نخست وزیر ژاپن درباره عضویت در ناتو – RT World News

فومیو کیشیدا تأیید کرد که بلوک نظامی تحت رهبری ایالات متحده به دنبال افتتاح دفتر ارتباطی در ژاپن است.

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن گفت: ژاپن برنامه ای برای عضویت در ناتو ندارد.

به گزارش رویترز، او روز چهارشنبه در پارلمان ملی گفت که توکیو به هیچ شکلی به بلوک نظامی تحت رهبری آمریکا نخواهد پیوست.

اوایل این ماه، کوجی تومیتا سفیر ژاپن در آمریکا به نیکی آسیا گفت که ژاپن “کار کردن” برای افتتاح دفتر ارتباط ناتو در توکیو، که اولین دفتر این اتحادیه در آسیا خواهد بود.

همان رسانه پیشتر گزارش داده بود که این ماموریت که قرار است در سال آینده افتتاح شود، با هدف تسهیل رایزنی های ناتو با ژاپن و دیگر متحدانش در آسیا-اقیانوسیه مانند استرالیا، نیوزیلند و کره جنوبی با توجه به موارد زیر است. چالش های ژئوپلیتیکی ناشی از چین و روسیه.

کیشیدا به نمایندگان مجلس تایید کرد که ناتو در حال بررسی امکان ایجاد یک دفتر ارتباطی در کشور است. با این حال، او اضافه کرد که او بود “از تصمیمی که گرفته شده بی اطلاع” در داخل بلوک در رابطه با ماموریت.


واکنش چین به گزارش های دفتر ناتو در ژاپن

این اتحاد اخیرا آشکارا به منافع خود در اقیانوس هند و اقیانوس آرام اعتراف کرده است. ژوئن گذشته، متحدان این بلوک از منطقه برای اولین بار در یک نشست ناتو شرکت کردند. ژاپن، استرالیا، نیوزلند و کره جنوبی نیز امسال به این رویداد دعوت شده اند. اجلاس 2023 در ویلنیوس لیتوانی در 11 و 12 جولای برگزار می شود.

روسیه که به شدت با گسترش ناتو در اروپای شرقی مخالف است، از تلاش‌های این اتحادیه برای گسترش فعالیت‌های خود در آسیا انتقاد کرده است. در ماه مارس، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفت که فشار ایالات متحده و متحدانش برای ایجاد چیزی که او آن را القا می‌کند “ناتوی جهانی” شبیه اقدامات آلمان نازی، ایتالیا و ژاپن در دهه 1930 قبل از شروع جنگ جهانی دوم.

چین همچنین از همسایگان آسیایی خود خواسته است تا ورزش کنند “هوشیاری بالا” در پاسخ به گزارش هایی مبنی بر برنامه ریزی ناتو برای افتتاح اولین دفتر ارتباطی خود در منطقه. چنین حرکتی “به ناچار صلح و ثبات منطقه ای را تضعیف خواهد کرد و رویارویی اردوگاهی را تشدید خواهد کرد.” پکن هشدار داد و افزود که منطقه آسیا و اقیانوسیه بود “محل کشتی برای رقابت ژئوپلیتیک نیست.”