گزارش جزئیات چگونگی راه اندازی «کمپین لکه دار کردن» چین علیه دالایی لاما

گزارش جزئیات چگونگی راه اندازی «کمپین لکه دار کردن» چین علیه دالایی لاما

این گزارش مدعی است که چین از سال 1959 تا کنون در هر رسانه ممکن دالایی لاما را بدنام کرده است.

لهاسا:

به گزارش «دیپلمات»، حزب کمونیست چین (ح‌ک‌چ) اخیراً یک کمپین توهین آمیز در رسانه‌های اجتماعی علیه دالایی لاما، رهبر معنوی تبت، که از سال 1959 در هند در تبعید زندگی می‌کند، به راه انداخته است. وی افزود که این کمپین جدید نیست زیرا چین از سال 1959 تا کنون در هر رسانه ممکن او را مورد سرزنش قرار داده است.

اما ح‌ک‌چ چگونه کمپین آوریل را آغاز کرد؟ در این گزارش آمده است که منبع مواد اولیه یک رویداد نسبتا معمولی در دارمسالا بود و افزود که یک کارمند خیریه پناهجویان تبتی از هند توانسته بود پسر کوچک خود را که حدود 8 سال سن دارد، ترتیب دهد تا با دالایی لاما ملاقات کند. این در 28 فوریه اتفاق افتاد و کلیپ های ویدیویی آنلاین برای جشن گرفتن این رویداد شاد آپلود شد.

یک ماه گذشت و آژانس‌های تبلیغاتی چین احتمالاً در حال تدوین استراتژی‌هایی در مورد چگونگی پاسخ به انتقادات جدید مورد انتظار از چین بودند. در سال‌های اخیر، آنها تلاش‌های خود را برای دستکاری رسانه‌های اجتماعی در سطح جهانی و نه فقط در داخل کشور، با استفاده از پلتفرم‌های بین‌المللی افزایش داده‌اند. چینی ها،» در این گزارش آمده است.

وقتی مأموران تبلیغات فیلم فوریه را کشف کردند، حتما فکر می کردند که به طلا برخورد کرده اند. برای اینکه به نظر برسد دالایی لاما می خواهد پسر 8 ساله را ببوسد، آنها بخشی از تصویر را برش دادند. (او زبانش را بیرون می‌آورد، و حتی با توقف انگلیسی می‌گوید: «زبانم را بمک!»)، مجله «دیپلمات»، یک مجله بین‌المللی امور جاری برای منطقه آسیا و اقیانوسیه گزارش داد.

این کلیپ از طریق حساب توییتری که در ماه فوریه ایجاد شد توزیع شد و شامل توهین به دالایی لاما بود. از طریق شبکه‌هایی از افراد مورد اعتماد طرفدار رژیم و حساب‌های مرتبط با ربات در سطح جهانی گسترش یافت. در عرض چند روز، میلیون ها بازدید داشت. و به همین ترتیب ادامه یافت و میم های زیادی به گفتگو افزوده شد و افزود که ناگهان بسیاری از مردم با تصور مبهم دالایی لاما شنیده می شوند که او را محکوم می کنند.

“اما واقعاً چه اتفاقی افتاده است؟ به نظر می رسد که غذا دادن به کودکان نوپا از طریق دهان در تبت معمول است و این سنت هنوز هم وجود دارد، حداقل در منطقه زادگاه سابق دالایی لاما، Amdo. به دلیل این تاریخ، یک شوخی در میان افراد مسن وجود دارد. تبتی‌ها که وقتی برای دادن نوه‌هایشان غذایشان تمام می‌شود، زبانشان را بیرون می‌آورند و می‌گویند، “شما می‌توانید زبان من را بخورید، زیرا من دیگر چیزی ندارم. این امکان وجود داشت، زیرا او به شکر فکر می کرد، نه غذا – عبارت واقعی تبتی che le sa است، به معنای واقعی کلمه “زبانم را بخور”.

کل ویدیو به هیچ وجه “جنسی” نیست.

دالایی لاما با شوخ طبعی سر خود را روی شانه پسر فرو می برد تا نشان دهد که چگونه با برادر بزرگترش در جوانی مبارزه می کرد. این گزارش خاطرنشان کرد: سپس او با فشار دادن پیشانی خود به پیشانی پسر، یک حرکت سنتی دیگر برای احترام به نام اووتوک، که شبیه به دست دادن رسمی در غرب است، انجام می دهد.

“بعد از آن، هم پسر و هم مادرش (که در تمام مدت تبادل با فاصله کمی دورتر نشسته بودند) مصاحبه شدند. هر دوی آنها از تجربه این موضوع خوشحال بودند. بوسه بزرگتر بر دهان و گونه که به کودکان داده شد) بلافاصله قبل از اینکه دالایی لاما زبان خود را بیرون آورد تا نشان دهد که آنها تمام شده اند.”

کودک هندی پرسید که آیا می تواند دالایی لاما را در آغوش بگیرد؟ در این گزارش آمده است که در ابتدا، دالایی لاما کلمه انگلیسی را دریافت نکرد و افزود که در تبت معمولاً از دست دادن و در آغوش گرفتن خودداری می شود.

او افزود: “اما او بهترین های هر دو دنیا را به دست آورد: اوثوک، پو و شوخی “چه ل سا”؛ به علاوه یک در آغوش گرفتن، یک دست دادن و یک چت، همانطور که در ویدئوی کامل می بینیم.”

اکثر مردم در غرب هیچ سرنخی در مورد شیوه های فرهنگی تبت ندارند، چه رسد به اینکه «زبانم را بخور» به عنوان یک مفهوم غیرجنسی. علاوه بر این، بسیاری از مردم در غرب از کشیش‌های کاتولیک که به جرم پدوفیلیا مجرم شناخته شده‌اند آگاه هستند، و افزود که با ترکیب این دو، مبلغان چینی روزنه‌ای برای القای این موضوع پیدا کردند که دالایی لاما نیز به عنوان یک «کشیش» مرد است. به نوعی، مرتکب جنایتی مشابه شده است.

این ترفند فراتر از انتظار موفقیت آمیز بود: در سطح جهانی به شهرت دالایی لاما و مردم تبت آسیب وارد شد. این گزارش خاطرنشان کرد که جنایات گسترده اخیر که توسط چین در تبت انجام شده است، در رسانه های غربی مورد توجه کمی قرار گرفته است.

جالب اینجاست که دفتر دالایی لاما بیانیه ای ارسال کرد که در آن از “آسیبی که ممکن است سخنان او ایجاد کرده باشد” ابراز تاسف کرد.

بسیاری از تبتی ها از این بابت عصبانی بودند. اکثریت مردم بر این باور نیستند که نیازی به عذرخواهی دالایی لاما از جهان وجود ندارد، حتی از نظر استراتژیک. در واقع، عذرخواهی برای “هر گونه آسیبی که ایجاد شود” ممکن است با تمایل بوداییان تبتی به احساس بد (مستقل از گناه) ارتباط داشته باشد. تظاهرات خودجوش در دارمشالا و لاداخ در حمایت از دالایی لاما برگزار شد.

به گفته The Diplomat، دموکراسی‌ها باید به وضوح کنترل بهتری بر پلتفرم‌هایی مانند یوتیوب، توییتر، فیس‌بوک و سایرین داشته باشند، مبادا این پلتفرم‌های قدرتمند تحت سلطه و تبدیل شدن به سلاح در دستان خودکامه چه در داخل و چه در خارج از کشور قرار گیرند.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)