هیئت انتخاباتی پیروزی اردوغان را تایید کرد – RT World News

رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه پس از شکست کمال قلیچداراوغلو در دور دوم انتخابات، برای سومین دوره ریاست جمهوری این کشور پیروز شده است.

احمد ینر، رئیس شورای عالی انتخابات یکشنبه شب به خبرنگاران گفت: اردوغان 52.14 درصد از آرا را در مقابل کیلیچداراوغلو 47.86 درصد کسب کرد. بر اساس آمار منتشر شده از سوی شورا، اردوغان رقیب خود را با اختلاف حدود 2.2 میلیون رای شکست داد.

تا زمانی که ینر با مطبوعات صحبت کرد، پیروزی اردوغان برای چندین ساعت تضمین شد و شمارش آژانس آنادولوی ترکیه نشان داد که فاصله ای غیرقابل رفع بین اردوغان و کیلچداراوغلو در ساعاتی پس از بسته شدن رای گیری در اوایل عصر یکشنبه وجود دارد.

در زمانی که حدود 98 درصد آرا شمارش شده بود، اردوغان در تجمعی در خارج از محل اقامت خود در استانبول اعلام پیروزی کرد و در آن از تشکر کرد. “تک تک اعضای ملت” برای شرکت در انتخابات


پوتین پس از انتخابات ترکیه به «دوست خوب» اردوغان تبریک گفت

این انتخابات دومین انتخابات ترکیه در چند هفته اخیر بود، پس از اینکه اردوغان در دور اول رای گیری در 14 مه در صدر قرار گرفت، اما نتوانست از آستانه 50 درصدی لازم برای جلوگیری از دور دوم انتخابات عبور کند. با حذف سینان اوگان نامزد سوم، دور دوم برای روز یکشنبه برگزار شد.

اردوغان از سال 2014 رئیس جمهور و 11 سال پیش از آن نخست وزیر بود، یک محافظه کار اجتماعی است که ترکیه را از ادغام با اتحادیه اروپا دور کرده و در عین حال قدرت های خود را تقویت کرده و سیاست های اسلام گرای میانه رو در داخل کشور را ترویج می کند. او روابط تجاری و دیپلماتیک نزدیکی با روسیه و چین ایجاد کرده و در عین حال خود را به عنوان یک صلح‌ساز بالقوه در درگیری‌های منطقه‌ای، از جمله در اوکراین، قرار داده است.

قلیچداراوغلو یک سیاستمدار لیبرال تر است که قول داد روابط تیره ترکیه با متحدانش در ناتو را اصلاح کند و مذاکرات پیوستن به اتحادیه اروپا را از سر بگیرد.

در حالی که کیلیچداراوغلو هنوز به طور رسمی شکست را نپذیرفته است، او روز یکشنبه به هوادارانش گفت که قبول کرده است “غمگین” با نتیجه انتخابات و به مبارزه برای آن ادامه خواهد داد “دموکراسی واقعی” در آینده.

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: