پس از Jump In Earnings، گوگل، مایکروسافت خود را برای جنگ هوش مصنوعی آماده می کنند

پس از Jump In Earnings، گوگل، مایکروسافت خود را برای جنگ هوش مصنوعی آماده می کنند

انتظار می رود یک مسابقه تسلیحاتی بر سر هوش مصنوعی برای چندین سال برگزار شود. (نمایندگی)

سانفرانسیسکو:

شرکت مادر گوگل آلفابت در سه ماهه اول سال 2023 با سود خالص 15 میلیارد دلاری انتظارات بازار را پشت سر گذاشت، این شرکت روز سه شنبه اعلام کرد که نشانه این است که غول موتور جستجو در حال بازیابی جایگاه خود است.

غول فناوری به دلیل کاهش عمومی هزینه های تبلیغاتی، استخدام بیش از حد در دوران رونق دوران کووید و چالش بزرگ مایکروسافت در زمینه هوش مصنوعی، خود را تحت فشار قرار داده است.

درآمد سه ماهه آن نزدیک به 70 میلیارد دلار بود که یک میلیارد بهتر از انتظار تحلیلگران بود و در همان دوره سه ماهه ای که شرکت اعلام کرد 12000 کارمند یا شش درصد از نیروی کار خود را اخراج خواهد کرد.

نتایج مایکروسافت برای سه ماه اول سال نیز سرمایه‌گذاران را در روز سه‌شنبه خوشحال کرد که محصولات ابری تجاری پیشرو در صنعت آن را افزایش داد.

شرکتی که توسط بیل گیتس تأسیس شد، سود 18.3 میلیارد دلاری با درآمد 52.9 میلیارد دلاری را گزارش کرد زیرا Cloud و AI بیش از کاهش درآمد ناشی از مجوز نرم افزارهای ویندوز به سازندگان رایانه را جبران کرد، زیرا فروش در آن بازار آسیب می بیند.

بیشترین توجه بازار معطوف به گوگل بود که با انتشار ChatGPT تحت حمایت مایکروسافت به کانون نگرانی تبدیل شد و در اواخر سال گذشته به سرعت در فضای مجازی منتشر شد. سازنده ویندوز این فناوری را به موتور جستجوی Bing و نرم افزار آفیس خود اضافه کرده است.

این غول جستجو از آن زمان به سرعت Bard، نسخه خود از هوش مصنوعی مبتنی بر زبان را بیرون آورد، اما طبق گزارش رسانه ها، انتشار آن ناشیانه تلقی شد و تاکنون ناظران و خودی های شرکت را ناامید کرده است.

ساندار پیچای، رئیس گوگل در طی یک تماس با درآمد گفت: “ما به ترکیب پیشرفت های مولد هوش مصنوعی برای بهبود جستجو به روشی متفکرانه و آگاهانه ادامه خواهیم داد.”

و ما در حین حرکت آزمایش و تکرار خواهیم کرد زیرا می دانیم که میلیاردها نفر به گوگل برای ارائه اطلاعات صحیح اعتماد دارند.”

انتظار می رود یک مسابقه تسلیحاتی بر سر هوش مصنوعی برای چندین سال ادامه داشته باشد و می تواند برای غول های فناوری گران تمام شود.

گوگل برای اینکه خودش را برای جنگ های هوش مصنوعی آماده کند، بخش هوش مصنوعی خود را سازماندهی مجدد کرده است و زیرمجموعه مستقل Deep Mind را در داخل شرکت در بخشی به نام Google Brain قرار داده است.

“چالش های جدی”

تهدید یک بینگ تقویت‌شده با هوش مصنوعی، اخیراً Pichai را به یک تور رسانه‌ای نادر در ایالات متحده فرستاد تا اطمینان دهد که این شرکت در همه چیز از جستجو گرفته تا نقشه‌ها و پیشگامی در هوش مصنوعی پیشرو در صنعت باقی مانده است.

بر اساس یک پرونده نظارتی که هفته گذشته منتشر شد، پیچای با وجود باد مخالف، یک بسته غرامت کلی به ارزش بیش از 225 میلیون دلار در سال 2022 دریافت کرد.

درآمد تبلیغات YouTube متعلق به گوگل برای سومین سه ماهه متوالی کاهش یافت. با این حال، در بخش YouTube Shorts که برای مقابله با TikTok اضافه شد، «رشد شدید زمان تماشا» مشاهده شد.

در طول سه ماهه، سوزان وویچیکی، رئیس یوتیوب پس از 9 سال کناره‌گیری کرد و نیل موهان، مدیر اجرایی قدیمی جایگزین او شد.

مکس ویلنز، تحلیلگر ارشد Insider Intelligence می گوید: «گوگل در این سه ماهه از انتظارات درآمد و درآمد فراتر رفت، اما دلایل خوش بینی سرمایه گذاران کم است.

کسب‌وکار اصلی گوگل با جدی‌ترین چالش‌هایی روبه‌رو است که در مدتی طولانی با آن مواجه شده است.»

با وجود چالش‌ها، قیمت سهام آلفابت به خوبی از پایین‌ترین سطح پیش از اعلام تعلیق در ژانویه بهبود یافته و در روز سه‌شنبه در معاملات پس از ساعت کاری بیش از 4 درصد افزایش یافت و به 108.4 دلار رسید.

این رقم هنوز در مقایسه با نزدیک به 150 دلاری که در سال 2021 مشاهده شد، زمانی که درآمد تبلیغات در حال سرازیر شدن بود، بسیار کم بود.

مایکروسافت به طور پیوسته بر انقلاب هوش مصنوعی خود فشار می آورد و اخیراً اعلام کرده است که قدرت های موجود در ChatGPT را در برنامه های نمادین Excel، Word و Outlook خود اعمال خواهد کرد.

غول ردموند، واشنگتن به سرعت هوش مصنوعی مبتنی بر زبان را اتخاذ کرده است و با وجود مشکلات اولیه مانند ربات‌های گفتگو که پاسخ‌های نگران‌کننده یا اطلاعات آشکارا نادرست می‌دهند، احتیاط کمتری نسبت به رقبای خود نشان داده است.

ساتیا نادلا، رئیس مایکروسافت طی تماسی با درآمد گفت: «ما می بینیم که وقتی افراد از ویژگی های جدید هوش مصنوعی استفاده می کنند، تعامل آنها با Bing و Edge افزایش می یابد.

“ما مشتاقانه منتظر ادامه این سفر در یک تغییر نسلی در بزرگترین دسته نرم افزار – جستجو هستیم.”

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)