ژنرال ینس استولتنبرگ، رئیس ناتو، درخواست روسیه برای ممانعت از ورود اوکراین را رد کرد

رئیس ناتو درخواست روسیه برای ممانعت از ورود اوکراین را رد کرد

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو صریح بود و اصرار داشت که اگرچه رهبران غربی آماده گفتگو هستند

بروکسل:

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز جمعه درخواست روسیه از غرب برای پس گرفتن دعوت از اوکراین برای پیوستن به این ناتو را رد کرد.

استولتنبرگ در کنفرانس خبری مشترک با اولاف شولتز، صدراعظم آلمان گفت: «روابط ناتو با اوکراین توسط 30 متحد ناتو و اوکراین تعیین خواهد شد – نه هیچ کس دیگری.

ما نمی‌توانیم بپذیریم که روسیه تلاش می‌کند سیستمی را دوباره برقرار کند که در آن قدرت‌های بزرگی مانند روسیه دارای حوزه‌های نفوذ هستند، جایی که می‌توانند کنترل کنند یا تصمیم بگیرند که اعضای دیگر چه کاری انجام دهند.»

پیش از این، وزارت خارجه روسیه گفته بود که ناتو باید به طور رسمی اعلامیه سال 2008 را لغو کند که درها را به گرجستان و اوکراین، دو جمهوری سابق شوروی باز می کند.

در این بیانیه آمده است: «برای منافع اساسی امنیت اروپا، لازم است رسماً از تصمیم نشست سال 2008 ناتو در بخارست مبنی بر اینکه «اوکراین و گرجستان به عضویت ناتو در خواهند آمد» رد شود.

نیروهای روسیه اکنون دو منطقه جدا شده از گرجستان را اشغال کرده اند و مسکو منطقه کریمه اوکراین را ضمیمه کرده است در حالی که گفته می شود از شورشیان جدایی طلب در دونباس همسایه حمایت می کند.

در چند هفته گذشته، روسیه حدود 100000 سرباز را به مرز اوکراین منتقل کرده است و زنگ خطر را در واشنگتن و مقر ناتو در بروکسل به صدا درآورده است.

این هفته، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و جو بایدن، رهبر ایالات متحده، دو ساعت گفتگو کردند و رئیس کرملین از غرب خواست تضمین کند که اوکراین به سکوی پرتاب ناتو تبدیل نخواهد شد.

‘قیمت بالا’

متحدان غربی نگران تقویت روسیه هستند، اما حمایت خود را از حاکمیت اوکراین مجدداً اعلام کرده و به روسیه در مورد عواقب عمیق “استراتژیک و اقتصادی” در صورت تهاجم هشدار داده اند.

استولتنبرگ صریح بود و اصرار داشت که در حالی که رهبران غربی آماده گفتگو هستند، “در مورد حقوق هر ملتی در اروپا برای تصمیم گیری در مورد مسیر خود مصالحه نخواهند کرد.”

وی با اشاره به توافقنامه های امنیتی اروپا که به دوران جنگ سرد بازمی گردد، گفت: «این در بسیاری از اسناد و توافقنامه هایی که روسیه نیز امضا کرده است، ذکر شده است.

به صراحت اعلام شده است که هر کشور مستقل و مستقلی حق دارد مسیر خود را انتخاب کند، از جمله اینکه می‌خواهد بخشی از چه نوع ترتیبات امنیتی باشد.»

شولز که روز چهارشنبه قدرت را به دست گرفت و در اولین سفر خود به عنوان صدراعظم به ناتو بود، به روسیه نیز هشدار داد.

وی گفت: «متحدان ناتو توافق دارند که هرگونه تجاوز بیشتر به اوکراین بهای بالایی را به همراه خواهد داشت و پیامدهای سیاسی و اقتصادی جدی برای روسیه خواهد داشت.

رهبر آلمان تحت فشار است تا در صورت حمله مسکو به اوکراین، به توقف افتتاح خط لوله نورد استریم 2 بین روسیه و آلمان متعهد شود.

او این قول را نداده است، اما گفت: ما از روسیه می‌خواهیم به دیپلماسی بازگردد و تنش‌زدایی کند و به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین احترام بگذارد.

اوکراین و گرجستان در آستانه پیوستن به ناتو نیستند، که یک پیمان دفاعی متقابل دارند که در صورت حمله، سایر اعضا برای دفاع از شریک خود بسیج می شوند.

اما ایالات متحده و برخی از متحدانش به آموزش نیروهای اوکراینی کمک می کنند و واشنگتن بیش از 2.5 میلیارد دلار برای تقویت ارتشی که در برابر حمله روسیه در سال 2014 از هم پاشیده بود، متعهد شد.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)