پس از فرار از درگیری، زنان آواره در شرق کنگو با تجاوز جنسی روبرو می شوند

پس از فرار از درگیری، زنان آواره در شرق کنگو با تجاوز جنسی روبرو می شوند

بسیاری از آنها به اردوگاه های شلوغی مانند بولنگو پناه برده اند.

گوما، کنگو:

در حالی که گروهی از زنان در میان جنگل های انبوه اطراف شهر گوما در شرق کنگو می دویدند، چهار مرد با قمه به سختی در حال دویدن بودند تا به اردوگاه آوارگانی برسند که برای جمع آوری هیزم ترک کرده بودند.

یکی روی سنگی زمین خورد و افتاد. قبل از اینکه یکی از مردها به حرفش برسد، فرصتی برای واکنش نشان نداد.

او دو هفته بعد در بولنگو، یکی از چندین اردوگاه در نزدیکی گوما که حدود 600000 نفر را که از مناطق درگیری گریخته اند، پناه داده است، به یاد آورد: «او به من تجاوز کرد.

او گفت: “او به من گفت که اگر فریاد بزنم مرا خواهد کشت.” “احساس کثیفی کردم.”

قربانی 35 ساله که نخواست نامش فاش شود، تنها یکی از صدها زن آواره است که هنگام ترک اردوگاه ها برای تهیه چوب یا غذا مورد تجاوز جنسی قرار گرفته اند.

خیریه پزشکی پزشکان بدون مرز (MSF) بیش از 670 زن – یا تقریبا 50 نفر در روز – را در سه مکان بین 17 تا 30 آوریل که مورد خشونت جنسی قرار گرفته بودند، درمان کرد.

هفته گذشته، این سازمان گفت که بیش از نیمی از آنها توسط مردان مسلح مورد حمله قرار گرفتند و اشاره کرد که احتمالاً ارقام آن دست کم گرفته شده است.

تجاوز جنسی به طور گسترده به عنوان یک سلاح جنگی مورد استفاده گروه های شبه نظامی مسلح که از پایان دو جنگ داخلی بین سال های 1996 و 2003 در شرق کنگو فعال بوده اند، ثبت شده است.

ناآرامی ها پس از آن تشدید شد که گروه M23 سال گذشته یک حمله بزرگ در استان کیوو شمالی ترتیب داد و صدها هزار نفر را مجبور به فرار کرد زیرا ارتش در حال جنگیدن بود.

بسیاری از آنها به اردوگاه‌های شلوغی مانند بولنگو پناه برده‌اند، جایی که کارگران بشردوستانه برای مقابله با آن تلاش می‌کنند.

دلیس سزاج تولینابو، کارمند پزشکان بدون مرز، گفت که دهان های گرسنه برای تغذیه زنان را به بیرون از اردوگاه در جستجوی غذا و هیزم برای فروش سوق می دهد و آنها را در برابر جرایم جنسی آسیب پذیر می کند.

یونیسف در این هفته اعلام کرد که گزارش های خشونت مبتنی بر جنسیت در شمال کیوو در سه ماه اول سال 2023 در مقایسه با سال 2022 که بیش از 38000 مورد ثبت شده بود، بیش از یک سوم افزایش یافته است.

اکثر بازماندگان گزارش دادند که توسط مردان مسلح و آواره در داخل و اطراف اردوگاه مورد حمله قرار گرفتند.

کارگران بشردوستانه نیز نگرانی خود را در مورد ارتش ابراز کرده اند. در بولنگو، زنان گفتند که برای ورود به جنگل باید به سربازان پول بدهند. آنها افزودند که برخی از آنها نیز مرتکب تجاوز جنسی می شوند.

ژان پیر بمبا، وزیر دفاع گفت که این اتهامات در حال بررسی است.

ایوون تومینی آسیفوه، 55 ساله، پس از تجاوز به دو تن از دوستانش، تصمیم گرفت بیرون رفتن را متوقف کند. اما او در حال حاضر احساس سوزش می کند.

“چه چیزی بخوریم؟” او پرسید.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)