بیش از 782000 نفر به اصلاحات بازنشستگی فرانسه اعتراض کردند

بیش از 782000 نفر به اصلاحات بازنشستگی فرانسه اعتراض کردند

در پاریس، معترضان رادیکال به سمت پلیس پرتاب کردند و شیشه‌های شرکت‌ها را شکستند

پاریس:

معترضان روز دوشنبه با نیروهای امنیتی در سراسر فرانسه درگیر شدند و صدها هزار نفر برای روز کارگر به خیابان ها آمدند تا خشم خود را علیه اصلاحات بازنشستگی امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه ابراز کنند.
اتحادیه‌ها امیدوار بودند که مشارکت گسترده‌ای در سراسر کشور برای بیشتر سر و صدا کردن ماکرون، که در حالی که او در کشور به دنبال دفاع از اصلاحات و آغاز دوره دوم ریاست‌جمهوری خود بود، مورد استقبال و تمسخر قرار گرفت.

ماکرون ماه گذشته با وجود ماه‌ها اعتصاب علیه این لایحه، قانونی را برای افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ سال امضا کرد.

جرالد دارونین وزیر کشور فرانسه به خبرنگاران گفت که در جریان خشونت در چندین شهر در حاشیه راهپیمایی های اصلی اتحادیه های کارگری، حداقل 108 پلیس زخمی و 291 نفر در سراسر فرانسه بازداشت شدند.

خبرنگاران خبرگزاری فرانسه گفتند که در پاریس، معترضان رادیکال به سمت پلیس پرتاب کردند و شیشه‌های مشاغل مانند بانک‌ها و آژانس‌های املاک را شکستند و نیروهای امنیتی با گاز اشک‌آور و آب‌پاش پاسخ دادند.

هنگامی که پلیس به دنبال متفرق کردن اعتراض در نقطه پایانی بود، برخی افراد آتش سوزی ایجاد کردند که به یک ساختمان سرایت کرد و سازمان آتش نشانی را وادار به مداخله کرد.

‘به شدت کمیاب’

پس از اینکه دادگاه پاریس درخواست گروه‌های حقوق بشری مبنی بر عدم استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین را رد کرد، در آخرین لحظه به پلیس اجازه داده شد تا از پهپادها به عنوان یک اقدام امنیتی استفاده کند.

نیروهای امنیتی در تولوز در جنوب فرانسه گاز اشک آور مستقر کردند که تنش ها در جریان تظاهرات بالا گرفت و چهار خودرو در شهر لیون در جنوب شرقی فرانسه به آتش کشیده شد.

به گفته خبرنگاران خبرگزاری فرانسه، در شهر غربی نانت، پلیس پس از پرتاب پرتابه از سوی معترضان، گاز اشک آور پرتاب کرد. ویترین های فروشگاه پوشاک یونیکلو شکسته شد.

معترضان برای مدت کوتاهی هتل مجلل اینترکانتیننتال در شهر جنوبی مارسی را اشغال کردند و گلدان های گل را شکستند و به مبلمان آسیب رساندند.

الیزابت بورن نخست وزیر فرانسه در توییتر نوشت: “در بسیاری از شهرهای فرانسه، این اول ماه مه، لحظه ای برای بسیج مسئولانه و تعهد بود. صحنه های خشونت در حاشیه تظاهرات غیرقابل قبول تر است.”

دارونین افزود که چنین تلفات بالای مجروحان پلیس برای روز اعتراض اول ماه مه “بسیار نادر” است.

او گفت که یکی از پلیس ها که با کوکتل مولوتوف مورد اصابت قرار گرفته بود، از ناحیه صورت و دست ها سوخته بود اما جانش در خطر نبود.

وزارت کشور فرانسه اعلام کرد که حدود 782000 نفر در سراسر فرانسه تظاهرات کردند که 112000 نفر تنها در پاریس بودند. اتحادیه CGT اعلام کرد که 2.3 میلیون معترض در سراسر فرانسه، از جمله 550000 در پایتخت، شمارش کرده است.

میزان مشارکت بسیار بیشتر از اول ماه مه سال گذشته بود، اما کمتر از بزرگترین اعتراضاتی بود که امسال علیه اصلاحات حقوق بازنشستگی مشاهده شد.

“هنوز خیلی قوی”

مکرون و دولت او سعی کرده اند از ماه های نارضایتی مردمی عبور کنند و امیدوارند که دوره دوم ریاست جمهوری خود را پس از امضای اصلاحات به قانون بازگردانند.

سوفی بینه، رئیس CGT در تظاهرات پاریس گفت: “تا زمانی که اصلاحات بازنشستگی لغو نشود، صفحه باز نخواهد شد. عزم برنده شدن دست نخورده است.”

لوران برگر، رئیس اتحادیه CFDT، افزود: «بسیج هنوز بسیار بسیار قوی است.

نشانه آن است که کینه و عصبانیت کم نمی شود».

دوشنبه اولین بار از سال 2009 بود که هر هشت سندیکای اصلی فرانسه به فراخوان برای اعتراض پیوستند.

کارت قرمز به مکرون

فرانسه از اواسط ژانویه تحت تاثیر ده ها روز اعتصابات و اعتراضات سراسری علیه مکرون و تغییرات حقوق بازنشستگی او بوده است که برخی از آنها به خشونت تبدیل شده است.

هنگامی که ماکرون روز شنبه در فینال جام حذفی فرانسه شرکت کرد، با فعالانی مواجه شد که کارت قرمز تکان می دادند.

طبق نظرسنجی گروه نظرسنجی IFOP در ماه گذشته، تقریباً از هر چهار فرانسوی سه نفر از مکرون ناراضی بودند.

بورن، با حمایت ماکرون، در ماه مارس به ماده بحث برانگیز 49.3 قانون اساسی استناد کرد تا اصلاحات حقوق بازنشستگی را بدون رأی گیری در مجلس سفلی از طریق پارلمان عبور دهد.

در میدان جمهوری، جایی که راهپیمایی پاریس آغاز شد، جلیقه ای بزرگ با شعار “ماکرون استعفا” به مجسمه غول پیکر نماد جمهوری فرانسه در مرکز آن نصب شد.

سلین برتونی، 37 ساله، دانشگاهی در شهر مرکزی کلرمون، گفت: “قانون تصویب شده است اما پذیرفته نشده است، تمایل به نشان دادن نارضایتی به صورت مسالمت آمیز وجود دارد تا واکنشی نشان دهد که سطح خاصی از نجابت را نشان می دهد.” فران.

تظاهرات اول ماه مه در مقیاسی کوچکتر و کمتر در سرتاسر اروپا از جمله اسپانیا برگزار شد، جایی که تظاهرکنندگان پرچم به اهتزاز در آن به بیش از 70 راهپیمایی با شعار “افزایش دستمزدها، کاهش قیمت ها و تقسیم سود” پیوستند.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)