ژاپن می گوید پرتاب موشک کره شمالی ناقض قطعنامه های سازمان ملل است

ژاپن می گوید پرتاب موشک کره شمالی ناقض قطعنامه های سازمان ملل است

ژاپن این پرتاب را “به شدت محکوم کرد”. (فایل)

توکیو:

پس از آنچه پیونگ یانگ گفت تلاش ناموفق برای قرار دادن ماهواره در فضا بود، ژاپن روز چهارشنبه گفت پرتاب یک “موشک بالستیک” توسط کره شمالی ناقض قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل است.

هیروکازو ماتسونو، سخنگوی دولت ژاپن گفت: «از آنجایی که پرتاب موشک بالستیک مانند این، قطعنامه های مربوطه شورای امنیت سازمان ملل را نقض می کند، ژاپن قاطعانه به کره شمالی اعتراض کرد و این پرتاب را به شدت محکوم کرد».

این ایالت منزوی روز سه‌شنبه تأیید کرد که قصد دارد تا قبل از ۱۱ ژوئن یک ماهواره شناسایی نظامی را به فضا پرتاب کند، زیرا یک روز پیش از آن ژاپن برنامه‌های خود را اعلام کرده بود.

از آنجایی که موشک‌های دوربرد و پرتابگرهای فضایی از فناوری یکسانی بهره می‌برند، تحلیلگران می‌گویند توسعه توانایی قرار دادن ماهواره در مدار، پوششی برای آزمایش موشک‌های بالستیک قاره‌پیما (ICBMs) ممنوعه به پیونگ یانگ می‌دهد.

یاسوکازو هامادا، وزیر دفاع ژاپن به خبرنگاران گفت: «ما نمی‌توانیم این نوع پرتاب را خواه ماهواره یا هر چیز دیگری تحمل کنیم، زیرا قطعنامه‌های سازمان ملل را نقض می‌کند».

ژاپن صبح روز چهارشنبه سامانه هشدار موشکی خود را برای منطقه جنوبی اوکیناوا برای مدت کوتاهی فعال کرد.

اما رسانه دولتی کره شمالی اعلام کرد که این ماهواره بلافاصله پس از پرتاب به دلیل “حادثه” در حین پرواز در دریا سقوط کرده است.

ماتسونو گفت که دولت فرض می‌کند که پرتابه «در هوای بالای دریای زرد ناپدید شده و هیچ جسمی به فضای بیرون زده نشده است».

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، اوایل چهارشنبه گفت که کره شمالی «چیزی که به نظر می رسد یک موشک بالستیک است» پرتاب کرده است، اما گزارشی مبنی بر خسارات آن گزارش نشده است.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)