چگونه بدانیم چه چیزی را تجویز کنیم

مشکل Omicron برای پزشکان: چگونه بدانیم چه چیزی را تجویز کنیم

نوع Omicron: Omicron این پتانسیل را دارد که به زودی سهم بیشتری از موارد کووید را شامل شود.

نوع omicron مشکل جدیدی را برای پزشکان ایجاد می کند: برخی داروها ممکن است بهتر از سایرین عمل کنند، اما دانستن اینکه چه چیزی باید تجویز شود منوط به تشخیص سریع نوع کووید-19 در وهله اول است.

در حال حاضر، پزشکان بیماران کووید را بر اساس جهش ویروس که آنها را آلوده کرده است، درمان نمی کنند. حتی زمانی که اطلاعات در دسترس باشد، به ندرت به پزشکان گفته می شود که فرد دارای کدام نوع کووید است. ممکن است با ظهور داروهای جدید و تکامل ویروس به نسخه هایی که می تواند داروهای موجود را کم اثر کند، باید تغییر کند.

داده های اولیه نشان می دهد که برخی از داروها ممکن است برای حمله به omicron مناسب تر از سایرین باشند. روز سه‌شنبه، شرکت Pfizer اعلام کرد که قرص ضد ویروسی امیدوارکننده‌اش در آزمایش‌های آزمایشگاهی بر ضد نوع جدید عمل می‌کند. عکس آن در مورد شرکت بیوتکنولوژی Adagio Therapeutics صدق می‌کند، که می‌گوید درمان آزمایشی آنتی‌بادی‌اش در برابر omicron به خوبی کار نمی‌کند و باعث سقوط سهام آن شد.

اولین روزهای مبارزه با omicron است. تخمین زده می‌شود که دلتا 97 درصد مواردی را تشکیل می‌دهد که در ایالات متحده توالی‌یابی می‌شوند، اما omicron این پتانسیل را دارد که به زودی سهم بیشتری را با توجه به سرعت گسترش آن در کشورهای دیگر به خود اختصاص دهد. و اگر شواهد واضحی وجود داشته باشد که برخی داروها بهتر از سایرین کار می کنند، می تواند شناسایی سریع انواع را کلیدی برای مبارزه با همه گیر کند.

“اگر ما در جایی قرار بگیریم که ترکیبی جدی از دلتا و اومیکرون در بخش‌های مختلف کشور وجود داشته باشد، ممکن است نیاز به آزمایش سریع ژنوم باشد” تا مشخص شود که هر بیمار کدام نوع را دارد و از کدام داروها استفاده کنیم. فرانسیس کالینز، مدیر بهداشت، در مصاحبه ای گفت. ما باید راه هایی را برای انجام این کار بدون نیاز به داشتن یک آزمایشگاه با فناوری پیشرفته در هر مرکز بالینی ایجاد کنیم.”

این در حال حاضر از واقعیت دور است. حتی پس از اینکه جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، حدود 1.7 میلیارد دلار برای تلاش های توالی تعهد کرد، این کشور همچنان از کشورهایی مانند بریتانیا در شناسایی انواع جدید ویروس کرونا عقب است. به گفته مولی پولن، سخنگوی گروه آزمایشگاهی انجمن آمریکایی شیمی بالینی، تبدیل از سواب کووید-19 به یک جهش گزارش شده در ایالات متحده می تواند از 10 روز تا سه هفته طول بکشد. این بسیار طولانی است تا بتواند درمان بیمار را راهنمایی کند، به ویژه برای قرص های جدید فایزر و مرک که به گونه ای طراحی شده اند که ظرف چند روز پس از تشخیص داده شوند.

علاوه بر این، اکثر آزمایشگاه‌های توالی‌یابی مجوز قانونی ندارند تا به بیماران یا پزشکان بگویند که یک فرد دارای چه جهشی است. داده‌های این مراکز معمولاً برای اهداف بهداشت عمومی، مانند نظارت بر بیماری، به جای مراقبت از بیمار استفاده می‌شود.

تست برای انواع

برای کمک به اطلاع‌رسانی سریع‌تر در تصمیم‌گیری‌های پزشکی، NIH به ابتکار شتاب سریع تشخیص خود، یک انکوباتور شبیه مخزن کوسه، روی آورده است تا یک تست تشخیص ارزان قیمت را ایجاد کند که می‌تواند در عرض چند ساعت کار کند.

از طریق ابتکار RADx، مؤسسه مهندسی زیستی NIH در حال کار بر روی چند آزمایش است که ویژگی‌های متمایز جهش‌های مختلف را مشخص می‌کند. چنین آزمایش‌هایی در زمان برای پزشکان صرفه‌جویی می‌کنند، که مجبور نیستند نمونه‌ها را به آزمایشگاه‌های تخصصی بفرستند و منتظر توالی‌یابی کامل ژنوم باشند که اغلب یک هفته یا بیشتر طول می‌کشد.

بروس ترومبرگ، مدیر موسسه ملی تصویربرداری زیست پزشکی و مهندسی زیستی، گفت: رویکردهای جدید می توانند ارزان تر نیز باشند. RADx با شرکای دانشگاهی مانند دانشگاه اموری و دانشگاه واشنگتن و همچنین شرکت هایی مانند Helix Opco LLC و Thermo Fisher Scientific Inc کار می کند.

ترومبرگ امیدوار است در صورت لزوم، آزمایش ها به موقع مجاز شوند تا بین omicron و delta تمایز قائل شوند. آنها می توانند حداقل 20 دلار هزینه داشته باشند که کمتر از قیمت عملیات توالی یابی سنتی است.

زمان همه چیز است

در مورد درمان کووید، سرعت بسیار مهم است. تقریباً تمام داروهای موجود در بازار و در حال توسعه، اگر ظرف چند روز پس از شروع علائم تجویز شوند، در پیشگیری از بیماری های جدی در بیماران پرخطر مؤثرتر هستند.

این باعث می شود که برخی از کارشناسان نسبت به افزودن مراحل تشخیصی بیشتر محتاط باشند. آنو اوسینوسی، معاون تحقیقات بالینی گیلاد برای هپاتیت، تنفسی و ویروس‌های نوظهور گفت: با گزینه‌های درمانی محدودی که در حال حاضر برای بیماران کووید در دسترس است، سریع بودن مهم‌تر از دقیق بودن است.

او گفت: “این بیشترین تاثیر را در مقابل تلاش برای تطبیق با انواع مختلف خواهد داشت.”

داروسازان در حال تقلا هستند تا بفهمند داروهای آنها چگونه بر ضد omicron عمل می کند. امیدوارکننده ترین ضد ویروسی که تاکنون وجود دارد، قرص Pfizer’s Paxlovid است. در مطالعه‌ای که بر روی جهش یک فرد تمرکز نداشت، تقریباً 90 درصد از بیماران پرخطر Covid از بستری شدن یا مرگ در بیمارستان جلوگیری کرد. این داروساز روز سه‌شنبه تأیید کرد که این درمان در آزمایش‌های آزمایشگاهی در برابر omicron مؤثر است.

به نظر می رسد که داروی آزمایشی ضد ویروسی Merck & Co و رمدسیویر Gilead Sciences Inc به دلیل روشی که داروها از تکثیر ویروس جلوگیری می کنند، قدرت خود را در برابر omicron حفظ می کنند. اما داده‌های اولیه آزمایشگاهی نشان می‌دهد که آنتی‌بادی‌های مونوکلونال Eli Lilly & Co. و Regeneron Pharmaceuticals Inc. ممکن است در درمان جهش مؤثر نباشد.

به گفته نیکول کالووارد، ویروس شناس و مشاور تحقیقاتی این شرکت، لیلی انتظار دارد تا اواخر این هفته یا اوایل هفته آینده داده های بیشتری را در مورد اینکه چگونه درمانش علیه omicron خوب عمل می کند، گزارش دهد.

کالینز گفت: «نیاز به آزمایش نوع برای انتخاب درمان با آنتی بادی مونوکلونال حیاتی‌تر خواهد بود، زیرا پیش‌بینی می‌شود که بسیاری از مونوکلونال‌های موجود در برابر اومیکرون اثربخشی محدودی داشته باشند».

دیگران صبر کنید، تماشا کنید

ناشناخته های زیادی در مورد omicron وجود دارد که پاسخ به آنها هفته ها طول می کشد: سرعت گسترش آن، شدت بیماری ناشی از آن یا اینکه آیا به جهش غالب در ایالات متحده تبدیل خواهد شد و داروسازان هنوز داده های قطعی در مورد میزان موثر بودن درمان های خود جمع آوری نکرده اند. سرکوب بیماری ناشی از واریانت

ریچارد بسر، مدیر اجرایی بنیاد رابرت وود جانسون و مدیر اجرایی سابق CDC، گفت: آزمایش انواع مختلفی مانند omicron از دیدگاه سلامت عمومی بسیار مهم است. “اما از دیدگاه بیمار فردی، من فکر نمی کنم که هنوز مرتبط باشد.”

این باعث شده است که بسیاری از آزمایشگاه‌ها قادر به انجام آزمایش‌های نوع Covid با سرعت بالا در انتظار و تماشا باشند. دانشمندان می‌خواهند بدانند که آیا omicron نحوه استفاده از داروها را قبل از استفاده از منابع برای توسعه آزمایش‌های جدید تغییر می‌دهد یا خیر.

دواین برینینگ، مدیر اجرایی آزمایشگاه‌های سلامت نورثول، گفت: «اگر امروز خبر دریافت کردیم که انجام آزمایش‌های مختلف از اهمیت حیاتی برخوردار است، احتمالاً دو تا سه هفته طول می‌کشد تا تولید را برای همه انجام دهیم.» بزرگترین شبکه آزمایشگاهی در ایالت نیویورک اما تا زمانی که شناسایی omicron به منظور تصمیم گیری در مورد استفاده از داروها مرتبط نباشد، “بیمه ها هزینه آن را پرداخت نخواهند کرد.”

بسسر از بنیاد رابرت وود جانسون گفت که NIH هنوز باید آزمایش‌های جهش سریع را دنبال کند. استفاده از درمان‌ها بر روی بیمارانی که سودی نخواهند برد، تنها امکان پرورش انواع مشکل‌ساز را افزایش می‌دهد.

او گفت: «این چیز خوبی است که ما به این موضوع برای کووید فکر می کنیم.