نخست وزیر سابق بریتانیا به تایوان سفر می کند – اخبار RT World

کوتاه‌مدت‌ترین نخست‌وزیر بریتانیا از زمان خروج از قدرت، موضعی فزاینده در قبال پکن اتخاذ کرده است.

لیز تراس، نخست وزیر سابق بریتانیا اعلام کرده است که هفته آینده به تایوان سفر خواهد کرد و در آنجا با مقامات ارشد کشور دیدار و سخنرانی خواهد کرد. این اقدام احتمالاً خشم چین را برانگیخته است، چینی که مکرراً از سوی مقامات فعلی و پیشین، هجوم به جزیره را محکوم کرده است.

تراس در بیانیه‌ای در روز سه‌شنبه در مورد سفر آتی صحبت کرد و از فرصت استفاده از پکن که تایوان را بخشی از قلمرو مستقل خود می‌داند، صحبت کرد.

«تایوان چراغ راه آزادی و دموکراسی است. من مشتاقانه منتظر ابراز همبستگی با مردم تایوان در مواجهه با رفتارها و لفاظی‌های تهاجمی فزاینده رژیم در پکن هستم.» او گفت و افزود که در این سفر با مقامات ارشد تایوانی دیدار خواهد کرد.

در حالی که تراس سال گذشته پس از تنها 45 روز ریاست جمهوری از سمت نخست وزیری استعفا داد – که دوره او در داونینگ استریت به کوتاه ترین دوره در تاریخ بریتانیا تبدیل شد – او در ماه های پس از آن به یک منتقد سرسخت چین تبدیل شده است و چندین سخنرانی در هفته های اخیر ایراد کرده است. تاکید بر جمهوری خلق


تایوان جدول زمانی درگیری با چین را پیش بینی می کند

در پاسخ به سوالی درباره این سفر، سخنگوی دولت بریتانیا به گاردین گفت که مقامات “در تصمیم گیری مستقل سفر یک شهروند خصوصی که عضو دولت نیست، دخالت نمی کند.”

وزارت خارجه همچنین مطمئن بود که این را اضافه می کند در حالی که بریتانیا این کار را کرده است “بدون روابط دیپلماتیک با تایوان” حفظ می کند یک رابطه قوی و غیر رسمی، مبتنی بر روابط عمیق و رو به رشد در طیف وسیعی از زمینه‌ها و مبتنی بر ارزش‌های دموکراتیک مشترک».

وزارت خارجه تایوان در بیانیه ای برنامه سفر تراس را تایید کرد و گفت که او بین 16 تا 20 مه از این جزیره دیدن خواهد کرد و در این مدت تور خواهد داشت. امکانات فرهنگی و اقتصادی سخنرانی کنید و “با افراد از همه اقشار زندگی تعامل داشته باشید.”


جنگ تایوان هیچ برنده ای نخواهد داشت - کانبرا

نخست‌وزیر سابق سخنرانی خود را در یک رویداد سازماندهی شده توسط بنیاد پرسپکت – یک اندیشکده محلی به ریاست وزیر خارجه سابق تایوان – ایراد خواهد کرد که عنوان کرد این سخنرانی با عنوان تایوان: در خط مقدم آزادی و دموکراسی. دولت چین ماه گذشته این بنیاد را تحریم کرد و گفت که آن را ترویج می کند “استقلال تایوان” و تجزیه طلبی

پکن هنوز در مورد سفر آتی تراس اظهار نظری نکرده است، اما بارها چنین سفرهایی به تایوان را محکوم کرده و اصرار دارد که کشورها نباید روابط دیپلماتیک مستقیم با این جزیره داشته باشند. سال گذشته، دیدار نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا، واکنش تند چین را برانگیخت و مانورهای نظامی گسترده ای را در حریم هوایی و آب های اطراف تایوان، از جمله تمرین شبیه سازی محاصره کامل، آغاز کرد.

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: