کمیته می‌گوید فعلاً طالبان، حکومت میانمار در سازمان ملل حضور ندارند

کمیته می‌گوید فعلاً طالبان و حکومت میانمار در سازمان ملل حضور ندارند

طالبان و حکومت میانمار اجازه حضور در سازمان ملل را نخواهند داشت.

کمیته سازمان ملل روز چهارشنبه تصمیم گیری در مورد اینکه چه کسی نماینده افغانستان و میانمار در سازمان ملل خواهد بود را به تعویق انداخت، رئیس این پانل گفت، به این معنی که طالبان افغانستان و حکومت نظامی میانمار فعلا اجازه ورود به این نهاد جهانی را نخواهند داشت.

ادعاهای رقیب برای کرسی های هر دو کشور با طالبان و حکومت میانمار در برابر سفرای منصوب شده توسط دولت هایی که در سال جاری برکنار کردند، مطرح شد. پذیرش طالبان یا حکومت میانمار از سوی سازمان ملل گامی به سوی به رسمیت شناختن بین المللی مورد نظر هر دو خواهد بود.

کمیته 9 نفره اعتبارنامه سازمان ملل متحد که شامل روسیه، چین و ایالات متحده می شود، در مقر سازمان ملل متحد گرد آمدند تا اعتبار 193 عضو را برای نشست جاری مجمع عمومی سازمان ملل بررسی کنند.

چندین دیپلمات به رویترز گفته بودند که کمیته احتمالا تصمیمات خود را در مورد نمایندگی افغانستان و میانمار به تعویق می اندازد، زیرا سفیران فعلی هر دو کشور در این کرسی ها باقی می مانند.

در حالی که رئیس کمیته، سفیر سوئد در سازمان ملل، آنا کارین انستروم، به خبرنگاران گفت که تصمیمات به تعویق افتاده است، او از اظهار نظر در مورد اینکه آیا سفرای فعلی برای افغانستان و میانمار همچنان نماینده کشورهایشان خواهند بود یا خیر، خودداری کرد.

این کمیته – که شامل باهاما، بوتان، شیلی، نامیبیا، سیرالئون و سوئد نیز می شود – اکنون گزارش خود را در مورد اعتبارنامه همه اعضا تا قبل از پایان سال برای تصویب به مجمع عمومی سازمان ملل ارسال خواهد کرد.

دیپلمات ها می گویند که کمیته و مجمع عمومی به طور سنتی در مورد اعتبارنامه ها با اجماع تصمیم می گیرند.

طالبان که در اواسط ماه اوت قدرت را از دولت به رسمیت شناخته شده بین المللی به دست گرفت، سهیل شاهین سخنگوی خود در دوحه را به عنوان سفیر افغانستان در سازمان ملل معرفی کرد. سفیر کنونی سازمان ملل که توسط دولت برکنار شده منصوب شده است، غلام اسقزی نیز خواستار حفظ این کرسی شده است.

زمانی که طالبان آخرین بار بین سال‌های 1996 تا 2001 بر افغانستان حکومت کردند، سفیر دولتی که آن‌ها سرنگون کردند، پس از آنکه کمیته اعتبارنامه تصمیم خود را در مورد ادعاهای رقیب به کرسی به تعویق انداخت، نماینده سازمان ملل باقی ماند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، گفته است که تمایل طالبان برای به رسمیت شناختن بین‌المللی تنها اهرمی است که سایر کشورها برای فشار بر دولت فراگیر و احترام به حقوق به‌ویژه برای زنان در افغانستان دارند.

شاهین، نماینده منتخب طالبان در سازمان ملل ماه گذشته در توییتر خود نوشت: ما تمام شرایط لازم برای اشغال مقر افغانستان در سازمان ملل را داریم، امیدواریم الزامات قانونی جایگزین ترجیحات سیاسی شود.

حکومت نظامی میانمار که در ماه فوریه قدرت را از دولت منتخب آنگ سان سوچی گرفت، آنگ تورین کهنه کار نظامی خود را به عنوان نماینده سازمان ملل معرفی کرد.

سفیر فعلی کیاو مو تون – منصوب شده توسط دولت سوچی – همچنین درخواست کرده است تا اعتبار خود را در سازمان ملل تمدید کند، علیرغم اینکه هدف توطئه ای برای کشتن یا مجروح کردن او به دلیل مخالفتش با کودتا بود.

فرستاده ویژه سابق سازمان ملل در امور میانمار که ماه گذشته از سمت خود کناره گیری کرد، هشدار داد که هیچ کشوری نباید حکومت نظامی را به رسمیت بشناسد یا مشروعیت بخشد، در حالی که گوترش در ماه فوریه متعهد شد که فشار را بسیج کند “تا اطمینان حاصل شود که این کودتا شکست خورده است.”

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)