گزارش: کسب‌وکارهای چینی در پاکستان به دلایل امنیتی بسته می‌شوند

گزارش: کسب‌وکارهای چینی در پاکستان به دلایل امنیتی بسته می‌شوند

چین از ترتیبات امنیتی موجود ناراضی است و بارها نگرانی های خود را با پاکستان مطرح کرده است.

اسلام آباد:

گزارش داد که پلیس کراچی در اقدامی شرم آور برای «دوستان همه آب و هوا» چین و پاکستان به تعطیلی موقت برخی از مشاغلی که اتباع چینی در این شهر در حال رفت و آمد هستند، متوسل شده است، زیرا آنها تلاش می کنند از حملات تروریستی جلوگیری کنند که می تواند روابط استراتژیک اسلام آباد با پکن را به خطر بیندازد. نیکی آسیا.

به گفته سفارت چین در پاکستان، این تحول تقریباً یک ماه پس از آن رخ داد که چین چند روز پس از توصیه به شهروندان چینی برای حفظ احتیاط به دلیل «وخامت اوضاع امنیتی» در پاکستان، بخش کنسولی سفارت خود در اسلام آباد را «به طور موقت» تعطیل کرد.

به نظر می رسد که علیرغم چندین درخواست و هشدار از سوی پکن، مقامات پاکستانی نسبت به حفاظت از جان شهروندان چینی مقیم پاکستان نگرش کوتاهی نشان داده اند.

جالب است که برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که اسلام‌آباد به‌طور غیرمستقیم به پکن فشار می‌آورد تا وام عظیم خود از چین را ببخشد یا ضرب‌الاجل‌ها را برای جلوگیری از نکول قریب‌الوقوع تمدید کند.

گروه های مختلف تروریستی فعال در پاکستان همچنان اتباع چینی و پروژه های مرتبط با کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) را هدف قرار می دهند.

تعداد فزاینده‌ای از پاکستانی‌ها گمان می‌کنند که چین به بهانه بهبود وضعیت اقتصادی آنها از طریق پروژه‌های تجاری، عملیات معدنی و سایر سرمایه‌گذاری‌های مالی، به آرامی به سرزمین‌های آنها دست درازی می‌کند.

کنترل فزاینده احساسات ضد چینی در میان جمعیت پاکستان برای دولت محلی و سازمان های امنیتی دشوار شده است.

در نتیجه، مقامات دولتی اقدامات امنیتی کافی برای محافظت از اتباع چینی انجام نمی دهند. به گزارش بیزینس استاندارد، پاکستان نمی تواند از عهده تامین مالی یک واحد نظامی اختصاصی دیگر برای حفاظت از منافع چین در این کشور برآید.

در نتیجه، پکن از ترتیبات امنیتی موجود ناراضی است و بارها نگرانی های خود را با اسلام آباد مطرح کرده است.

وزیر امور خارجه چین در ژانویه به بلاول بوتو زرداری همتای پاکستانی خود اعلام کرد که “طرف چینی به شدت نگران امنیت شهروندان چینی در پاکستان است و امیدوار است که طرف پاکستانی به اقدامات امنیتی قوی ادامه دهد.”

حزب مردم پاکستان (PPP) به رهبری بوتو زرداری بر استان سند حکومت می کند، جایی که مشاغل و اتباع چینی با تهدید اصلی گروه های شبه نظامی روبرو هستند.

بر اساس گزارش رسانه ها، پلیس کراچی به دلیل هشدارهای اطلاعاتی مبنی بر حملات احتمالی در اواسط ماه مارس، اقداماتی را برای مسدود کردن برخی از مشاغل چینی انجام داد.

یکی از گزارش‌ها به نقل از مقامات محلی می‌گوید: «علی‌رغم هشدارهای مکرر، چندین شرکت چینی نتوانستند پروتکل‌های امنیتی را اجرا کنند، که منجر به مهر و موم شدن آن‌ها تا زمانی که ترتیبات امنیتی رضایت‌بخشی انجام شود، شد».

در نتیجه، مقامات پلیس محلی کسب‌وکارها، از جمله یک رستوران چینی، یک سوپرمارکت، و یک شرکت محصولات دریایی را به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های امنیتی استاندارد که در «قانون امنیت مؤسسات آسیب‌پذیر سند»، یک قانون استانی الزام‌آور است، تعطیل کردند. طبق قوانین سندی، تمهیدات امنیتی برای مکان های مورد نظر.

این یک پیشرفت شرم آور برای دولت های محلی و مرکزی است که نتوانستند امنیت کافی برای تجارت چینی در کراچی، که پایتخت تجاری پاکستان است، فراهم کنند.

کراچی شاهد حملات متعددی به شهروندان چینی بوده است زیرا گروه های جدایی طلب اهداف خود را فراتر از نهادها و پرسنل دولتی پاکستان گسترش داده اند.

یکی از قابل توجه ترین حملات در آوریل 2022 با یک بمب گذاری انتحاری در نزدیکی موسسه کنفوسیوس در دانشگاه کراچی رخ داد که جان سه معلم چینی و یک راننده پاکستانی را گرفت.

به گزارش الجزیره، علاوه بر این، حمله به ساختمانی که بورس اوراق بهادار را در ژوئن 2020 در خود جای داده است، که بخشی از آن متعلق به یک کنسرسیوم چینی است، و همچنین حمله به کنسولگری چین در کراچی در سال 2018 رخ داد.

ارتش آزادیبخش بلوچ مسئولیت هر سه حادثه را بر عهده گرفته است. در سپتامبر گذشته، یک صندوقدار چینی در یک کلینیک دندانپزشکی کشته شد در حالی که دندانپزشک و همسرش در تیراندازی مجروح شدند. تلویزیون سماع گزارش داد که یک گروه شورشی سندی مظنون به این تیراندازی بوده است.

همه این حملات هدفمند نشان می دهد که گروه های شورشی محلی می ترسند که افزایش نفوذ چین به طور جدی آزادی حرکت و آزادی آنها را برای ادعای منابع طبیعی خود به خطر بیندازد.

شایان ذکر است که جدای از جناح های جدایی طلب قومی، گروه های اسلامی خشن مانند تحریک طالبان پاکستان (TTP) و داعش خراسان (IS-K) نیز حملاتی را علیه شهروندان چینی در پاکستان انجام داده و آنها را تهدید کرده اند. گلوبال تایمز گزارش داد که کشور را ترک کند.

نیکی آسیا گزارش داد که در جولای 2021، یک بمب گذاری انتحاری به رهبری TTP به اتوبوسی که مهندسان را به محل ساخت و ساز نزدیک سدی در منطقه کوهستان خیبر پختونخوا می برد، 13 نفر از جمله 9 کارگر چینی را کشتند.

پاکستان متعاقباً میلیون‌ها دلار غرامت به خانواده‌های اتباع چینی متوفی پرداخت و بار مالی بیشتری بر اسلام‌آباد ایجاد کرد.

علاوه بر این، پکن در مورد اتحادهای اخیر بین سازمان های شورشی بلوچ و TTP نگران است. علاوه بر این، هم داعش و هم القاعده در نشریات تبلیغاتی خود نسبت به هدف قرار دادن شهروندان چینی هشدار داده اند.

تلفات اتباع چینی در پاکستان باعث نگرانی شرکت های چینی و دولت شی جین پینگ شده است. این حملات هدفمند به شدت مانع سرمایه گذاری چین در پاکستان خواهد شد و باعث ایجاد تنش بین دو کشور “برادر” خواهد شد.

چین بر پاکستان فشار آورده است تا به پیمانکاران امنیتی خصوصی چینی اجازه دهد در داخل مرزهای این کشور کار کنند. با این حال، حتی اگر مقامات پاکستانی برخی از شرکت‌های چینی را مجبور به توقف فعالیت‌های خود برای امنیت خود کنند، بعید است که این موضوع ناپدید شود.

با توجه به اینکه چین قصد دارد CPEC را در منطقه گسترش دهد، انتظار می رود چالش های امنیتی برای اتباع چینی در پاکستان و افغانستان حتی پیچیده تر شود.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)