دولت پاکستان و حزب عمران خان با برگزاری انتخابات عمومی موافقت کردند

دولت پاکستان و حزب عمران خان با برگزاری انتخابات عمومی موافقت کردند

آنها هنوز در مورد تاریخ انتخابات به توافق نرسیده اند. (فایل)

اسلام آباد پاکستان:

دولت ائتلافی پاکستان و حزب عمران خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان، پس از توافق برای برگزاری انتخابات سراسری در کل کشور در همان روز، «پیشرفت بزرگی» کردند، اما هنوز در مورد تاریخ رأی‌گیری اختلاف نظر داشتند.

این تصمیم در مذاکرات یک شبه برای پایان دادن به بن بست در مورد زمان برگزاری انتخابات استانی و فدرال اتخاذ شد، موضوعی که ماه هاست سیاست کشور را تکان داده است.

این گفتگوها در شرایطی برگزار شد که حزب تحریک انصاف پاکستان به دنبال برگزاری انتخابات زودهنگام بود – به ویژه در پنجاب و خیبر پختونخوا که در آن مجالس در ژانویه منحل شد – و دولت بر برگزاری انتخابات استانی و فدرال در سراسر کشور تاکید کرد. در همان روز در ماه اکتبر

دور سوم و کلیدی مذاکرات بین دولت ائتلافی و حزب تحریک انصاف سه شنبه شب برای بررسی پیشنهادات برای برگزاری انتخابات در همان روز در کشور آغاز شد.

«دیگر هیچ سردرگمی در مورد اینکه آیا انتخابات جداگانه در یک یا دو ولایت برگزار شود وجود نداشت […] به نقل از روزنامه داون، اسحاق در گفت: و دو طرف توافق کرده اند که برگزاری انتخابات در کشور در یک روز به نفع خود است.

وی افزود: یکی دیگر از نتایج مثبت این گفتگوها این بود که انتخابات به صورت موقت برگزار می شود.

با این حال، وی افزود که هنوز در مورد تاریخ انتخابات به اجماع دست نخورده است.

او گفت: «ما در تاریخ کوتاه‌تر شده‌ایم… اما هنوز به توافق نرسیده‌ایم» و افزود که هر دو طرف با رهبری خود در این مورد مشورت خواهند کرد.

او اجماع بر برگزاری انتخابات یک روزه در کشور را «پیشرفت بزرگ» خواند.

وزیر امور خارجه گفت: هر دو طرف انعطاف نشان داده اند و اگر با صداقت به راه حل ادامه دهند، “مرحله سوم (نهایی شدن تاریخ انتخابات) که مرحله نهایی خواهد بود نیز موفق خواهد بود.

یوسف رضا گیلانی از حزب مردمی در کنار او گفت که توافق شده است که هر دو طرف نتایج انتخابات را بپذیرند.

طرف دولتی شامل اسحاق دار، خواجه سعد رفیق، اعظم نظیر ترار و سردار ایاز صدیق از حزب مسلم لیگ نواز پاکستان (PML-N) بود و یوسف رضا گیلانی و سید نوید قمر از حزب مردم پاکستان و احزاب دیگر به آنها ملحق شدند. در دولت ائتلافی

حزب تحریک انصاف که اصلی ترین حزب اپوزیسیون است، شاه محمود قریشی، معاون رئیس جمهور، فواد چودری معاون ارشد رئیس جمهور و سناتور علی ظفر را برای گفتگو به میدان فرستاد.

در همین حال، قریشی حزب تحریک انصاف در جریان اطلاع رسانی به رسانه ها در مورد این نشست گفت که حزب وی با پیشنهادات دولت مبنی بر برگزاری انتخابات در همان روز تحت نظارت موقت موافقت کرده است.

اما او افزود که هنوز توافقی در مورد تاریخ انحلال مجلس ملی و مجالس سند و بلوچستان و همچنین تاریخ برگزاری انتخابات حاصل نشده است.

قریشی گفت که حزب تحریک انصاف پیشنهاد کرده است که این مجامع قبل یا در 14 می قبل از برگزاری همزمان انتخابات در سراسر کشور منحل شوند.

مذاکرات در حال برگزاری در مجلس شورای اسلامی قرار بود ساعت 11 صبح روز سه شنبه آغاز شود اما تا ساعت 9 شب به تعویق افتاد. همانطور که دو طرف هفته گذشته اعلام کردند، آنها در مورد پیشنهادهای یکدیگر برای پایان دادن به بن بست در مورد انتخابات گفتگو خواهند کرد.

پیش از این، خان گفته بود که دولت باید تمام مجالس را تا 14 می منحل کند تا راه را برای برگزاری انتخابات در کل کشور در همان تاریخ هموار کند. اما دولت آمادگی انحلال مجالس را ندارد.

دور اول مذاکرات در 27 آوریل برگزار شد که دو ساعت به طول انجامید و رقبا پس از مشورت با سران حزب خود تصمیم به دیدار مجدد گرفتند. پس از آن دور دوم در 28 آوریل برگزار شد که دو جلسه برگزار شد و در پایان دار گفت که هر طرف دو پیشنهاد ارائه کرده است که به رهبری مربوطه ارائه خواهد شد.

موضوع انتخابات سیاست پاکستان را تکان داده است زیرا خان در آوریل سال گذشته در زمانی که از قدرت کنار گذاشته شد، خواستار برگزاری انتخابات فوری شد. از آنجایی که خان نتوانست هدف خود را از طریق اعتراض به دست آورد، در ژانویه با استفاده از دولت های حزب خود در این دو استان، مجالس پنجاب و خیبر پختونخوا را منحل کرد.

او می خواست بر اساس قانون فشار بیاورد، انتخابات باید ظرف 90 روز پس از انحلال یک مجمع برگزار شود.

با این حال، دولت با استناد به کمبود بودجه و افزایش تروریسم از تاکتیک‌های تاخیری برای تعیین تاریخ انتخابات در دو استان استفاده کرد و در عین حال این روایت را مطرح کرد که انتخابات باید در همان روز در کشور پس از اتمام انتخابات برگزار شود. دوره مجلس شورای ملی در ماه اوت

مشکلات از زمانی آغاز شد که این موضوع به دادگاه عالی رسید که پس از یک جلسه استماع دستور داد که انتخابات در پنجاب در 14 می برگزار شود و دولت باید 21 میلیارد روپیه برای آن در اختیار کمیسیون انتخابات پاکستان قرار دهد. 27 آوریل را به عنوان آخرین مهلت برای تامین وجوه تعیین کرده بود.

دولت بودجه را تامین نکرده و آشکارا اعلام کرده است که از دستور برگزاری انتخابات در 14 مه سرپیچی می کند.

مذاکرات زمانی آغاز شد که دیوان عالی کشور اعلام کرد که آماده است در تاریخ انتخابات انعطاف نشان دهد، در صورتی که احزاب سیاسی بر سر اجماع برای برگزاری انتخابات در کل کشور در همان تاریخ توافق کنند.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)