شی در جریان سفر مکرون به چین تقسیم و تسخیر می شود – RT World News

رئیس جمهور فرانسه را اورسولا فون در لاین همراهی می کرد که در تلاش خود برای تحمیل “وحدت اروپا” شکست خورد.

توسط تیمور فومنکو، یک تحلیلگر سیاسی

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، سفر سه روزه خود به چین را به پایان رساند که بخشی از آن توسط اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، که یک روز قبل به خانه رفت، همراهی کرد.

این دیدار دوگانه در زمانی انجام شد که کشورهای اتحادیه اروپا که نگران مشارکت رو به رشد چین و روسیه هستند، به دنبال راه‌هایی برای تقویت تعامل دیپلماتیک خود با پکن هستند.

حضور فون در لاین در این سفر به طور گسترده ای به عنوان یک تلقی شد “بررسی” در مورد ماکرون، برای اطمینان از رعایت اواتحاد اروپادر مورد رابطه اتحادیه اروپا با چین. قبل از این دیدار، او یک سخنرانی تندروانه داشت و به چین درباره حمایت از روسیه در مناقشه اوکراین هشدار داد و پکن را به دلیل تبدیل شدن به این کشور محکوم کرد. “در داخل کشور سرکوب تر و در خارج قاطع تر.”

در حالی که او از بلوک خواست تا کاهش دهد “وابستگی ها” در مورد چین، او نیز به طور کامل مخالفت کرد “جدا کردن” اقتصاد، همانطور که توسط ایالات متحده درخواست شده است. با این واقعیت که ماکرون با یک هیئت 50 نفره از رهبران تجاری که برای امضای قراردادها به پکن آمده بودند، روابط تجاری پایدار را کاملاً روشن کرد.

غیرعادی است که ماکرون، یکی از مدافعان اتحادیه اروپا به اصطلاح “استقلال استراتژیک” در مذاکره با دیگر بازیگران در صحنه جهانی، و فون در لاین، آتلانتیک سرسخت که بنا به گزارش ها در بال برای منصب دبیرکل بعدی ناتو است، هر دو با هم در چین بودند.

علیرغم برنامه های تا حدودی متضاد آنها، سفر آنها یک مثبت خالص برای پکن و یک منفی خالص برای تلاش های ایالات متحده برای وادار کردن اتحادیه اروپا به گرفتن کامل سمت خود در جنگ صلیبی ژئوپلیتیکی خود علیه پکن بود. ایالات متحده به تمام تلاش های اتحادیه اروپا برای تعامل با چین با تحقیر نگاه می کند و تمام تلاش خود را برای تضعیف آن در صورت امکان انجام می دهد.

به همین ترتیب، وقتی صحبت از مناقشه اوکراین به میان می‌آید، تلاش چین برای آغاز مذاکرات با ارائه طرح صلح 12 مرحله‌ای خود بلافاصله توسط واشنگتن رد شد و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، پکن را به ارائه این طرح متهم کرد. پوشش دیپلماتیک به خاطر آنچه او تلاش های روسیه برای «جنگ را متوقف کنید.» با این حال، سفر اخیر شی جین پینگ به مسکو ظاهراً به رهبران اتحادیه اروپا نشان داده است که ترجیح می دهند جنگ به جای طولانی شدن نامحدود پایان یابد، پیامدهای بالقوه “از دست دادن چین– و اکنون ماکرون از شی می‌خواهد تا با میانجیگری برای بازگشت به میز مذاکره از طریقروسیه را به خود بیاورد


مکرون از شی خواست تا در مورد اوکراین میانجیگری کند

به عبارت دیگر، بسیاری از رهبران اتحادیه اروپا، با منع افراد متعصب و متعصب در کشورهایی مانند لیتوانی، اکنون متوجه شده‌اند که باید تلاش‌های دیپلماتیک را دنبال کنند. “چین را در جریان نگه دارید” که به نوبه خود زیرکی تاکتیکی شی جین پینگ را در حفظ شراکت خود با مسکو بدون تأیید صریح درگیری اوکراین نشان می دهد. این به چین اهرم ژئوپلیتیکی داده است.

همچنین باید توجه داشت که چین هرگز به دنبال مخالفت با اروپا نبوده است، بلکه هدف اصلی آن تلاش برای دور نگه داشتن اروپا از اردوگاه آمریکا به هر قیمتی بوده است. اتحادیه اروپا در مجموع بزرگترین بازار صادراتی چین در جهان توسعه یافته را نشان می دهد و بنابراین برای رشد و توسعه چین بسیار مهم است.

البته، از سوی دیگر، ایالات متحده مدت هاست که به شدت برای تضعیف چشم انداز چین در اتحادیه اروپا فشار می آورد. این کشور جنگ افکار عمومی را علیه پکن به راه انداخته است، از اندیشکده های تحت حمایت دولت خود استفاده می کند و موضوعاتی مانند حقوق بشر را برای ایجاد احساسات منفی و جلوگیری از تعامل، مانند توافقنامه جامع سرمایه گذاری (CAI) تحت فشار قرار داده است. در سال 2013 پیشنهاد شد و هنوز یک دهه بعد در انتظار تصویب است. به طور مشابه، ایالات متحده از دیپلماسی دوجانبه و یکجانبه برای تضعیف روابط چین با کشورهای خاص اروپایی در تلاش برای از بین بردن تلاش های این کشور برای تعامل با بلوک به عنوان یک کل استفاده می کند.

به عنوان مثال، ایالات متحده به صراحت از لیتوانی در تضعیف اصل “چین واحد” با گشایش یک “حمایت کرد.دفتر نمایندگی تایوان.” همچنین هلند را مجبور کرد که با کنترل‌های صادراتی جدید برای ارسال ماشین‌های لیتوگرافی پیشرفته (که برای ساخت تراشه‌های کامپیوتری استفاده می‌شوند) به چین موافقت کند. به همین ترتیب، از آنجایی که اتحادیه اروپا هرگز نتوانست با ممنوعیت جامع برنامه هوآوی در شبکه های 5G در سال 2020 موافقت کند، ایالات متحده به سادگی به نزدیک شدن دوجانبه به کشورها متوسل شد و آنها را مجبور به موافقت با این ممنوعیت کرد تا زمانی که کشورهایی که در آن شرکت نداشتند، مانند آلمان عملاً منزوی شد و نتوانست دستور کار اتحادیه اروپا را هدایت کند.


لوپن در صدر نظرسنجی ریاست جمهوری فرانسه قرار دارد

در نهایت، اتحادیه اروپا بلوکی است که فقط می‌تواند با اجماع بین همه کشورهای عضوش عمل کند، اما اگر ایالات متحده بتواند این اجماع را تضعیف کند، می‌تواند آچاری را در کار بیاندازد و کل ماشین را بشکند. به همین دلیل است که برای اروپا ایجاد واقعاً دشوار است “خود مختار” سیاست خارجی قادر به ارائه منسجممنافع اروپا.» این بدان معناست که وقتی کشورهایی مانند فرانسه و آلمان تمایل خود را برای تعامل با چین اعلام می‌کنند، مطمئناً تأثیر دارند، اما تأثیر کلی هرگز واقعاً سازگار نیست. این بلوک در جهت سیاست خارجی خود تحت یک کشمکش دائمی قرار گرفته است که در نهایت نشان می دهد که اروپا در دنیای رقابت آمریکا و چین بیشتر به عنوان یک مسافر باقی می ماند تا یک بازیگر.

با این حال، با وجود تسلط سنتی ایالات متحده بر اروپا، پکن به هیچ وجه از بازی خارج نیست، زیرا همانقدر که ایالات متحده می تواند در برابر کشورهای اتحادیه اروپا تفرقه بیندازد، چین نیز می تواند – و نتیجه این دیدار نشان می دهد که بسیار خوب. با دادن فون در لاین و پیام او از “وحدت” چینی‌ها پس از امضای بیانیه‌ای مشترک که به طور مفصل در مورد بهبود روابط تجاری، اقتصادی و فرهنگی صحبت می‌کرد، میزبان یک مراسم چای صمیمانه برای مکرون بودند، اما به سختی اشاره‌ای به اصلی‌ترین نقطه گیر سیاسی بین چین و اتحادیه اروپا نداشتند. روابط خوب پکن با مسکو و امتناع شی از محکوم کردن ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در مورد بحران اوکراین.

برای چین، این یک پیروزی آشکار است. برای فرانسه، این یک پیروزی از نظر روابط تجاری و اقتصادی پایدار با چین است، اما یک باخت از این نظر که تمام تلاش ماکرون برای تغییر نظر شی در مورد پوتین و اوکراین به طور جامع با سنگ تمام گذاشته شد.

برای فون در لاین، که مأموریتش در پکن صرفاً سیاسی بود، این یک شکست کامل بود. پیام او نه تنها در گوش های ناشنوا افتاد، بلکه تشویق فرانسه نیز در زیر دماغ او بی وقفه ادامه یافت. اما شاید مهم‌تر از همه، نتیجه این سفر ضربه‌ای به دستور کار ایالات متحده وارد کرد و نشان داد که روابط مثبت بین چین و اتحادیه اروپا ارزش تلاش برای رسیدن به آن را دارد و تلاش‌های واشنگتن برای ایجاد شکاف بین آنها تاکنون بی‌ثمر بوده است.

اظهارات، دیدگاه ها و نظرات بیان شده در این ستون صرفاً متعلق به نویسنده است و لزوماً بیانگر نظرات RT نیست.