ایلان ماسک درباره “پدرخوانده” هوش مصنوعی و هشدار او

ایلان ماسک درباره “پدرخوانده” هوش مصنوعی و هشدار او

ایلان ماسک نسبت به سیستم های هوش مصنوعی به سرعت در حال تکامل مانند ChatGPT ابراز نگرانی کرده است.

ایلان ماسک، مالک و میلیاردر تسلا، از جفری هینتون، معروف به “پدرخوانده هوش مصنوعی” حمایت کرده است. آقای ماسک روز سه‌شنبه در توییتی گفت این پیرمرد ۷۵ ساله که درباره چت‌ربات‌های هوش مصنوعی هشدار داده است، «می‌داند در مورد چه چیزی صحبت می‌کند». آقای هینتون، که اخیراً گوگل را ترک کرد، به آن گفت نیویورک تایمز (NYT) او این کار را انجام داد تا آزادانه در مورد خطرات این فناوری صحبت کند، پس از اینکه متوجه شد رایانه‌ها می‌توانند خیلی زودتر از آنچه او و سایر کارشناسان انتظار داشتند، هوشمندتر از مردم شوند. آقای هینتون چندین دهه قبل از اینکه متوجه شود که آسیب جدی به آن وارد می کند، این فناوری را پرورش داد.

آقای ماسک در توییت خود در پاسخ به یک مقاله خبری در مورد این موضوع گفت: “هینتون می داند در مورد چه چیزی صحبت می کند.”

در مصاحبه با اکنونآقای هینتون گفت که نگران ظرفیت هوش مصنوعی برای ایجاد تصاویر و متون نادرست متقاعد کننده است و دنیایی را ایجاد می کند که در آن مردم “دیگر نمی توانند بفهمند چه چیزی درست است”.

او گفت: «به سختی می توان دید که چگونه می توان از استفاده بازیگران بد برای کارهای بد جلوگیری کرد.

این نگرانی وجود دارد که این فناوری بتواند به سرعت کارگران را جابجا کند و با یادگیری رفتارهای جدید به خطر بزرگتری تبدیل شود.

آقای هینتون می‌گوید: «این ایده که این چیزها واقعاً می‌توانند باهوش‌تر از مردم باشند – چند نفر این را باور داشتند. اما بیشتر مردم فکر می‌کردند که خیلی دور است. و من فکر می‌کردم خیلی دور است. فکر می‌کردم 30 تا 50 سال یا حتی بیشتر از آن فاصله دارد. بدیهی است که من دیگر چنین فکر نمی‌کنم.»

آقای ماسک نیز نسبت به سیستم های هوش مصنوعی به سرعت در حال تکامل مانند ChatGPT ابراز نگرانی کرده است. مدیر عامل اسپیس ایکس در واکنش به مکالمه ای که یک خبرنگار با ربات چت داشت و در آن خود را “عالی” خواند، گفت: “به نظر وهم آور است که هوش مصنوعی در System Shock که از بین می رود و همه را می کشد.”

هوش مصنوعی پس از استقرار توسط شرکت‌هایی مانند پلتفرم‌های تجارت الکترونیک، در حال حاضر شهرت یافته بود و زندگی روزمره چندین نفر را تحت تأثیر قرار می‌داد. اما پس از راه‌اندازی ChatGPT OpenAI، افزایش زیادی در تعاملات انسانی وجود داشت، به طوری که کاربران از آن می‌خواستند انشا، سخنرانی و حتی حل سؤالات امتحانی بنویسند.