گزارش: پارامجیت سینگ پنجوار تروریست خالستانی تحت تعقیب در لاهور به ضرب گلوله کشته شد

کشته شدن تروریست خالستانی تحت تعقیب در لاهور: گزارش

این قتل آخرین نمونه از هدف قرار گرفتن شاهان تروریست در خارج از هند است.

لاهور/چندیگر:

پلیس اعلام کرد که پارامجیت سینگ پنجوار، تروریست خالستانی تحت تعقیب روز شنبه در حالی که برای پیاده روی صبحگاهی بیرون رفته بود، در نزدیکی محل سکونت خود در لاهور، مرکز استان پنجاب پاکستان، به ضرب گلوله افراد مسلح ناشناس کشته شد.

پنجوار، 63 ساله، فرماندهی گروه نیروی کماندوی خلستان-پنجوار را بر عهده داشت و بر اساس قانون فعالیت های غیرقانونی (پیشگیری) در جولای 2020 توسط هند به عنوان تروریست معرفی شد.

یک افسر ارشد پلیس پنجاب پاکستان به PTI گفت: «مردان مسلح به سر (پنجوار) سینگ شلیک کردند و در بدو ورود به بیمارستان مرگ وی اعلام شد.

افسر گفت که پنجوار به همراه نگهبانش در پارک جامعه مسکن گل سان در شهر جوهر در لاهور که در آن ساکن بود در حال قدم زدن بود که دو مهاجم به سمت آنها تیراندازی کردند و با یک موتور سیکلت فرار کردند.

سازمان‌های اطلاعاتی پاکستان از جمله آی‌اس‌آی، اطلاعات نظامی (MI) و اداره مبارزه با تروریسم (CTD) منطقه را محاصره کردند و تحقیقات را آغاز کردند در حالی که رسانه‌ها اجازه حضور در صحنه جنایت را نداشتند.

این قتل آخرین نمونه از هدف قرار گرفتن شاهان تروریست در خارج از هند است. در فوریه امسال، بشیر احمد پیر، یکی از فرماندهان خودخوانده گروه تروریستی مجاهدین حزب، توسط مهاجمان ناشناس در راولپندی پاکستان به ضرب گلوله کشته شد.

همچنین در همان ماه، سیدخالد رضا، فرمانده سابق گروه تروریستی البدر مستقر در پاکستان، به شیوه ای مشابه در خارج از محل سکونت خود در کراچی کشته شد، در حالی که تروریست متولد کشمیر عجاز احمد آهنگر با نام مستعار ابوعثمان الکشمیری که به آن پیوسته بود، کشته شد. گزارش ها حاکی از آن است که دولت اسلامی (داعش) در ولایت کنر افغانستان کشته شده است.

در حمله مرگبار روز شنبه به پنجوار، یک شاهد عینی به بازرسان CTD گفت که سینگ به همراه نگهبانش حدود ساعت 6 صبح شنبه در پارک بودند که یک مرد مسلح به آنها نزدیک شد و تیراندازی کرد.

وی گفت: پس از تیراندازی، ضارب به سمت دروازه جامعه شتافت و به همراه همدستش که بیرون منتظر او بود، متواری شد.

یک منبع در CTD به PTI گفت که پس از ضبط اظهارات تعدادی از افراد جامعه مسکن، مشخص شده است که مهاجمان به مدت یک هفته استراحت داشته اند.

وی گفت: “ما سرنخ مهمی در مورد قاتلان به دست آورده ایم و چند تیم از سازمان های اطلاعاتی برای دستگیری مهاجمان و شبکه پشت آن تشکیل شده است.”

منابع گفتند که از پلیس در استان پنجاب پاکستان خواسته شده است تا به سازمان اطلاعات بین‌سرویس (ISI) اجازه دهد کل تحقیقات را رهبری کند.

منابع در پلیس لاهور گفتند که صحنه جرم توسط آژانس ها محافظت می شود و از پلیس خواسته شده است تا قبل از تایید ISI، FIR را ثبت نکند.

فرهان علی شیخ، سخنگوی پلیس لاهور در پاسخ به سوالی درباره این حادثه گفت: “من نمی توانم در این مورد نظری بدهم.”

پنجوار در سال 1986 به KCF پیوست. او بعداً رهبری این گروه را بر عهده گرفت و به پاکستان رفت. در سال 1986، سوخدف سینگ با نام مستعار سوخا شاپایی که در آن زمان به عنوان پاسبان پلیس در پنجاب، هند خدمت می کرد، رهبری KCF را بر عهده داشت.

در سال 1989، سوخا شاپای در یک برخورد پلیس در تاندا در هوشیارپور کشته شد و پس از آن، کانوارجیت سینگ از سلطان ویند در امریتسار رئیس KCF شد و پارامجیت سینگ پنجوار معاون رئیس آن شد.

پس از مرگ کانورجیت سینگ سلطانویند، پنجوار رئیس KCF شد. به گفته منابع رسمی، پنجوار قبل از فرار به پاکستان در سال های 1995-1996 در تعدادی از قتل ها در پنجاب دست داشت.

اگرچه پنجوار در چند سال گذشته غیرفعال بود، اما پنجوار از لاهور فعالیت می کرد و در سازماندهی آموزش اسلحه برای جوانان در پاکستان مشارکت داشت. او در تهیه اسلحه و مهمات و متعاقباً نفوذ به هند برای هدف قرار دادن افراد VIP و تأسیسات اقتصادی مشغول بود.

او همچنین در پخش برنامه های بسیار فتنه انگیز و جدایی طلبانه در رادیو پاکستان که قصد تحریک اقلیت ها علیه دولت هند را داشت، داشت. وزارت امور داخله هند در اطلاعیه ای اعلام کرد که وی در قاچاق مواد مخدر فعال بوده و مجرای اصلی بین قاچاقچیان و تروریست ها بوده است.

“همدستی پنجوار در ترویج تجارت مواد مخدر و عملیات اسکناس‌های جعلی هند (FICN) در پنجاب به خوبی مستند شده است. سازمان او KCF تلاش‌هایی برای واکنش نشان دادن ستیزه‌جویان سابق، سلول‌های خوابیده و همچنین کسانی که وثیقه گذاشته‌اند انجام می‌دهد و به نفع تشکیل این سازمان بوده است. این وزارتخانه گفته بود که ارتباطی با سایر نیروهای متخاصم هند دارد.

KCF در فوریه 1986 به وجود آمد و روش کار این سازمان انجام سرقت از بانک و آدم ربایی برای باج برای استفاده برای خرید سلاح های پیچیده برای فعالیت های تروریستی بود.

به گفته این وزارتخانه، این لباس ممنوعه در حملات تروریستی مختلف در هند، که شامل حمله بمبی زیر در اکتبر 1988، کشته شدن 10 سیک رای در فیروزپور و کشته شدن سرلشکر BN Kumar می شود، دست داشت.

منابع گفتند که پنجوار همچنین پشت تعدادی انفجارهای بمب دستی در هاریانا، چندیگر و پنجاب بوده است.

همسر او که به همراه دو پسرش در آلمان اقامت داشتند، در سپتامبر 2022 درگذشت.

پس از سال 2010، پنجوار وارد تجارت املاک و مستغلات و قاچاق هروئین شده بود.

او کارت شناسایی ملی پاکستان را به نام گلزار سینگ گرفته بود.

آی اس آی برنامه ریزی کرده بود که پنجوار را با استفاده از تماس های قدیمی خود در پنجاب در تلاشی برای احیای ستیزه جویان دوباره فعال کند.

پنجوار تعداد زیادی تماس در نواحی ولسوالی های سرحدی به ویژه در امریتسار و تارن تاران در طول دوره ستیزه جویانه در پنجاب داشت. آنها گفتند که او همچنین با قاچاقچیان مواد مخدر و اسلحه مستقر در پاکستان ارتباط داشته است.

بر اساس گزارش های رسانه های پاکستانی، فرمانده حزب پیر با نام مستعار امتیاز علم و رضا، درست مانند پنجوار، توسط مهاجمان مورد اصابت گلوله قرار گرفتند.

بنا بر گزارش ها رضا به مدت هشت سال به عنوان “فرمانده” البدر در جامو و کشمیر خدمت کرده بود.

مقامات اطلاعاتی اینجا گفتند که پیر، که اهل منطقه کوپوارای جامو و کشمیر است، بیش از 15 سال در پاکستان زندگی می کرد.

پیر در تعدادی از گروه های تبلیغاتی آنلاین برای متحد کردن شبه نظامیان سابق و سایر کادرها برای گسترش فعالیت های حزب مجاهدین، لشکر طیبه و سایر سازمان های تروریستی شرکت کرده بود.

آهنگر، تروریست متولد کشمیر، یکی از سربازگیران ارشد گروه دولت اسلامی JK (ISJK) بود و توسط هند به عنوان تروریست انفرادی تحت UAPA تعیین شد.

MHA گفته بود که او یک تروریست تحت تعقیب در جامو و کشمیر برای بیش از دو دهه بود و “برای ایجاد کشش برای ستیزه جویان در کشمیر کار می کرد.”

او به عنوان رئیس گروه استخدامی دولت اسلامی (داعش) برای هند منصوب شد و در راه اندازی یک مجله آنلاین تبلیغاتی داعش با محوریت هند نقش مهمی داشت.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)