی در درگیری بین دو طرف است.

در 23 مارس، وزارت دفاع ایالات متحده مدعی شد که یک پهپاد ایرانی الاصل به نیروهای آمریکایی مستقر در نزدیکی الحسکه در شمال شرق سوریه حمله کرده و یک پیمانکار آمریکایی را کشته و تعدادی از نیروهای نظامی را مجروح کرده است. که به منظور هدف قرار دادن گروه های شبه نظامی متحد ایران در استان دیرالزور سوریه، جنگنده های F-15 از دوحه پرتاب شدند. در طول سال‌های اخیر مبادلات متعددی بین ایالات متحده و گروه‌های شبه‌نظامی متحد ایران در شرق سوریه وجود داشته است. با این حال، این موارد به ندرت منجر به تلفات آمریکایی می‌شد و تنش‌های کوتاه کنترل می‌شد.

آنچه پس از حملات ایالات متحده در 24 مارس تغییر کرد این بود که نه تنها از سوی شبه نظامیان وابسته به ایران در دیرالزور، بلکه از سوی خود SAA نیز آتش بازگشت شدیدی صورت گرفت. به گفته پنتاگون، در این واکنش، تعدادی از پایگاه‌های ایالات متحده مورد هدف قرار گرفتند که عمدتاً نیروهای آمریکایی را در اطراف میادین نفتی العمر هدف قرار دادند و به گفته پنتاگون، آسیب‌های مغزی شدیدی به شش سرباز آمریکایی وارد کردند. روز بعد، جو بایدن در سفری به کانادا اظهار داشت که ایالات متحده است “قطع نیست” زمانی که از او درباره انتقام از ایران برای مبادله در سوریه پرسیده شد. “آماده باشید تا ما برای محافظت از مردم خود با قدرت عمل کنیم” او گفت.


استقرار زیردریایی هسته ای آمریکا در خاورمیانه

بعدها مشخص شد که دولت بایدن یکی از ناوهای هواپیمابر خود به نام یو اس اس جورج اچ دبلیو بوش را به سوریه نزدیکتر کرده است که به گفته سابرینا سینگ، معاون سخنگوی پنتاگون، دلیل این امر بوده است. افزایش حملات از [Iran’s Islamic Revolutionary Guard Corps (IRGC)]گروه‌های وابسته که نیروهای ما را در سراسر سوریه هدف قرار می‌دهند.» آنچه که این نشان می دهد، صرف نظر از هر اقدامی که ایالات متحده ممکن است در آینده انجام دهد، یک تغییر استراتژیک در معادله تعیین شده توسط سوریه و متحدانش در شرق سوریه است. یک منبع عراقی با آگاهی دقیق از وضعیت ادعا کرد که این بوده است دستور دهید که اکنون سربازان آمریکایی را بکشید و فقط شلیک گلوله های هشدار دهنده نداشته باشید.

به گفته یک منبع سیاسی سوری، که به دلایل امنیتی ترجیح داد نامش فاش نشود، تشدید تنش در شمال شرق مستقیماً با تجاوزات مداوم اسرائیل به این کشور مرتبط است:

اقدام اخیر سوریه و متحدانش پاسخی مستقیم به موج تشدید تنش‌های اسرائیل علیه این کشور است که از سال گذشته آغاز شد. اگر به خاطر داشته باشید در آگوست 2022، بن بست مشابهی بین آمریکایی ها و متحدان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شمال شرق سوریه وجود داشت. تشدید تنش اسرائیل مستقیماً توسط ایالات متحده فعال می شود، که مقامات آن در گذشته در مورد اهمیت حضور نظامی آمریکا در سوریه برای کمپین جنگ بین جنگ اسرائیل علیه نیروهای همسو با ایران در آنجا صحبت کردند.

«جنگ بین جنگ‌ها» یکی از کمپین‌های بین‌جنگ تل‌آویو است که در آن عملیات‌های مخفیانه علیه دولت‌های دشمن در یک دوره آرامش نسبی بین دو طرف انجام می‌شود. کمپین اخیر اسرائیل عمدتاً شامل عملیات علیه اهداف مرتبط با ایران، چه در داخل و چه در خارج از ایران بوده است. همچنین شامل تعداد زیادی از حملات هوایی اعلام نشده در داخل سوریه می شود، جایی که اعضای سپاه پاسداران به همراه گروه های شبه نظامی متحد هدف قرار گرفته اند. نیروهای دفاعی اسرائیل سیاست عدم اظهار نظر در مورد این حملات را دارند اما بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در گذشته اعتراف کرده است که “صدها” از آنها در طول سالها رخ داده بود.

اگر رویکرد جدید دمشق برای پاسخ قاطعانه به ارتش آمریکا در شمال شرق سوریه در آینده اتخاذ شود، تنها دو گزینه در اختیار واشنگتن قرار خواهد داد: مذاکره با دمشق یا ترک کامل کشور. اگر سربازان آمریکایی با کیسه های بدن به خاطر حفظ اشغال در داخل کشوری که با مردم ایالات متحده و کنگره هرگز در مورد آن مشورت نشده است به خانه برگردند، فشار باقی ماندن می تواند باری بر دوش دولت بایدن باشد. این امر به ویژه در زمانی که جهان عرب شروع به عادی سازی روابط رسمی با دمشق، علاوه بر متحد واشنگتن در ناتو، ترکیه کرده است.


گرم شدن روابط ترکیه و سوریه می تواند گامی به سوی «اروپای جدید» در خاورمیانه باشد.

نزدیکی سوریه و ترکیه می‌تواند برای وادار کردن آمریکا به خروج از سوریه نیز ضروری باشد، زیرا هر دو کشور ممکن است در طی هر گونه حمله آینده ترکیه علیه نیروهای سوریه دموکراتیک به رهبری کردها (SDF) در شمال شرق هماهنگ شوند. نیروهای SDF به عنوان نوعی نیروی نیابتی ایالات متحده عمل می کنند که به آمریکایی ها اجازه می دهد از تعداد کمی از نیروهای خود برای اشغال تقریباً یک سوم خاک سوریه استفاده کنند. حاصلخیزترین اراضی کشاورزی و اکثریت منابع طبیعی سوریه را شامل می شود. هر دو حمله قبلی که توسط آنکارا در سال‌های 2018 و 2019 انجام شد، به عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی منجر شد تا به طور تصادفی باعث ایجاد اصطکاک با متحد خود در ناتو نشود. در صورتی که عملیات نظامی دیگری از ترکیه آغاز شود، سوریه در تئوری می تواند آماده بازپس گیری میادین نفتی خود باشد.

اتخاذ استراتژی رویارویی رودررو توسط گروه‌های همسو با ایران و دولت سوریه می‌تواند به افق‌های جدیدی و احتمال عقب‌نشینی آمریکا منجر شود، یعنی با این فرض که دولت بایدن کاملاً با ایده ماندن منسجم نباشد.

اظهارات، دیدگاه ها و نظرات بیان شده در این ستون صرفاً متعلق به نویسنده است و لزوماً بیانگر نظرات RT نیست.

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: