بازگشت هزینه‌های دفاعی در اروپا به سطح جنگ سرد – SIPRI – RT World News

بر اساس گزارش موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم، بریتانیا با 68.5 میلیارد دلار بزرگترین خرج کننده سال 2022 در منطقه بود.

بر اساس آخرین گزارش سالانه موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (SIPRI)، هزینه‌های نظامی اروپا در سال 2022 شاهد شدیدترین افزایش سالانه خود در حداقل 30 سال گذشته بود که ناشی از درگیری در اوکراین بود. در همین حال، مجموع هزینه های نظامی جهانی 3.7 درصد به صورت واقعی افزایش یافت و به ارتفاع جدید 2.24 تریلیون دلار رسید.

در سرتاسر جهان، سه کشوری که بیشترین هزینه را در سال گذشته انجام دادند، ایالات متحده، چین و روسیه بودند که با هم 56 درصد از کل را به خود اختصاص دادند. بر اساس داده‌های SIPRI، هزینه‌های ایالات متحده نسبت به دشمنان ژئوپلیتیکی آن کم‌تر بوده و در مجموع به 877 میلیارد دلار رسیده است، در حالی که پکن 292 میلیارد دلار و مسکو حدود 86.4 میلیارد دلار هزینه کرده‌اند.

با این حال، شدیدترین افزایش با فاصله (13٪) در اروپا مشاهده شد، با این حال، عمدتا ناشی از هزینه های روسیه و اوکراین، اما همچنین به دلیل افزایش ترس در کشورهای همسایه است.

“کمک نظامی به اوکراین و نگرانی در مورد افزایش تهدید از سوی روسیه به شدت بر تصمیمات هزینه های بسیاری از دولت های دیگر تاثیر گذاشته است.” گزارش توضیح داد

در اروپای مرکزی و غربی، هزینه های نظامی در مجموع به 345 میلیارد دلار افزایش یافت، که در شرایط واقعی از هزینه های سال 1989 با نزدیک شدن به پایان جنگ سرد پیشی گرفت. در مقایسه با سال های اخیر، هزینه های این ایالت ها در سال 2022 همچنان 30 درصد بیشتر از سال 2013 بود.


ده ها مزدور خارجی در حمله اسکندر - روسیه کشته شدند

عملیات نظامی روسیه در اوکراین دارای یک “تاثیر فوری” SIPRI در مورد تصمیمات مربوط به هزینه های نظامی در منطقه اشاره کرد. این نه تنها در تقویت‌های کوتاه‌مدت بلکه در نیز دیده شد “برنامه های چند ساله برای افزایش هزینه های چندین دولت،” دکتر دیگو لوپس داسیلوا، محقق ارشد برنامه هزینه های نظامی و تولید تسلیحات SIPRI گفت.

این داده ها نشان می دهد که برخی از بزرگترین افزایش ها در فنلاند (با افزایش 36 درصدی)، لیتوانی (افزایش 27 درصدی) و سوئد (افزایش 12 درصدی) مشاهده شده است.

در ایالات متحده، بخش عمده ای از افزایش هزینه های آن توسط این کشور به حساب می آمد “سطح بی سابقه ای از کمک های نظامی مالی که به اوکراین ارائه کرد.” SIPRI گفت.

قابل توجه است، در حالی که کمک نظامی واشنگتن به اوکراین در سال گذشته بالغ بر 19.9 میلیارد دلار بود – بزرگترین مبلغی که هر کشوری به یک ذینفع از زمان جنگ سرد داده است – هنوز تنها 2.3 درصد از کل هزینه های دفاعی ایالات متحده در سال را تشکیل می دهد.

هزینه های دفاعی سرسام آور است “نشانه ای که نشان می دهد ما در جهانی ناامن زندگی می کنیم.” به گفته دکتر نان تیان، یکی دیگر از محققین ارشد SIPRI.

بیشتر بخوانید:
غرب می‌داند سلاح‌های اوکراین به بازار سیاه نشت می‌کند – سیمور هرش

دولت ها در پاسخ به بدتر شدن محیط امنیتی که بهبود آن را در آینده نزدیک پیش بینی نمی کنند، قدرت نظامی خود را تقویت می کنند. او گفت.

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: