هواپیمای جنگی RAF در درگیری “بی سابقه” بر فراز سوریه – اخبار RT World

نیروی هوایی سلطنتی یک هواپیمای بدون سرنشین تروریستی را بر فراز جنوب سوریه سرنگون کرد. این برخورد اولین درگیری موشکی هوا به هوا در عملیات بریتانیا علیه داعش در سوریه بود.

یک جنگنده RAF Typhoon این پهپاد را روز سه شنبه در نزدیکی پایگاه هوایی ائتلاف التنف در جنوب سوریه سرنگون کرد. در بیانیه مطبوعاتی وزارت دفاع بریتانیا این پهپاد به این صورت توصیف شده است “کم اهمیت،” و گفت که یک خلبان تایفون آن را با موشک هوا به هوای پیشرفته کوتاه برد (ASRAAM) سرنگون کرد.

نامزدی به این صورت توصیف شد “بی سابقه” توسط این وزارتخانه، به عنوان اولین درگیری عملیاتی هوا به هوا توسط یک تایفون RAF، و همچنین اولین شلیک موشک هوا به هوا RAF در طول عملیات SHADER – نام رمزی که به کارزار نظامی بریتانیا علیه دولت اسلامی داده شده است. داعش، داعش سابق) تروریست ها در سوریه.


نیویورک تایمز گزارش می دهد که نیروهای آمریکایی

عملیات SHADER که عمدتاً یک عملیات هوایی است، از سال 2014 آغاز شده است و همچنین شاهد اعزام نیروهای ویژه بریتانیا به سوریه و کشورهای همسایه بوده است.

وزارت دفاع نگفته است که چه گروهی مسئول پرتاب این پهپاد بوده است و صرفاً اعلام کرده است که این موضوع بوده است “خصومت آمیز” و ارائه شده است “تهدید تروریستی”

سرنگونی این پهپاد پیشتر توسط پنتاگون گزارش شده بود و کاپیتان بیل اوربان، سخنگوی فرماندهی مرکزی گفت که دو هواپیمای بدون سرنشین مشاهده شدند که یکی از آنها منطقه را ترک کرد.

این برخورد دو ماه پس از اصابت رگبار موشک و پهپاد به التنف رخ داد و گزارش‌ها حاکی از آن است که پایگاه به شدت آسیب دیده است. در آن زمان، ارتش آمریکا شبه نظامیان شیعه مورد حمایت ایران را مسئول این حمله دانست.

در حالی که داعش تقریباً از سال 2014 شاهد عقب نشینی تقریباً تمام دستاوردهای نظامی خود با مداخله سوریه، روسیه و غرب بوده است، برخی از جنگجویان آن همچنان فعال هستند و به طور دوره ای با جناح های متعدد مخالف آنها درگیر می شوند. بنا بر گزارش ها، یکی از این درگیری ها در این هفته در شرق سوریه رخ داد که نیروهای کرد – متحد با غرب – ادعای کشتن کرد پنج جنگجوی داعش با کمک هوایی ائتلاف.

در حالی که ماموریت بریتانیا به نابودی داعش مربوط می شود، هیچ تماس دیپلماتیکی با دولت بشار اسد، رئیس جمهور این کشور که ارتش آن نیز در حال مبارزه با تروریست ها است، ندارد. بریتانیا همچنان اسد را به جنایات جنگی و جنایات متهم می کند و دولت او را در حالی که با گروه های شورشی مخالف حکومت او کار می کند، تحریم کرده است.