کووید هرگز نمی تواند ریشه کن شود – WHO – RT World News

علیرغم اعلام پایان همه گیری، سازمان بهداشت جهانی گفته است که از بین بردن خود ویروس “غیرممکن” خواهد بود.

دکتر مایک رایان، مدیر اورژانس سازمان جهانی بهداشت روز شنبه به خبرنگاران گفت: کووید-19 هرگز از بین نمی رود یا ریشه کن نمی شود، زیرا می تواند از انسان به حیوانات و برگردد.

یک روز پس از آن که تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت رسما وضعیت این بیماری را از وضعیت اضطراری بهداشت جهانی به “تهدید سلامت جهانی” رایان تاکید کرد که مقامات بهداشت عمومی هنوز باید این کار را انجام دهند “هوشیار.”

رایان در پاسخ به این سوال که آیا خود ویروس هرگز از بین خواهد رفت “نه، من اینطور اعتقاد ندارم.”

“آنچه در اینجا می بینیم ویروسی است که به سرعت تکامل یافته است.” او توضیح داد. می تواند از انسان به حیوان و از حیوان به انسان حرکت کند، بنابراین می تواند در فضاهای مختلف پنهان شود… نه فقط در انسان. فکر کردن به ریشه کنی یا حذف آن بسیار سخت است.»

رایان افزود که واکسن ها و داروهای درمانی می توانند از بین بروند “تهدید سلامت عمومی مرتبط با ویروس،” اما از بین بردن خود ویروس می تواند باشد “بسیار بعید، اگر نگوییم غیرممکن است.”


همه گیری کووید-19 به پایان رسیده است - WHO

WHO تا حد زیادی به این خط در طول همه‌گیری پایبند بوده است، حتی زمانی که طرفداران واکسن ادعا می‌کردند که تزریق‌ها انتقال کووید-19 را متوقف می‌کنند، که معلوم شد درست نیست. “در شرایط فعلی بعید است که بتوانیم این ویروس را ریشه کن کنیم.” رایان در یک جلسه توجیهی در ماه می 2020، چهار ماه پس از اینکه سازمان جهانی بهداشت برای اولین بار ویروس را به عنوان یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی اعلام کرد، گفت.

رایان روز شنبه گفت که انتظار دارد عفونت‌ها هر زمستان در نیمکره شمالی افزایش یابد، دقیقاً مانند آنفولانزا یا هر بیماری فصلی دیگری. با این حال، او این احتمال را رد نکرد که انواع جدیدی از ویروس در طول تابستان ظاهر شود “و باعث انتقال زیادی شود.”

در حالی که بیشتر کشورها از اوایل سال گذشته اقدامات کنترل همه گیر خود را کنار گذاشته اند، ایالات متحده هنوز یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی در حال اجرا دارد که تا هفته آینده منقضی نمی شود. بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، بیش از 1.1 میلیون نفر بر اثر ابتلا به کووید-19 در ایالات متحده جان خود را از دست دادند که بیش از هر کشور دیگری است.

سازمان جهانی بهداشت مدعی است که در سراسر جهان بیش از 765 میلیون مورد کووید-19 ثبت شده است و تقریباً 7 میلیون نفر در اثر ابتلا جان خود را از دست داده اند. تا پایان آوریل، در مجموع 13 میلیارد دوز واکسن تزریق شده است.