نیروهای ویژه بریتانیا از سال 2011 در 19 کشور مستقر شده اند – NGO – اخبار RT World

عوامل مخفی بدون هیچ گونه تایید یا نظارت مجلس در درگیری های خارجی شرکت می کردند

بر اساس گزارشی که توسط Action on Armed Violence (AOAV) منتشر شده است، بریتانیا از سال 2011 نیروهای ویژه خود را به 19 کشور اعزام کرده است. این عوامل بریتانیایی به ستیزه جویان خارجی آموزش می دادند، دست به ترور می زدند و طبق گزارش ها در کنار سربازان کودک می جنگیدند.

در گزارشی که روز سه‌شنبه منتشر شد، AOAV اعلام کرد که عوامل انگلیسی برای مبارزه یا نظارت بر نیروهای متخاصم در الجزایر، قبرس، استونی، فرانسه، عراق، کنیا، لیبی، مالی، نیجریه، پاکستان، فیلیپین، روسیه، سومالی و … مستقر شده‌اند. تنگه هرمز بین ایران و عمان، سودان، سوریه، اوکراین و یمن.

برخی از این استقرارها در مکان هایی بود که نیروهای انگلیسی قبلاً در آن می جنگیدند، همانطور که در افغانستان و عراق چنین بود. با این حال، نیروهای ویژه بریتانیا (UKSF) مدت ها پس از عقب نشینی نیروهای منظم به عملیات خود در هر دو کشور ادامه دادند. در افغانستان، صدها کشته غیرنظامی به حملات شبانه نیروهای ویژه بریتانیایی و آمریکایی بین سال‌های 2009 تا 2012 نسبت داده شد.

در حالی که پارلمان مجوز اقدام نظامی در افغانستان و عراق را صادر کرده است، نیروهای UKSF بدون موافقت قانونگذاران در سایر مناطق درگیری فعال مستقر شده اند. در این گزارش آمده است که سه روز قبل از اینکه پارلمان در سال 2013 به استقرار در سوریه رای منفی دهد، مأموران UKSF و MI6 در زمینی بودند و تأسیسات پدافند هوایی سوریه را هدف قرار دادند و حملات هوایی آمریکا را فراخواندند. در عرض چند ماه، آنها در حالی که جنگجویان دولت اسلامی را ترور می کردند، به ستیزه جویان ضد دولتی آموزش می دادند.


افشای اطلاعات پنتاگون نیروهای ویژه ناتو در اوکراین را افشا کرد

در یمن، عوامل UKSF حملاتی را به شبه نظامیان مرتبط با القاعده انجام دادند، اما در برخی موارد، در کنار جهادیانی که توسط عربستان سعودی و امارات برای حمله به شورشیان حوثی استخدام شده بودند، جنگیدند. AOAV خاطرنشان کرد تا 40 درصد از این نیروهای جهادی کودک سرباز بودند.

ماموریت‌های آموزشی و عملیات نجات گروگان‌ها بیشتر بقیه اعزام‌ها را تشکیل می‌داد، در حالی که عملیات UKSF در روسیه بر تامین امنیت ورزشکاران بریتانیایی در بازی‌های المپیک زمستانی 2014 در سوچی متمرکز بود.

اسنادی که اخیراً پنتاگون فاش شده نشان می دهد که بریتانیا 50 نیروی ویژه را از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در فوریه گذشته در اوکراین مستقر کرده است. قبل از فاش شدن این خبر، چندین رسانه از حضور نیروهای ویژه بریتانیایی و آمریکایی در اوکراین خبر دادند، در حالی که یک ژنرال سال گذشته به تایمز گفت که حدود 300 کماندوی بریتانیایی در حال رهبری هستند. “عملیات گسسته” در کنار نیروهای کی یف

«استقرار گسترده نیروهای ویژه بریتانیا در چندین کشور در دهه گذشته نگرانی‌های جدی در مورد شفافیت و نظارت دموکراتیک ایجاد کرده است.» ایین اورتون، مدیر AOAV گفت. عدم تایید پارلمان و بررسی های گذشته نگر برای این ماموریت ها عمیقاً نگران کننده است.