875000 کودک افغان با سوء تغذیه حاد روبرو هستند: گروه حقوق

875000 کودک افغان با سوء تغذیه حاد روبرو هستند: گروه حقوق

بر اساس گزارش حقوق بشر، از دست دادن شدید کمک ها بسیاری از افغان ها را فقیرتر و گرسنه تر خواهد کرد.

کابل:

به گزارش طلوع نیوز، افغانستان همچنان یکی از بدترین بلایای انسانی در جهان است زیرا دیده بان حقوق بشر در گزارش اخیر خود در مورد افغانستان اعلام کرده است که دو سوم جمعیت این کشور ناامن غذایی هستند.

در گزارش دیده‌بان حقوق بشر آمده است: «افغانستان تا حد زیادی از رسانه‌ها ناپدید شده است، اما همچنان یکی از بدترین فجایع بشردوستانه در جهان است».

بر اساس گزارش ها، پس از ممنوعیت کار زنان در سازمان های غیردولتی، بحران شدیدتر شده است. طلوع نیوز گزارش داد که 875000 کودک با سوء تغذیه حاد مواجه هستند.

دیده بان حقوق بشر گفت: “دو سوم جمعیت کشور از نظر غذایی ناامن هستند، از جمله 875000 کودک با سوء تغذیه حاد روبرو هستند. زنان و دختران همچنان در معرض خطر هستند.”

طلوع نیوز گزارش داد که بر اساس گزارش حقوق بشر، از دست دادن شدید کمک ها بسیاری از افغان ها را فقیرتر و گرسنه تر خواهد کرد.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد، آنتونیو گوترش، گفت: «اطلاعات اضافی که من دارم این است که وضعیت بشردوستانه در افغانستان بحرانی است و عملیات‌های ما نیز کم‌بودجه هستند».

پیش از این بانک جهانی در گزارش خود گفته بود که افغانستان یکی از هفت کشوری است که با سطح فاجعه بار بحران غذایی مواجه است.

بر اساس این گزارش، هفت کشور آسیب دیده از بحران غذایی شامل افغانستان، بورکینافاسو، هائیتی، نیجریه، سومالی، سودان جنوبی و یمن هستند.

تعداد افرادی که با بحران غذایی در این کشورها مواجه شده اند بالاترین میزان از زمان گزارش جهانی بحران های غذایی در سال 2017 است.

در همین حال، یونیسف همچنین هشدار داده است که به دلیل کمبود بودجه، در بحبوحه بحران انسانی گسترده در این کشور، با کمبود کمک های غذایی حیاتی در افغانستان مواجه است.

ملانی گالوین، رئیس تغذیه در صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در پیامی ویدیویی در توییتر گفت که هزاران کودک آسیب پذیر ممکن است تنها در سال جاری در افغانستان بر اثر سوء تغذیه شدید جان خود را از دست بدهند.

گالوین همچنین اضافه کرد که سازمان جهانی غذا برای خرید لوازم ضروری برای درمان سوءتغذیه و آموزش کارکنان بهداشتی در سراسر کشور با کمبود بودجه فوری 21 میلیون دلاری مواجه است.

او گفت که این سازمان همچنین با کمبود مواد غذایی آماده برای استفاده درمانی (RUTF) مواجه است. به گزارش خاما پرس، RUTF یک مکمل غذایی آماده ضروری محسوب می شود که می تواند کودکان مبتلا به سوء تغذیه را درمان کند.

سال ها درگیری، فقر و اقتصاد شکسته و مبتنی بر کمک های مالی مردم عادی را مجبور کرده است که از گرسنگی شدید و کمبود غذا رنج ببرند.

یونیسف در گزارش خود تاکید کرد که افغانستان خانه یکی از بدترین بحران های بشردوستانه در جهان است. بیش از 28 میلیون نفر، از جمله بیش از 15 میلیون کودک، در سال جاری به کمک های بشردوستانه و حفاظتی نیاز دارند که افزایش خیره کننده 4 میلیون نفر نسبت به سال 2022 است.

از زمان بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در سال 2021، اقتصاد نتوانسته است بهبود یابد و میلیون ها نفر را در آستانه قحطی نگه داشته است.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)