پاکستان از ارتش برای سرکوب شورش‌ها در مورد دستگیری عمران خان، نخست‌وزیر سابق خواستار شد

پاکستان از ارتش برای سرکوب شورش‌ها در مورد دستگیری عمران خان، نخست‌وزیر سابق خواستار شد

کابینه با استقرار ارتش در دو استان و پایتخت برای بازگرداندن صلح موافقت کرد.

اسلام آباد پاکستان:

ناآرامی سیاسی پاکستان اواخر روز چهارشنبه با افزایش اعتراضات خشونت آمیز سراسری تشدید شد و دولت به عنوان نخست وزیر سابق، عمران خان ارتش را مستقر کرد و پس از بازداشت چشمگیر وی به اتهامات فساد جدید به مدت هشت روز بازداشت شد.

خان سه‌شنبه در جریان یک جلسه استماع معمول در اسلام‌آباد پایتخت دستگیر شد و یک شبه قبل از حضور در پشت درهای بسته در یک دادگاه ضد اختلاس در مقر پلیس، به مکان نامعلومی رفت.

این تحولات، از جمله دستگیری‌های گسترده معترضان، به دنبال ماه‌ها بحران سیاسی است که طی آن خان، که در آوریل سال گذشته برکنار شد، کارزار بی‌سابقه‌ای را علیه ارتش قدرتمند کشور به راه انداخت.

حامی نیازعلی در پیشاور، جایی که چندین بنای تاریخی و ساختمان دولتی به آتش کشیده شده است، گفت: “اگر آنها فکر می کنند که دستگیری عمران خان روحیه ما را تضعیف می کند، سخت در اشتباه هستند.”

ما در کنار عمران خان هستیم و تا پای جان از او حمایت خواهیم کرد.»

در بیانیه دفتر نخست وزیر شهباز شریف آمده است که کابینه روز چهارشنبه استقرار ارتش در دو استان و پایتخت را برای بازگرداندن صلح تصویب کرد.

در کراچی، بزرگترین شهر پاکستان، نیروهای امنیتی برای متفرق کردن حامیان حزب تحریک انصاف پاکستان، گاز اشک آور پرتاب کردند، در حالی که حامیان تحریک انصاف به شدت با پلیس در اسلام آباد و دیگر شهرها درگیر شدند.

علی بخاری، وکیل خان، به صورت تلفنی به خبرگزاری فرانسه گفت که دادگاه هشت روز بازداشت فیزیکی خان را که توسط آژانس عالی اختلاس در کشور خواسته شده بود، تایید کرده است.

افضل مروت، یکی دیگر از وکلای خان، پیشتر گفته بود که خان “خوش روحی” داشت، اما از ضربه خوردن به سر و پا توسط نیروهای شبه نظامی که او را دستگیر کردند، شکایت کرده بود.

سوپراستار سابق کریکت که همچنان محبوبیت زیادی دارد، قبلاً گفته بود که ده ها پرونده علیه او بخشی از تلاش دولت و تشکیلات نظامی در حال مبارزه برای جلوگیری از بازگشت او به قدرت است.

دستگیری او هزاران نفر از هوادارانش را در چندین شهر به خیابان ها آورده است.

پلیس و بیمارستان ها گزارش دادند که حداقل شش نفر در حوادث مربوط به اعتراضات جان خود را از دست داده اند، از جمله یک نفر که بر اثر استنشاق دود پس از آتش زدن یک ساختمان در لاهور جان خود را از دست داده است.

رویارویی با نظامیان

دستگیری و خشونت متعاقب آن واکنش سریع قدرت های غربی را برانگیخت که خواستار دموکراسی مسالمت آمیز شدند. سازمان ملل متحد روز چهارشنبه از مقامات خواست تا به روند قانونی و حاکمیت قانون در دادرسی علیه خان احترام بگذارند.

فرهان حق، معاون سخنگوی سازمان ملل گفت، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در اشاره به اعتراضات، «از همه طرف‌ها می‌خواهد که از خشونت خودداری کنند» و «بر لزوم احترام به حق تجمع مسالمت‌آمیز تأکید می‌کند».

دستگیری خان چند ساعت پس از آن صورت گرفت که ارتش او را به اتهام دست داشتن یک افسر ارشد در توطئه برای کشتن او سرزنش کرد.

سیاستمداران پاکستانی از زمان تأسیس این کشور در سال 1947 مکرراً دستگیر و زندانی شده اند، اما تعداد کمی از آنها به طور مستقیم ارتشی را که حداقل سه کودتا انجام داده و بیش از سه دهه حکومت کرده است، به چالش کشیده اند.

انتقاد از تشکیلات نظامی در پاکستان نادر است، جایی که روسای ارتش نفوذ قابل توجهی بر سیاست داخلی و سیاست خارجی دارند.

مایکل کوگلمن، مدیر مؤسسه جنوب آسیا در مرکز ویلسون گفت: «رهبری ارشد ارتش علاقه ای به ترمیم شکاف بین خود و خان ​​ندارد.

“بنابراین با این دستگیری، احتمالاً پیامی ارسال می‌شود که دستکش‌ها بسیار پایین آمده‌اند.”

یاران نزدیک خان ابراز نگرانی کردند که او ممکن است در حین بازداشت شکنجه شود.

ذوالفقار بخاری دستیار ویژه سابق وی و عضو حزب تحریک انصاف به اسکای نیوز گفت: «هیچ یک از ما به خان دسترسی نداشته ایم». ما به شدت نگران هستیم که او شکنجه شود.»

قطع اینترنت، لغو امتحانات

آژانس ارتباطات این کشور اعلام کرد، وزارت کشور دستور داده است خدمات اینترنت تلفن همراه قطع شود و دسترسی به سایت های رسانه های اجتماعی توییتر، فیس بوک و یوتیوب محدود شود.

مقامات دستور داده اند مدارس در سراسر کشور تعطیل شوند – با لغو امتحانات پایان سال برای دانش آموزان.

صدها افسر پلیس در سراسر پاکستان مجروح شده اند، در حالی که در استان پرجمعیت پنجاب نزدیک به 1000 نفر دستگیر شده اند.

برخی از معترضان خشم خود را بر ارتش ابراز کردند و محل اقامت فرمانده سپاه در لاهور را به آتش کشیدند و مقر فرماندهی ارتش در راولپندی را با سنگ پرتاب کردند.

روز چهارشنبه، شاخه رسانه ای ارتش نسبت به “واکنش شدید” علیه کسانی که به تاسیسات نظامی و دولتی حمله می کنند، هشدار داد.

اعظم نظیر طرار، وزیر قانون، به خبرنگاران گفت که درباره دستگیری خان “هیچ انتقامجویی سیاسی” وجود ندارد.

پرونده ای که منجر به بازداشت وی شد توسط دفتر ملی پاسخگویی، نهاد عالی مبارزه با فساد پاکستان، مطرح شد که گفت او احضارهای مکرر برای حضور در دادگاه را نادیده گرفته است.

پاکستان عمیقاً در یک بحران اقتصادی و سیاسی غوطه ور است و خان ​​برای انتخابات زودهنگام تحریک می کند در حالی که دولت تحت فشار امنیتی و آشفتگی اقتصادی است.

او به طور فزاینده ای علیه تشکیلات صریح صحبت می کند و به حمایت تقریباً متعصبانه جمعیت عظیمی که برای محافظت از او در برابر دستگیری همراهی می کنند، حضورهای عمومی او را همراهی می کند.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)