چین آمریکا را به خاطر قرارداد تجاری تایوان سرزنش کرد – RT World News

پکن واشنگتن را به نقض توافقنامه ها در مورد وضعیت جزیره خودگردان متهم کرده است

وزارت خارجه چین با این استدلال که چنین پیمانی ناقض توافقنامه ها در مورد وضعیت حقوقی جزیره خودمختار است، از آمریکا خواسته است که معامله تجاری معلق خود با تایوان را لغو کند.

چین به شدت با هرگونه تعامل رسمی بین منطقه تایوان چین و کشورهایی که روابط دیپلماتیک با چین دارند، مخالف است. مائو نینگ، سخنگوی این وزارتخانه روز پنجشنبه در یک نشست خبری در پکن گفت. “این شامل مذاکره یا امضای هر گونه توافقنامه ای است که ماهیت مستقل یا رسمی دارد.”

مائو اظهارات خود را در پاسخ به گزارش‌هایی مبنی بر اینکه واشنگتن و تایپه قرار است روز پنجشنبه یک توافق تجاری امضا کنند، بیان کرد. هدف از این قرارداد تقویت روابط اقتصادی بین ایالات متحده و تایوان و افزایش صادرات کالاهای آمریکایی به جزیره خودگردان است.

چین اصرار دارد که وضعیت قانونی این کشور در مورد استان جدا شده رعایت شود.

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده مدعی است که دولت او در کنار آن ایستاده است “سیاست واحد چین” بر اساس آن واشنگتن برای چندین دهه – بدون تایید – حاکمیت پکن بر تایوان را پذیرفته است. با این حال، روابط بین کشورها در بحبوحه ادعاهای مداخله آمریکا در تایپه بدتر شده است. چین در اوت گذشته و پس از سفر جنجالی نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، روابط امنیتی و آب و هوایی خود را با واشنگتن قطع کرد.

قرارداد تجاری جدید “اصل چین واحد و سه بیانیه مشترک چین و آمریکا را به شدت نقض می کند.” مائو روز پنجشنبه گفت. وی افزود که این پیمان همچنین با تعهد واشنگتن برای حفظ روابط غیر رسمی با تایوان نیز مغایرت دارد. چین بارها تظاهرات رسمی با ایالات متحده انجام داده است.

آمریکا باید هرگونه تعامل رسمی با تایوان را متوقف کند، از مذاکره یا امضای هر گونه توافقنامه مستلزم حاکمیت یا ماهیت رسمی با منطقه تایوان چین خودداری کند و از ارسال هرگونه پیام اشتباه به نیروهای جدایی طلب که به نام اقتصاد و تجارت به دنبال استقلال تایوان هستند، دست بردارد. “

سرزمین اصلی چین و تایوان از زمانی که دولت ملی گرای چیانگ کای شک در سال 1949 پس از شکست توسط نیروهای کمونیست به جزیره گریخت، بیگانه شده اند. چین متعهد شده است که در صورت لزوم به زور با تایوان متحد شود.

مائو پیشنهاد کرد که حزب حاکم دموکراتیک مترقی تایوان (DPP) در تلاش است تا تحت پوشش روابط اقتصادی و تجاری، از استقلال تایوان حمایت کند. او استراتژی را نامید “فقط بیهوده.”

بیشتر بخوانید:
شی به روسای امنیتی چین می‌گوید برای «طوفان‌های خطرناک» آماده شوند.

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: