تمرکز بر حقوق باروری به جای افزایش جمعیت: سازمان ملل

تمرکز بر حقوق باروری به جای افزایش جمعیت: سازمان ملل

گزارش سازمان ملل خواستار تقویت «تاب آوری جمعیتی» شد. (نمایندگی)

ژنو، سوئیس:

سازمان ملل روز چهارشنبه گفت، به جای تمرکز بر تأثیر افزایش جمعیت جهان، جهان باید به حقوق باروری زنان برای تقویت «تاب آوری جمعیتی» نگاه کند.

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد (UNFPA) – آژانس سلامت جنسی و باروری سازمان ملل – اذعان کرد که نگرانی گسترده ای در مورد اندازه جمعیت جهان وجود دارد که انتظار می رود در دهه 2080 به حدود 10.4 میلیارد نفر برسد.

اما صندوق جمعیت ملل متحد گفت که تمرکز باید بر روی دادن قدرت بیشتر به زنان برای کنترل زمان و چگونگی بچه دار شدن باشد.

ناتالیا کانم، رئیس صندوق جمعیت ملل متحد، گفت: “سؤال این است: “آیا همه می توانند از حقوق اساسی انسانی خود برای انتخاب تعداد و فاصله فرزندان خود استفاده کنند؟” متأسفانه، پاسخ کاملاً منفی است.”

او گفت که “44 درصد، تقریبا نیمی از زنان، قادر به اعمال استقلال بدنی نیستند. نمی توانند در مورد پیشگیری از بارداری، مراقبت های بهداشتی و اینکه آیا یا با چه کسی رابطه جنسی داشته باشند، انتخاب کنند. و در سراسر جهان، تقریبا نیمی از بارداری ها ناخواسته هستند.”

او گفت کشورهایی که بالاترین نرخ باروری را دارند کمترین سهم را در گرم شدن کره زمین دارند و بیشترین آسیب را از تأثیر آن می‌بینند.

صندوق جمعیت ملل متحد در گزارش سالانه شاخص خود به نام “وضعیت جمعیت جهان” دریافت که رایج ترین دیدگاه این است که جمعیت جهان بسیار زیاد است.

اما اعلام کرد که عبور از مرز هشت میلیارد “باید دلیلی برای جشن گرفتن باشد. این نقطه عطفی است که نشان دهنده پیشرفت های تاریخی برای بشریت در پزشکی، علم، بهداشت، کشاورزی و آموزش است”.

در این بیانیه آمده است: «زمان آن فرا رسیده است که ترس را کنار بگذاریم، از اهداف جمعیتی دور شویم و به سمت انعطاف پذیری جمعیتی برویم – توانایی سازگاری با نوسانات رشد جمعیت و نرخ باروری».

سبقت هند از چین

کانم در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «جمعیت جهان به سرعت در حال تغییر نظم در خود است.

در حالی که جمعیت اکنون بزرگترین جمعیت است که تاکنون دیده شده است، “متوسط ​​نرخ باروری جهانی کمترین میزان در حافظه زنده است”.

کانم گفت رتبه بندی پرجمعیت ترین کشورهای جهان طی 25 سال آینده به طور قابل توجهی تغییر خواهد کرد و هند در حال حاضر چین را در صدر قرار داده است.

هشت کشور تا سال 2050 نیمی از رشد جمعیت جهان را به خود اختصاص خواهند داد: جمهوری دموکراتیک کنگو، مصر، اتیوپی، هند، نیجریه، پاکستان، فیلیپین و تانزانیا.

در این گزارش آمده است که دو سوم مردم در کشورهایی با باروری پایین زندگی می کنند.

کانم گفت: «این اولین بار در تاریخ بشر است که هر کشوری بزرگتر نمی شود.

کشورهایی که بالاترین نرخ باروری را داشتند همگی در آفریقا بودند: نیجر (6.7)، چاد (6.1)، جمهوری دموکراتیک کنگو (6.1)، سومالی (6.1) و مالی و جمهوری آفریقای مرکزی (5.8).

مناطقی که کمترین نرخ تولد را داشتند هنگ کنگ (0.8)، کره جنوبی (0.9)، سنگاپور (1.0)، ماکائو و سن مارینو (1.1) و آروبا و چین (1.2) بودند.

اروپا تنها منطقه ای است که پیش بینی می شود از هم اکنون تا سال 2050 کاهش کلی جمعیت را تجربه کند.

در این گزارش آمده است که نرخ باروری جهانی به ازای هر زن در حال حاضر 2.3 است. امید به زندگی برای مردان ۷۱ و برای زنان ۷۶ سال است.

کانم می‌گوید: «تمام جمعیت‌ها عمدتاً به این دلیل پیر می‌شوند که ما عمر طولانی‌تری داریم. از سال 1990، میانگین امید به زندگی حدود یک دهه افزایش یافته است.

بیست و پنج درصد از جمعیت جهان 14 سال یا کمتر هستند. 65 درصد افراد 15 تا 64 سال و 10 درصد 65 سال و بالاتر هستند.

این گزارش نشان داد که دولت های مضطرب به طور فزاینده ای سیاست هایی را با هدف افزایش، کاهش یا حفظ نرخ باروری اتخاذ می کنند. با این حال، چنین تلاش‌هایی اغلب بی‌اثر هستند.

کانم افزود: «نیم میلیون تولد سالانه در میان دختران 10 تا 14 ساله اتفاق می‌افتد… دخترانی که خیلی جوان هستند و نمی‌توانند به رابطه جنسی رضایت دهند، دخترانی که ازدواج کرده‌اند، مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند یا هر دو.»

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)