چگونه نکول بدهی ایالات متحده بر اقتصاد جهانی و بازارهای مالی تأثیر می گذارد

چگونه نکول بدهی ایالات متحده بر اقتصاد جهانی و بازارهای مالی تأثیر می گذارد

دموکرات ها و جمهوری خواهان در ایالات متحده به شدت در مورد محدودیت های وام این کشور اختلاف نظر دارند. (فایل)

واشنگتن، ایالات متحده آمریکا:

رئیس جمهور جو بایدن و جمهوری خواهان در کنگره مذاکرات بحرانی را با هدف جلوگیری از نکول بدهی مخرب ایالات متحده از سر گرفته اند، که مقامات خزانه داری اخیرا هشدار داده اند که ممکن است در اول ژوئن رخ دهد.

بایدن مدعی است که نکول عواقب “فاجعه بار” خواهد داشت و از جمهوری خواهان می خواهد تا قبل از رسیدن به ضرب الاجل، با افزایش “تمیز” محدودیت های استقراض آمریکا – معروف به سقف بدهی – موافقت کنند.

جمهوری خواهان عقب نشینی کرده اند و اصرار دارند که خواهان توافقی از سوی دموکرات ها برای متعهد شدن به هزینه های کمتر در آینده هستند تا از حمایت آنها قدرت وام گیری کشور را افزایش دهند.

اگر ایالات متحده نتواند سقف بدهی را بالا ببرد، در اینجا چه اتفاقی ممکن است در ایالات متحده و در سراسر جهان رخ دهد:

چه معنایی برای بازارهای مالی خواهد داشت؟

اگر خزانه داری نتواند به تمام تعهدات مالی خود عمل کند، تحلیلگران پیش بینی می کنند که بازارهای سهام ایالات متحده احتمالاً دچار یک شوک شدید و موقت خواهند شد.

برنارد یاروس، اقتصاددان مودیز آنالیتیکس به خبرگزاری فرانسه گفت، همراه با کاهش سهام ایالات متحده، نرخ های بهره، به ویژه بازدهی خزانه داری و نرخ وام مسکن افزایش خواهد یافت.

او گفت: «این امر منجر به افزایش هزینه‌های وام‌گیری برای مصرف‌کنندگان، برای شرکت‌ها می‌شود.

یاروس گفت، خانوارها یا مشاغلی که نتوانند بدهی های فدرال را دریافت کنند، احتمالاً به دلیل از دست دادن درآمد خود، از مخارج کوتاه مدت خود عقب نشینی می کنند، در حالی که اعتماد مصرف کننده ممکن است بدتر شود و به اقتصاد آسیب برساند.

اما انتظار می‌رود هر گونه شوک کوتاه‌مدت باشد و سیاستمداران احتمالاً به هر واکنش معنی‌دار بازار واکنش قاطعانه نشان دهند.

ناتان شیتس، اقتصاددان ارشد سیتی گروپ جهانی، به خبرگزاری فرانسه گفت: «من همچنین انتظار دارم زمانی که معامله انجام شود، بازارها دوباره بازگردند.

او گفت: «فکر نمی‌کنم این قسمت به اندازه‌ای طولانی باشد که بتوانیم پیش‌بینی تولید ناخالص داخلی پایین‌تری را محاسبه کنیم.»

چه معنایی برای دولت خواهد داشت؟

حتی اگر ایالات متحده به اصطلاح X-Date را از دست بدهد – زمانی که دولت برای انجام تمام تعهدات مالی خود بودجه اش تمام می شود – هنوز گزینه هایی خواهد داشت.

برای مثال، می‌تواند بازپرداخت بدهی را در اولویت قرار دهد و سایر پرداخت‌ها را به تأخیر بیندازد – مانند آژانس‌های فدرال، ذینفعان تأمین اجتماعی یا ارائه‌دهندگان مدیکر.

به گفته وندی ادلبرگ، کارشناس ارشد مطالعات اقتصادی در موسسه بروکینگز، این محتمل ترین سناریو است.

در خلال توقف سقف بدهی مشابه در سال 2011، مقامات خزانه داری برنامه های اضطراری برای جلوگیری از نکول اوراق بهادار خزانه داری و اطمینان از اینکه خزانه داری همچنان به پرداخت سود آن اوراق در سررسید آنها ادامه می دهد، طراحی کردند.

ادلبرگ گفت که تعطیلی دولت بعید است، اگرچه پرداخت حقوق کارگران فدرال ممکن است به تعویق بیفتد.

چه معنایی برای اقتصاد جهانی خواهد داشت؟

حتی اگر ایالات متحده تاریخ X را از دست بدهد اما به بازپرداخت سرمایه‌گذاران ادامه دهد، عواقب شکست سیاسی در دستیابی به توافق احتمالاً در بازارهای جهانی موج می‌زند.

پاول وان دی واتر از مرکز غیرحزبی، ناتوانی دولت در پرداخت تمام صورت حساب های خود “تردیدهای جدی را در مورد اعتبار کشور ایجاد می کند، اعتماد وام دهندگان را کاهش می دهد، جایگاه دلار را به عنوان ارز ذخیره ای زیر سوال می برد و هزینه های استقراض فدرال را افزایش می دهد.” در مورد اولویت های بودجه و سیاست در یک پست وبلاگ اخیر نوشته شده است.

او گفت: «در شرایط کنونی، حتی تهدید جدی نکول آمریکا می‌تواند برای متزلزل کردن بازارها و آسیب بیشتر به اقتصاد جهانی کافی باشد».

به گفته اریک دور، مدیر مطالعات اقتصادی در مدرسه بازرگانی IESEG در فرانسه، در صورت غیر محتمل یک نکول، عواقب قابل توجهی خواهد بود.

او گفت: «نرخ‌های بهره‌ای که سرمایه‌گذاران برای اوراق قرضه منتشر شده توسط ایالات متحده دریافت می‌کنند، به‌شدت افزایش می‌یابد» و همچنین بدهی خصوصی که از بدهی دولت ایالات متحده به عنوان معیار استفاده می‌کند، افزایش خواهد یافت.

دور ادامه داد: «این افزایش در هزینه اعتبار باعث کاهش سرمایه‌گذاری مشاغل و خانوارها و همچنین مصرف و در نتیجه رکود شدید در ایالات متحده می‌شود» و همچنین می‌تواند باعث رکود در اروپا و جاهای دیگر شود.

جین راس از مرکز غیرحزبی برای پیشرفت آمریکا در مقاله‌ای اخیر نوشت: «یک پیش‌فرض سیستم مالی جهانی را که به ثبات دلار به‌عنوان دارایی امن و ارز ذخیره اولیه در جهان بستگی دارد، بی‌ثبات می‌کند».

او گفت: «از دست دادن اعتماد به دلار می‌تواند پیامدهای اقتصادی و سیاست خارجی گسترده‌ای داشته باشد، زیرا سایر کشورها، به‌ویژه چین، از پیش‌فرض استفاده می‌کنند تا ارز خود را به عنوان پایه تجارت جهانی تحت فشار قرار دهند.»

آیا ممکن است بدهی آمریکا کاهش یابد؟

با نزدیک شدن به X-Date، سرمایه گذاران نگران آژانس های رتبه بندی برای نشانه هایی از کاهش احتمالی بدهی ایالات متحده هستند.

این آخرین بار در سال 2011 اتفاق افتاد، زمانی که یک توقف مشابه سقف بدهی باعث شد آژانس رتبه بندی S&P رتبه اعتباری ایالات متحده را از AAA به AA+ کاهش دهد و خشم دو حزب را برانگیخت.

به گفته ناتان شیتس از سیتی، حتی اگر ایالات متحده به سقف بدهی خود برسد اما به پرداخت صورتحساب های خود ادامه دهد، آژانس های رتبه بندی احتمالاً توجه خواهند داشت و بر نیاز به یک توافق مذاکره شده پیش از موعد تأکید می کند.

او گفت: «بحث‌هایی که در مورد اینکه آیا پرداخت می‌کنید یا نه به صورت دوره‌ای اتفاق می‌افتد، معمولاً ویژگی‌ای نیست که آن را با رتبه اعتباری برتر مرتبط کنید».

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)