پاسخ چین به ابتکار ناتو در ژاپن – اخبار RT World

پکن گفت که ائتلاف نظامی به رهبری ایالات متحده نباید دامنه خود را فراتر از اقیانوس اطلس شمالی گسترش دهد

چین پس از تایید توکیو مبنی بر اینکه در حال مذاکره برای ایجاد دفتر ارتباطی ناتو در جزیره است، از ژاپن خواسته است مسئولانه عمل کند و گفت که نمی پذیرد. “تقابل بلوکی” در آسیا و اقیانوسیه

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، در پاسخ به سوالی درباره این طرح ها در روز چهارشنبه، مائو نینگ گفت که ناتو باید در حوزه نفوذ خود باقی بماند و به دنبال افزایش حضور خود در آسیا نباشد.

ناتو مدعی است که یک سازمان منطقه ای است و نباید دامنه ژئوپلیتیک خود را گسترش دهد. آسیا و اقیانوسیه از رویارویی بلوک ها یا بلوک های نظامی استقبال نمی کند. او گفت و افزود با توجه به سابقه تجاوز ژاپن، این کشور باید در مسائل نظامی و امنیتی محتاطانه عمل کند و مطمئن شود که اقداماتش برای صلح و ثبات منطقه ای مفید است.

فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن، اوایل روز چهارشنبه گزارش‌های مربوط به دفتر ارتباط پیشنهادی را تأیید کرد و به قانون‌گذاران گفت که مذاکرات در حال انجام است، اما او “از هیچ تصمیمی که گرفته شده آگاه نیستم.” وی خاطرنشان کرد که توکیو علیرغم افزایش همکاری با این ناتو در سال های اخیر، به دنبال پیوستن به ناتو نخواهد بود.

بیشتر بخوانید:
نخست وزیر ژاپن درباره عضویت در ناتو تاکید کرد

دقیقاً مشخص نیست که دفتر ناتو در ژاپن چه نقشی ممکن است ایفا کند، اما منابعی که توسط نشریه Nikkei Asia به نقل از آنها اشاره شده است، می گویند که این دفتر احتمالاً یک ایستگاه یک نفره خواهد بود که برای تسهیل مشاوره با مقامات متحد در نظر گرفته شده است.


خزیدن ناتو به آسیا - کره شمالی

بلوک نظامی غرب تا حدودی در مورد منافع خود در آسیا آشکار بوده و تلاش هایی را برای بهبود روابط با کشورهای منطقه انجام داده است. تابستان گذشته، چندین کشور هند و اقیانوس آرام را برای اولین بار در تاریخ خود به اجلاس سران ناتو دعوت کرد، در حالی که ژاپن، کره جنوبی، نیوزیلند و استرالیا قرار است در یک رویداد بزرگ در ماه جولای شرکت کنند. ژاپن همچنین اخیرا میزبان هیئتی از بخش امنیت تعاونی ناتو بود که در ماه آوریل با رهبران ارشد نظامی دیدار کرد. “درباره همکاری های نظامی فعلی و فرصت ها برای تقویت یک مشارکت قوی تر بحث کنید.”

پکن پیش از این نیز مخالفت خود را با دفتر ارتباط اعلام کرده و از همسایگان خود خواسته است که این دفتر را حفظ کنند “هوشیاری بالا” همانطور که ناتو به دنبال جای پایی در منطقه است. در اوایل ماه جاری، وزارت خارجه هشدار داد که مداخله ائتلاف در امور محلی و ادامه گسترش به سمت شرق خواهد بود. “به ناچار صلح و ثبات منطقه ای را تضعیف می کند” اصرار آسیا نباید تبدیل به یک شود “زمین کشتی برای رقابت ژئوپلیتیکی.”

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: