کاندیداها خواستار پیشرفت در انتخابات به تعویق افتاده لیبی هستند – RT World News

نامزدهای ریاست جمهوری در لیبی پس از اعلام تعویق انتخابات کلیدی روز جمعه به مدت یک ماه، بر کمیسیون انتخابات فشار می آورند تا آرا را نهایی کند.

این نظرسنجی ملی قرار بود مصادف با روز استقلال لیبی باشد، به مناسبت سالگرد تشکیل پادشاهی لیبی در سال 1951 از استان‌هایی که قبلاً تحت کنترل بریتانیا و فرانسه بودند. اما در اوایل این هفته، کمیسیون عالی انتخابات ملی اعلام کرد که انتخابات به تعویق خواهد افتاد و تاریخ 24 ژانویه را به عنوان تاریخ جدید تعیین کرد.

روز جمعه، گروهی از نامزدان خواهان پست ریاست جمهوری از کمیسیون خواستند تا فهرست نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی را نهایی کند و هشدار دادند که تاخیر بیشتر را نمی پذیرند.

در بحبوحه ادامه اختلافات بین نیروهای سیاسی در کشور بر سر قوانین انتخابات، این تاریخ یک ماه به تعویق افتاد. لیبی از زمان قیام سال 2011 با حمایت ناتو علیه رهبر وقت معمر قذافی که توسط مخالفانش به طور خلاصه اعدام شد، از هم گسیخته و درگیر خشونت است.

پیش از آن، فرمانده نظامی عجیب و غریب توانست برای دهه ها جامعه لیبی را که به هم پیوند خورده است، کنار هم نگه دارد و از درآمد نفت برای بهبود استانداردهای زندگی و سرکوب مخالفان حکومتش استفاده کند. یکی از پسران او که در قید حیات است در میان افرادی است که آرزوی ریاست جمهوری را دارند.

این انتخابات توسط سازمان ملل متحد حمایت شد و به نظر می رسد که بهترین فرصت در سال های اخیر برای آشتی دادن جناح های رقیب است که بخش های مختلف کشور را کنترل می کنند و از حمایت بازیگران خارجی رقیب برخوردار می شوند. با این حال، اختلاف نظر بر سر قوانین دقیق، از جمله قوانین مربوط به تأیید نتایج، داوری اختلافات و اجرای نتیجه، و مشارکت نامزدهای بسیار تفرقه‌انگیز، از همان ابتدا روند رقابت را با مشکل مواجه کرده است.


تماشا کنید: مردان مسلح مقر دولت طرابلس را محاصره کردند

برخی از مشکلات ناشی از تلاش مجلس برای تقسیم انتخابات مرتبط به دو بخش است که در مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود. مخالفان این اقدام می‌گویند که آگیلا صالح، رئیس‌جمهور، که برای ریاست جمهوری نامزد می‌شود، تلاش کرد تا به هر کسی که برنده ریاست‌جمهوری شود، امتیازات قاطع بدهد.

سایر تقسیمات مربوط به نامزدهای پیشتاز در انتخابات ریاست جمهوری است. یکی از آنها عبدالحمید الدبیبه، نخست وزیر موقت دولت موقت است که در ماه مارس با هدف سازماندهی انتخابات قدرت را به دست گرفت. منتقدان می گویند که او قرار بود از شرکت در انتخابات خودداری کند و تصمیم او برای نامزدی ناعادلانه بوده است.

سیف الاسلام قذافی، پسر رهبر فقید لیبی، متهم به جنایات جنگی است که گفته می شود در جریان جنگ 2011 مرتکب شده و به همین دلیل توسط دادگاهی در طرابلس به طور غیابی محاکمه و محکوم شد.

خلیفه حفتر، فرمانده ارتش شرقی دو سال پیش از نیروهای وفادار به خود برای محاصره پایتخت طرابلس استفاده کرد که بیش از یک سال به طول انجامید و به ویرانی قابل توجهی منجر شد.

ساعاتی پس از اعلام کمیسیون انتخابات، مجلس اعلام کرد که کمیته ای را برای تعیین نقشه راه برای بازه زمانی بعد از 24 دسامبر تشکیل خواهد داد، اما مشخص نیست که آیا این پیشنهاد پذیرفته می شود یا خیر.

این توسعه همچنین وضعیت دولت موقت را که از نظر فنی روز جمعه به پایان رسید، تردید بیشتری ایجاد می کند. مجلس که مقر آن در شرق کشور است، در شهریور ماه از حمایت خود از دستگاه اجرایی خارج شد.

به دور از قطعیت است که اختلافات در طول وقفه یک ماهه حل شود. در میان افزایش تنش ها قبل از تاریخ تعیین شده رای گیری، افزایش خشونت ها در لیبی گزارش شده است، از جمله توسط گروه های مسلحی که به دنبال کنترل میادین نفتی این کشور هستند.

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: