ایران دوربین هایی را در اماکن عمومی نصب می کند تا زنان بی حجاب را شناسایی کند

ایران دوربین هایی را در اماکن عمومی نصب می کند تا زنان بی حجاب را شناسایی کند

طبق قوانین شرعی ایران، زنان موظفند موهای خود را بپوشانند.

پلیس روز شنبه اعلام کرد در تلاشی بیشتر برای مهار افزایش تعداد زنانی که از قوانین پوشش اجباری سرپیچی می کنند، مقامات ایرانی در حال نصب دوربین در اماکن عمومی و معابر برای شناسایی و مجازات زنان بدحجاب هستند.

پلیس در بیانیه ای گفت: پس از شناسایی، متخلفان “پیام های متنی هشداردهنده در مورد عواقب آن” دریافت خواهند کرد.

در این بیانیه که توسط خبرگزاری میزان قوه قضائیه و سایر رسانه های دولتی منتشر شد، آمده است که این اقدام با هدف “جلوگیری از مقاومت در برابر قانون حجاب” انجام شده است و افزوده شده است که چنین مقاومتی چهره معنوی کشور را خدشه دار می کند و ناامنی را گسترش می دهد.

تعداد فزاینده ای از زنان ایرانی پس از مرگ یک زن 22 ساله کرد در بازداشت پلیس اخلاق در سپتامبر گذشته، حجاب خود را کنار زده اند. مهسا امینی به اتهام نقض حجاب بازداشت شده بود. نیروهای امنیتی با خشونت این شورش را سرکوب کردند.

با این حال، با خطر دستگیری به دلیل سرپیچی از قوانین پوشش اجباری، زنان همچنان به طور گسترده در مراکز خرید، رستوران ها، مغازه ها و خیابان های سراسر کشور بی حجاب دیده می شوند. ویدئوهای مقاومت زنان بدحجاب در برابر پلیس اخلاق در شبکه های اجتماعی هجوم آورده است.

بیانیه روز شنبه پلیس از صاحبان مشاغل خواسته شده است که “با بازرسی های مجدانه خود بر رعایت هنجارهای اجتماعی نظارت جدی داشته باشند”.

بر اساس قوانین شریعت اسلامی ایران که پس از انقلاب 1979 وضع شد، زنان موظفند موهای خود را بپوشانند و لباس های بلند و گشاد بپوشند تا چهره خود را مبدل کنند. متخلفان با توبیخ عمومی، جریمه یا دستگیری مواجه شده اند.

در بیانیه وزارت کشور در 9 اسفند ماه با توصیف حجاب به عنوان «یکی از پایه‌های تمدنی ملت ایران» و «یکی از اصول عملی جمهوری اسلامی» آمده است که هیچ عقب‌نشینی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

از شهروندان خواست با زنان بدحجاب مقابله کنند. چنین دستورالعمل هایی در دهه های گذشته تندروها را برای حمله به زنان جرأت داده است. هفته گذشته یک ویدیوی ویروسی مردی را نشان داد که در یک مغازه به سمت دو زن بدحجاب ماست پرتاب می‌کند.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)