چین پیروزی مجدد اردوغان را تبریک گفت — RT World News

پکن می گوید برای روابط خود با ترکیه اهمیت زیادی قائل است و امیدوار است همکاری های استراتژیک را بیشتر توسعه دهد

رئیس جمهور چین شی جین پینگ رسماً به رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به دلیل تضمین انتخاب مجدد وی در روز دوشنبه تبریک گفت و تاکید کرد “منافع مشترک گسترده” بین چین و ترکیه

شی در پیامی به نقل از خبرگزاری دولتی شین هوا، شی گفت آماده همکاری با اردوغان برای ارتقای درک متقابل و حمایت متقابل است. و برای تقویت “روابط همکاری دو کشور.”

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز اظهار داشت که پکن وابسته است اهمیت زیادی برای روابط این کشور با ترکیه و از آنکارا حمایت می کند «پیمودن مسیر توسعه متناسب با شرایط ملی آن». او گفت که چین امیدوار است این کشور به دستیابی به نقاط عطف توسعه جدید تحت رهبری اردوغان ادامه دهد.

مائو افزود که تحت رهبری شی و اردوغان، چین و ترکیه این کار را کردند همکاری‌های مثمر ثمری در زمینه‌های مختلف به دست آوردیم که به نفع دو ملت است.»

سایر رهبران جهان نیز پیروزی اردوغان را تبریک گفته اند، از جمله ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، که در پیامی به رهبر ترکیه نوشت: پیروزی شما در انتخابات نتیجه طبیعی کار فداکارانه شما به عنوان رئیس جمهوری ترکیه بود و گواه روشنی بر حمایت مردم ترکیه از تلاش های شما برای تقویت حاکمیت دولتی و پیگیری سیاست خارجی مستقل است.

پوتین همچنین خاطرنشان کرد که روسیه از اردوغان قدردانی می کند کمک شخصی به تقویت روابط دوستانه روسیه و ترکیه و همکاری های متقابل سودمند.


هیئت انتخاباتی پیروزی اردوغان را تایید کرد

اردوغان یکشنبه شب پس از غلبه بر کمال قلیچداراوغلو رقیب خود در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری اعلام پیروزی کرد. شورای عالی انتخابات ترکیه نتایج را تایید کرد و اعلام کرد که اردوغان 52.14 درصد آرا را به خود اختصاص داده است در حالی که کیلیچداراوغلو 47.86 درصد آرا را به خود اختصاص داده است.

اردوغان که از سال 2014 به عنوان رئیس جمهور و 11 سال قبل از آن به عنوان نخست وزیر خدمت کرده است، یک محافظه کار اجتماعی است که ترکیه را از ادغام با اتحادیه اروپا دور کرده و در عین حال قدرت های خود را تقویت کرده و سیاست های اسلام گرای میانه رو در داخل کشور را ترویج می کند.

سیاست خارجی او – که توسط پوتین توصیف شده است “مستقل” و خود اردوغان به عنوان “متعادل” ترکیه روابط خود را با روسیه و چین تقویت کرده و در عین حال خود را به عنوان یک صلح‌ساز بالقوه در درگیری‌های منطقه‌ای، از جمله در اوکراین، قرار داده است.

تحت رهبری اردوغان، ترکیه تنها عضو ناتو است که روسیه را به دلیل عملیات نظامی در اوکراین تحریم نکرده است و در عوض موضعی بی طرف در قبال درگیری اتخاذ کرده است. سال گذشته، ترکیه میزبان مذاکرات صلح بین مسکو و کیف بود و همچنین به میانجی‌گری ابتکار غلات دریای سیاه کمک کرد که تحویل غلات اوکراینی را به بازارهای جهانی تسهیل می‌کند.