چهار کشته در پی حمله کاروان آمریکایی در نیجریه

چهار کشته در پی حمله کاروان آمریکایی در نیجریه

سخنگوی پلیس گفت: «هیچ شهروند آمریکایی در کاروان نبود. (نمایندگی)

ابوجا، نیجریه:

پلیس و یک مقام آمریکایی اعلام کردند که افراد مسلح روز سه شنبه به یک کاروان آمریکایی در ایالت آنامبرا در جنوب شرقی نیجریه حمله کردند و چهار نفر را کشتند و سه نفر دیگر را ربودند.

جدایی طلبانی که در منطقه فعالیت می کنند در سال های اخیر حملات خود را افزایش داده اند و معمولا ساختمان های پلیس یا دولتی را هدف قرار می دهند.

ایکنگا توچوکو، سخنگوی پلیس گفت: «هیچ شهروند آمریکایی در کاروان نبود.

او گفت که افراد مسلح “دو تن از عوامل نیروی سیار پلیس و دو کارمند کنسولگری را به قتل رساندند.”

به گفته پلیس، این حمله روز سه شنبه در ساعت 3:30 بعد از ظهر (14:30 به وقت گرینویچ) در امتداد جاده آتانی، اساماله در منطقه اوگبارو رخ داد.

توچوکو گفت که نیروهای امنیتی مشترک به محل حادثه اعزام شدند، اما مردان مسلح موفق شدند دو مامور پلیس و یک راننده را ربودند.

وی در بیانیه خود افزود: “عملیات نجات/بازیابی” عصر سه شنبه در جریان است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده، در نشستی با خبرنگاران در واشنگتن دی سی، این حمله را تایید کرد.

کربی گفت: “یک کاروان خودروهای آمریکایی مورد حمله قرار گرفت. چیزی که می توانم به شما بگویم این است که هیچ شهروند آمریکایی درگیر نبود.”

وزارت امور خارجه نیز این حمله را تایید کرد.

یکی از سخنگویان گفت: «کارکنان مأموریت ایالات متحده در نیجریه در حال همکاری با سرویس‌های امنیتی نیجریه برای تحقیق هستند.

“امنیت پرسنل ما همیشه در درجه اول اهمیت قرار دارد و ما هنگام سازماندهی سفرهای میدانی اقدامات احتیاطی گسترده ای انجام می دهیم.”

– گروه غیرقانونی –

مقامات نیجریه اغلب حملات در جنوب شرقی را به گردن جنبش غیرقانونی مردم بومی بیافرا (IPOB) و شاخه مسلح آن، شبکه امنیتی شرق می اندازند.

IPOB بارها مسئولیت این خشونت را رد کرده است.

رهبر این گروه، ننامدی کانو، در بازداشت دولتی است و پس از بازداشت در خارج از کشور و بازگرداندن به نیجریه به دلیل خیانت با محاکمه روبرو می شود.

جدایی طلبی یک موضوع حساس در نیجریه است، جایی که اعلام جمهوری مستقل بیافرا توسط افسران ارتش ایگبو در جنوب شرقی در سال 1967 باعث یک جنگ داخلی سه ساله شد که بیش از یک میلیون کشته بر جای گذاشت.

خشونت در جنوب شرقی تنها یکی از مسائل متعددی است که رئیس جمهور منتخب بولا تینوبو که اواخر این ماه سکان پرجمعیت ترین کشور آفریقا را به دست می گیرد، با آن مواجه است.

ارتش همچنین با شورش جهادی 14 ساله در شمال شرق، باندهایی که در ایالت های شمال غربی و مرکزی دست به آدم ربایی و کشتار می زنند و دزدی دریایی در خلیج گینه می جنگد.

پس از یک دوره آرام کوتاه در انتخابات فوریه و مارس برای ریاست جمهوری و استانداری، حملات در چند هفته اخیر افزایش یافته است.

پیتر اوبی فرماندار سابق ایالت آنامبرا، که در انتخابات ریاست جمهوری 25 فوریه نامزد شد و شکست خورد، یکی از کسانی است که با ادعای تقلب در پیروزی تینوبو رقابت می کند.

کمیسیون انتخابات «اشکالات» را در جریان رای گیری تشخیص داده است، اما ادعاهایی مبنی بر اینکه این روند آزاد و منصفانه نبوده را رد کرده است.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)