وزیر پاکستان: «عمران خان در دادگاه نظامی محاکمه خواهد شد».

وزیر پاکستان: عمران خان در دادگاه نظامی محاکمه خواهد شد

در 9 می، اعتراضات خشونت آمیز پس از دستگیری عمران خان آغاز شد (پرونده)

اسلام آباد:

رعنا صنا الله، وزیر کشور پاکستان روز سه شنبه گفت که عمران خان در یک دادگاه نظامی محاکمه خواهد شد زیرا نخست وزیر سابق “معمار” حوادث 9 مه بود که در آن تاسیسات نظامی و دولتی توسط کارگران حزبش پس از دستگیری وی در یک دادگاه مورد حمله قرار گرفتند. پرونده فساد

آقای صنع الله با حضور در یک برنامه دان نیوز، رئیس 70 ساله حزب تحریک انصاف پاکستان را نیز متهم کرد که شخصاً قبل از دستگیری وی برنامه ریزی حملات به تأسیسات نظامی را انجام داده است.

وزیر افزود: شواهدی نیز برای اثبات این ادعا وجود دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا عمران خان در دادگاه نظامی محاکمه خواهد شد، گفت: “مطمئناً، چرا نباید انجام شود؟ برنامه ای که او برای هدف قرار دادن تاسیسات نظامی ساخته و سپس اجرا کرده است، به نظر من کاملاً یک مورد است. دادگاه نظامی». وزیر، عمران خان را متهم کرد که شخصاً شورش های 9 مه را سازماندهی کرده است.

او گفت: “حامیان او شعار دادند که “عمران خان خط قرمز ماست” و برنامه ریزی و آماده سازی به ابتکار و تحریک عمران خان انجام شد. او همه را انجام داد. او معمار همه این اختلافات است.”

وی افزود: «شواهد مستند است، در توییت‌ها و پیام‌های او آمده است».

وقتی از عمران خان پرسیده شد که چگونه عمران خان می‌توانست حتی از زندان با رهبران حزبش ارتباط برقرار کند، وزیر پاسخ داد: «همه این (برنامه‌ریزی) قبل از رفتن او (به زندان) تصمیم گرفته شده بود که چه کسی چه کاری و کجا انجام دهد. و چه زمانی دستگیر شود. استراتژی و وظایف چه خواهد بود. همه اینها تصمیم گرفته شد.” اظهارات وزیر یک روز پس از آن بیان شد که خواجه آصف وزیر دفاع گفت که هنوز تصمیمی در مورد محاکمه عمران خان بر اساس قانون سختگیرانه ارتش وجود ندارد. او اما گفت که نمی‌تواند چنین احتمالی را رد کند.

خواجه آصف گفت: “من این احتمال را رد نمی کنم که او برنامه ریز بوده و همه چیز را (در مورد 9 مه) می دانسته است.”

عمران خان دخالت خود در این خشونت ها را رد کرده و گفته است که در زمان وقوع این حادثه در زندان بوده است. او می گوید که نهاد قصد دارد او را در یک پرونده فتنه 10 سال در زندان نگه دارد.

در 9 مه، پس از دستگیری عمران خان توسط تکاوران شبه نظامی در اسلام آباد، اعتراضات خشونت آمیزی آغاز شد. کارگران حزب او بیش از 20 تأسیسات نظامی و ساختمان های دولتی، از جمله خانه فرماندهی سپاه لاهور، پایگاه هوایی میانوالی و ساختمان آی اس آی در فیصل آباد را تخریب کردند. مقر ارتش (GHQ) در راولپندی نیز برای اولین بار مورد حمله اوباش قرار گرفت. خان بعداً با قرار وثیقه آزاد شد.

این خشونت واکنش شدید دولت و ارتش را با وعده اقدام علیه مجرمان برانگیخت که منجر به سرکوب مداوم افراد درگیر شد.

سازمان های مجری قانون بیش از 10000 کارگر حزب پاکستانی عمران خان را در سراسر پاکستان دستگیر کرده اند که 4000 نفر از آنها اهل پنجاب هستند.

پلیس تعداد کشته‌شدگان درگیری‌های خشونت‌آمیز را به 10 نفر رساند، در حالی که حزب عمران خان ادعا می‌کند که 40 نفر از کارگرانش در تیراندازی نیروهای امنیتی جان خود را از دست دادند.

پلیس پنجاب پیش از این با استناد به گزارشی از حصار جغرافیایی مدعی شده بود که عمران خان و دستیاران نزدیکش تلاش هایی را برای یورش به اقامتگاه فرمانده سپاه لاهور و ساختمان های دیگر هماهنگ کرده اند.

دکتر عثمان انور، بازرس کل پلیس پنجاب، زمانی که داون با او تماس گرفت، سابقه شمشیربازی جغرافیایی و استفاده ادعایی از اقامتگاه عمران خان در لاهور را برای طراحی حمله به خانه جناح تایید کرده بود.

یک افسر ارشد که خواست نامش فاش نشود، به روزنامه گفته بود که بسیاری از افشاگری های مهم از تجزیه و تحلیل رکورد زمین شمشیربازی به دست آمده است: مشخص شد که ظاهراً 154 تماس توسط خان با رهبران حزب و آشوبگران برای تحریک آنها به حمله صورت گرفته است. او گفته بود که رئیس حزب تحریک انصاف «مظنون اصلی» بود که ظاهراً حمله به خانه فرمانده سپاه را طراحی کرده بود.

این افسر گفته بود که سوابق تماس‌ها نشان می‌دهد که همه تماس‌های تلفنی در 8 مه و 9 می – روز دستگیری عمران خان – برای آماده‌سازی کارگران برای حمله به ساختمان انجام شده است.

روز جمعه، آقای صنع الله گفت که 33 مظنون، 19 نفر در پنجاب و 14 نفر در خیبر پختونخوا، به ارتش تحویل داده شدند.

روز دوشنبه، یک دادگاه ضد تروریسم در راولپندی به سرپرست زندان آدیالا دستور داد تا هشت مظنون را برای محاکمه به ارتش تحویل دهد.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)