ایران سه مرد را که به قتل نیروهای امنیتی در جریان اعتراضات محکوم شده بودند اعدام کرد

ایران سه مرد را که به قتل نیروهای امنیتی در جریان اعتراضات محکوم شده بودند اعدام کرد

اتحادیه اروپا اعدام‌ها را «به شدیدترین وجه ممکن» محکوم کرد.

پاریس:

ایران روز جمعه سه مرد را که به اتهام کشتن اعضای نیروهای امنیتی در جریان اعتراضات ناشی از مرگ مهسا امینی در سال گذشته محکوم شده بودند، اعدام کرد که با محکومیت دولت های غربی مواجه شد.

مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی به اتهام تیراندازی به سه تن از نیروهای امنیتی در تظاهرات روز ۲۵ آبان در شهر اصفهان در مرکز اصفهان به اتهام «محاربه» یا «محاربه با خدا» مجرم شناخته شدند. در پایگاه خبری میزان آنلاین خود اعلام کرد.

ایران شاهد موجی از اعتراضات سراسری پس از مرگ امینی 22 ساله، یک کرد ایرانی در 16 سپتامبر بود که به اتهام نقض قوانین سختگیرانه لباس جمهوری اسلامی برای زنان دستگیر شده بود.

در جریان تظاهرات‌هایی که تهران آن‌ها را «شورش‌های خارجی» نامید، هزاران ایرانی دستگیر و صدها نفر از جمله ده‌ها پرسنل امنیتی کشته شدند.

به دار آویخته شدن روز جمعه تعداد کل ایرانیانی که در ارتباط با تظاهرات اعدام شدند به هفت نفر رسید.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی در بیانیه‌ای گفت: اتحادیه اروپا اعدام‌ها را «به شدیدترین وجه ممکن» محکوم کرد.

وی از تهران خواست که «از اجرای مجازات اعدام و اجرای اعدام های آینده خودداری کند» و افزود که مقامات باید به «تعهدات خود بر اساس قوانین بین المللی» پایبند باشند و به «حق آزادی بیان و اجتماعات مسالمت آمیز» احترام بگذارند.

کاظمی، میرهاشمی و یعقوبی در آبان ماه بازداشت و در دی ماه به اعدام محکوم شدند.

میزان همچنین به عضویت در گروه های غیرقانونی به قصد اخلال در امنیت کشور و تبانی منجر به جرائم علیه امنیت داخلی متهم شد.

وی خاطرنشان کرد: شواهد و مدارک موجود در پرونده و اظهارات صریح متهم نشان می دهد که تیراندازی این سه نفر منجر به شهادت سه نفر از نیروهای امنیتی شده است.

نازنین بنیادی، بازیگر و فعال انگلیسی ایرانی الاصل، در توییتی نوشت که این سه مرد “پس از اعترافات اجباری و محاکمه های ساختگی به قتل رسیده اند”.

– افزایش اعدام ها –

ویدئویی که روز جمعه در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد و توسط خبرگزاری فرانسه تأیید شد، ساکنان تهران را نشان می‌دهد که در منطقه اکباتان پایتخت، محل اعتراض‌های مکرر، شعار «مرگ بر جمهوری اسلامی» و دیگر شعارها سر می‌دهند.

پرونده این سه مرد در خارج از کشور از جمله در استرالیا که برخی از خانواده کاظمی در آن زندگی می کنند، نگرانی ایجاد کرده است.

پسر عموی وی محمد هاشمی در نامه ای سرگشاده به پنی وانگ وزیر امور خارجه استرالیا خواستار حمایت وی شد.

هاشمی در این نامه نوشت: مجید تنها 30 سال دارد، او فردی دلسوز، دوست داشتنی و با اراده است. او نیز مانند بسیاری از ایرانیان دیگر در تظاهرات مسالمت آمیز شرکت کرد تا صدای خود را بلند کند و خواستار تغییر شود. وب سایت دادخواست change.org

وانگ روز جمعه این اعدام را محکوم کرد که به گفته او “نمونه ای از وحشیگری رژیم علیه مردمش است”.

وونگ در توییتی نوشت: «استرالیا در کنار مردم ایران ایستاده است.

– فراخوان برای “پاسخ قوی” –

هیأت حقیقت یاب مستقل بین المللی که توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل تشکیل شده است، گفت که اعدام های اخیر را با توجه به «ادعاهایی مبنی بر محکومیت و محکومیت آنها از طریق اعترافات به دست آمده تحت شکنجه» «عمیقا نگران کننده» می داند.

گروه حقوق بشر عفو بین الملل گفت که “از اعدام وحشتناک این معترضان وحشت زده است” و خواستار “واکنش قوی بین المللی” شد.

دیانا التاهاوی، معاون مدیر خاورمیانه و شمال آفریقا، گفت: «این اعدام‌ها توسط مقامات ایرانی برای ارسال پیامی قوی به جهان و مردم ایران طراحی شده‌اند که برای سرکوب و مجازات مخالفان از هیچ اقدامی دست نمی‌کشند».

در غیاب واکنش قوی بین‌المللی، مقامات بی‌وقفه از مصونیت خود با عواقب مرگبار برای مردم ایران لذت خواهند برد.»

مقامات سال گذشته چهار معترض را اعدام کردند که محکومیت بین المللی را برانگیخت.

بر اساس گزارش عفو بین‌الملل، ایران بیش از هر کشور دیگری به جز چین، سالانه افراد بیشتری را اعدام می‌کند.

از ابتدای سال جاری، ایران شاهد افزایش اعدام ها به اتهامات مختلف بوده است.

در گزارش مشترکی در آوریل، IHR و مؤسسه با هم علیه مجازات اعدام مستقر در پاریس، اعلام کردند که مقامات در سال 2022 75 درصد بیشتر از سال قبل افراد را به دار آویخته کردند.

این دو گروه گفتند که حداقل 582 نفر در سال گذشته در ایران اعدام شده‌اند که بالاترین تعداد اعدام‌ها در کشور از سال 2015 و بسیار بالاتر از 333 اعدام ثبت شده در سال 2021 است.

در اوایل ماه جاری، فولکر ترک، مسئول حقوق سازمان ملل متحد، زنگ خطر را در مورد کارنامه “ممکن” ایران در سال جاری به صدا درآورد که به طور میانگین هر هفته بیش از 10 نفر کشته می شوند.

گروه های مدافع هشدار داده اند که اعضای اقلیت های قومی به طور نامتناسبی در موج فعلی اعدام ها هدف قرار گرفته اند.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)