این موجود زیرزمینی 1306 پا دارد. بله، این یک رکورد است

این موجود زیرزمینی 1306 پا دارد.  بله، این یک رکورد است

یک فرد ماده از گونه هزارپا تازه شناسایی شده Eumillipes persephone.

دانشمندان در اعماق زمین در یک حفره حفاری اکتشافی در یک منطقه معدنی در استرالیا، “شگفتی از تکامل” را کشف کردند، یک هزارپا کور به‌طور قابل توجهی کشیده که دارای بیشترین پا – به طور دقیق، 1306 پا – در بین حیوانات شناخته شده است.

طول هزارپا کم رنگ نخی به حدود 3-1/2 اینچ (95 میلی متر) و عرض حدود چهار صدم اینچ (0.95 میلی متر)، با سر مخروطی شکل، دهان منقاری شکل و آنتن های بزرگ – احتمالاً یکی از آنتن های آن است. دانشمندان روز پنجشنبه گفتند که تنها منابع ورودی حسی است زیرا فاقد چشم است.

پل مارک، حشره شناس فناوری ویرجینیا، نویسنده اصلی این تحقیق که در مجله Scientific Reports منتشر شده است، می گوید: «پیش از این، هیچ هزارپا شناخته شده ای با وجود نام هزارپا به معنای «هزار پا»، 1000 پا نداشت.

این موجود Eumillipes persephone نام دارد. تعداد انگشت شماری از افراد کشف شده تا عمق 200 فوتی (60 متری) زیر زمین زندگی می کردند. پاهای ماده بیشتر از نرها بود.

برونو بوزاتو، یکی از نویسندگان این مطالعه، زیست شناس اصلی در مشاوران زیست محیطی Bennelongia در پرث، استرالیا، گفت: “به نظر من این یک حیوان خیره کننده است، یک شگفتی از تکامل.”

“این نشان دهنده شدیدترین کشیدگی است که تا به امروز در هزارپاها یافت شده است، که اولین حیواناتی بودند که خشکی را فتح کردند. و این گونه به ویژه توانسته است خود را با زندگی در عمق ده ها متری در خاک، در یک منظره خشک و خشن که در آن بسیار است، سازگار کند. بوزاتو افزود که یافتن هزارپا در سطح زمین سخت است.

تا به حال، پاچه‌پاترین حیوان شناخته شده، گونه هزارپا کالیفرنیایی به نام Illacme plenipes با 750 پا بود.

محققان گمان می‌کنند که تکامل تعداد زیادی پا به Eumillipes کمک کرده است.

بوزاتو گفت: “ما معتقدیم که تعداد زیاد پاها مزیتی از نظر کشش/نیروی برای فشار دادن بدن آنها از طریق شکاف ها و شکستگی های کوچک در خاک محل زندگی آنها فراهم می کند.”

این گونه در تاریکی کامل در یک زیستگاه زیرزمینی مملو از آهن و سنگ های آتشفشانی زندگی می کند. به دلیل نداشتن چشم، از حواس دیگر مانند لامسه و بویایی برای درک محیط خود استفاده می کند. به خانواده هزارپاهای قارچ خوار تعلق دارد، بنابراین محققان گمان می کنند که این همان چیزی است که می خورد.

در منطقه گلدفیلدز-اسپرانس ایالت استرالیای غربی در منطقه ای کشف شد که معدنچیان برای یافتن طلا و سایر مواد معدنی از جمله لیتیوم و وانادیم حفاری می کنند. چهار فرد Eumillipes در این مطالعه توصیف شدند و چهار نفر دیگر پیدا شدند. هیچ یک از آنها زنده مشاهده نشدند.

یکی از زنان بالغ شرح داده شده در این مطالعه 1306 پا و دیگری 998 پا داشت. یکی از دو مرد بالغ 818 پا و دیگری 778 پا داشت.

تعداد پاها در گونه‌های هزارپا یکسان نیست، زیرا پوست‌اندازی می‌کنند – لایه بیرونی سخت خود را می‌ریزند – رشد می‌کنند و بخش‌های چهارپا را در طول زندگی خود اضافه می‌کنند.

بوزاتو می‌گوید: «در هزارپاها بسیار رایج است که افراد با پوست‌اندازی پاهای بیشتری به دست می‌آورند، به طوری که افراد مسن‌تر از نوجوانان پاهای بیشتری دارند.

به طور معمول هزارپاها حدود 100 تا 200 پا دارند. بعد از هزارپاها، صدپاها بیشترین تعداد پا را دارند، تا 382 پا.

نام علمی این موجود تازه کشف شده به معنای «هزار پا واقعی» است و به پرسفون، ملکه عالم اموات در اساطیر یونان باستان اشاره دارد.

هزارپاها – بندپایان آهسته حرکت مربوط به صدپاها، حشرات و سخت پوستان – برای اولین بار بیش از 400 میلیون سال پیش ظاهر شدند.

تقریباً 13000 گونه امروزه شناخته شده است که در انواع محیط ها زندگی می کنند و از گیاهان و قارچ ها در حال فساد تغذیه می کنند. آنها با تجزیه ماده ای که از آن تغذیه می کنند، نقش مهمی در اکوسیستم ایفا می کنند و اجزای تشکیل دهنده آن مانند کربن، نیتروژن و قندهای ساده را آزاد می کنند.

مارک گفت: “این مواد مغذی می توانند توسط نسل های آینده زندگی استفاده شوند.”

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)